TV TIPY 16.8. - 21.8. 2022

TV TIPY 16.8. - 21.8. 2022

článok

Utorok 16.8.

Posledná adresa (Dernier domicile connu, 1970, Francúzsko, Taliansko, José Giovanni), ČT 2, 20:00
Drsná francúzsko – talianska krimi, adaptácia románu Josepha Harringtona. Léonetti je tvrdý policajt. Po jednom kariérnom lapsuse ho nadriadení za trest preradia o niekoľko policajných „poschodí“ nižšie. Tu sa musí vysporiadať s novou kolegyňou, novým prostredím i novým veľkým prípadom vypátrania svedka mafiánskych zločinov. Léonettiho hrá Lino Ventura, legendárny herec s minimalistkou mimikou.

Dvanásť rozhnevaných mužov (12 Angry Men, 1957, USA, Sidney Lumet) Dvojka, 22:00
Legendárna súdna dráma, v ktorej musí porota vyniesť jednohlasný rozsudok nad chlapcom obvineným z vraždy svojho otca. Čo spočiatku vyzerá ako jasný prípad, to sa veľmi rýchlo zamotáva. Aj keď má väčšina o obžalobe rovnaký názor, ich istotu láme jeden z porotcov, presvedčený o úplnom opaku. Argumentáciou a diskusiou získava na svoju stranu čoraz viac ľudí.

Atlas mrakov (Cloud Atlas, 2012, USA, Nemecko, Singapur, Čína, Hongkong, Lana Wachowski, Lilly Wachowski, Tom Tykwer), Joj Cinema, 01:05
Monumentálny projekt súrodencov Wachovských a Nemca Toma Tykwera je adaptáciou románu Davida Mitchella. Na ploche takmer troch hodín sa ocitáme vo viacerých časových rovinách, ktoré sú medzi sebou či už príbehovo, alebo myšlienkovo poprepájané. Kto sa rád hrá, tu sa pohrá. Komplikovaná štruktúra rozprávania necháva divákovi vyskladať si vlastné logické mozaiky.

Streda 17.8.

Rooster Cogburn (Rooster Cogburn, 1975, USA, Stuart Millar, 20:00), ČT2, 20:00
Šerif Rooster je tvrdý chlapík. Alkohol a zbrane sú pre neho výbušná zmes. Kvôli jeho posledným výstrelkom ho úrady zbavia funkcie. Dostane však poslednú šancu, ako si funkciu zachrániť. Sudca mu prikáže priniesť voz naložený výbušninami, ktorý ukradol divoký a mimoriadne násilnícky gang. Rooster Cogburn je predposledný western Johna Wayna. Ako ženský element mu sekunduje Katharine Hepburn.

Byt (The Apartment, 1960, USA, Billy Wilder), Dvojka, 22:07
Jedna z najlepších romantických komédií vôbec. Elegantné, šarmantné, zľahka provokatívne i spoločensky kritické. 10 nominácii na Oscara a päť premenených na víťazstvo. Oscara získala aj neuveriteľne svižná a svieža Wilderova réžia.

13. revír (1946, Československo, Martin Frič), CS Film, 20:00
Film so zaujímavým príbehom vzniku. Adaptácia románu „Zinková cesta“ od Eduarda Fikera. Pôvodný názov filmu bol „Znamení kočky“, režisérom bol J. A. Holman, hlavnú ženskú postavu hrala Lída Baarová. Koniec druhej svetovej vojny však prípravu film prerušil. Ujal sa ho napokon Martin Frič, nasledovalo upravenie scenára a pretočenie scén s Baarovou, ktorú nahradila začínajúca Dana Medřická.

Štvrtok 18.8.

Hračka (Le Jouet, 1976, Francúzsko, Francis Veber), ČT2, 21:40
Jedna z najlepších komédií režiséra Francisa Vebera a herca Pierra Richarda. Kritická, zľahka surealistická satira povrchnej spoločnosti. Syn bohatého magnáta dostane od svojho otca bezvýznamného novinára; ako hračku na hranie. Doslova. Situácia sa však čoskoro otočí proti otcovi, keď si syn začne budovať so svojou „hračkou“ priateľskú väzbu.

Indiana Jones a posledná krížová výprava (Indiana Jones and the Last Crusade, 1989, USA, Steven Spielberg), Prima, 20:15
Akčný archeológ Indiana Jones sa v tretej časti legendárnej dobrodružnej série vydáva hľadať svojho otca, ktorý sa údajne stratil pri hľadaní Svätého Grálu. Cestuje do Benátok, otca nájde, no nájde aj stopu, ktorá oboch privedie bližšie k mýtickému predmetu. Narazí však na nebezpečných nepriateľov – nacistov. Tí chcú získať Svätý Grál pre seba a sú odhodlaní pred ničím sa nezastaviť.

Tucet špinavcov (The Dirty Dozen, 1967, Veľká Británia, USA, Robert Aldrich), Nova Cinema, 17:10
Major Americkej armády je poverený neľahkou úlohou. Musí dať dokopy doslova samovražedný tím ochotný dostať sa do vysoko stráženého zámku vo Francúzsku, kde pobýva nemecké vedenie a oddychuje medzi jednotlivými bitkami druhej svetovej vojny. Vynikajúca akčná vojnová dráma mala to najlepšie obsadenie, aké doba ponúkala. Lee Marvin v hlavnej úlohe majora, ďalej Ernest Borgnine, Charles Bronson, John Cassavetes, Telly Savalas alebo Donald Sutherland.

Piatok 19.8.

Miloš Forman: Čo ta nezabije... (Miloš Forman: Co tě nezabije..., 2009, Česko, Miloslav Šmídmajer), ČT 2, 17:50
Režisér Miloslav Šmídmajer sa vrátil k svojmu obľúbenému tvorcovi po 29 rokoch, pretože už o ňom nakrútil dielo Drž se toho snu v roku 1990. Za túto dobu sa ale vo Formanovom živote opäť veľa udialo, čo sa Šmídmajer snažil reflektovať v ďalšom dokumente.

Terapia láskou (Silver Linings Playbook, 2012, USA, David O. Russel), Nova Cinema, 21:30
Terapia láskou bola svojho času veľmi cenená a nominovaná bola hneď na ôsmich Oscarov. Napokon si uchmatla len jednu sošku a uchmatla si ju konkrétne Jennifer Lawrence. Terapia láskou je romantickou komédiou, ale s viacerými dramatickými či hlbšími psychologickými znakmi, čím osviežuje tradičný žáner.

Slušní chlapci (The Gentleman, 2019, USA, Veľká Británia, Guy Ritchie), Joj Cinema, 23:55
Guy Ritchie a jeho ďalšia nadupaná akčná komédia. Žánrovo sa vracia k filmom, aké ho preslávili na začiatku jeho kariéry. V tomto príbehu sa britský drogový barón Mickey v podaní Matthewa McConaugheyho snaží predať svoje imanie rodine oklahomských milionárov. Nič však nejde ľahko, ak sú v hre peniaze a drogy.

Sobota 20. 8.

Siedma kavaléria (They Died with Their Boots On, 1941, USA, Raoul Walsh), 12:55, ČT2
U nás pomerne málo známy western Raoula Walsha. O to viac si zaslúži pozornosť. Vyše dvojhodinový epos pracuje so znakmi viacerých žánrov. Okrem westernu je Walshov film melodrámou i vojnovým filmom. Herec Errol Flynn stvárňuje skutočnú postavu Georgea Armstronga Custera, slávneho veliteľa jazdeckých jednotiek v americkej občianskej vojne a indiánskych vojnách.

Telefónna búdka (Phone Booth, 2002, USA, Joel Schumacher), 22:10, ČT2
Scenár Telefónnej búdky podľa istých informácií mal už kedysi nakrútiť Alfred Hitchcock, Joel Schumacher sa ale tejto úlohy vôbec nezľakol a ťažko si predstaviť, že by mohol byť tento scenár nakrútený ešte lepšie. V hlavnej úlohe arogantného manažéra Stuarta Sheparda sa predstavil charizmatický Colin Farrell. Ten zdvihne „náhodný“ telefónny hovor v búdke, z ktorej pravidelne telefonuje a jeho život sa otočí hore nohami. Postupne zisťujeme podrobnosti z jeho súkromného aj pracovného života a motivácie telefonistu.

Ja, legenda, Nova Cinema (I Am The Legend, 2007, USA, Francis Lawrence), 23:05, Nova
Will Smith ako posledný žijúci nezmutovaný človek na zemi. A jeho psík. Prvá tretina rozprávania je najlepšia časť rozprávania. Miestami až odvážne komorná na tak drahý veľkofilm. Krásne, melancholické motívy hudby Jamesa Newtona Howarda. Zvyšné dve tretiny rozprávania sú schematickejšie a záver je zlý. Určite si po konci filmu zadajte do Youtube vyhľadávača alternatívnu verziu záveru. S ním to bude celé dávať oveľa väčší zmysel.

Nedeľa 21. 8.

Dannyho dvanástka (Ocean´s Twelve: 2004, USA, Steven Soderbergh) 22:40, Nova
Asi najhorší film Stevena Soderbergha. To je však dané vysokou latkou tohto veľmi tvárneho a „hybridného“ autora. Dannyho dvanástka je veľmi pohodová, ladná, štýlová, cool. Vzorce Dannyho jedenástky sa však v pokračovaní stávajú už príliš recyklujú. Je to tak pohodové, ladné, cool...až to začne byť miestami silené a kŕčovité. Triky stále fungujú, ale je to už na hrane nudnej rutiny.

Borat: Nakúkanie do ameryckej kultúry na objednávku slávnoj kazašskoj národa (Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan, 2006, USA, Larry Charles), 00:15, TV PRIMA
Sofistikovaný i „křupanský“ výsmech kadečomu a kadekomu. Bez rozdielu rasy, triedy, náboženstva. Film zručne režírovaný nenápadným Larry Charlesom, nie Baronom Cohenom. A mimochodom; Borat má viacero menších a väčších podobnosti s Chytilovej „Dědictví aneb Kurvahošigutntag.“

Kočár do Vídně (1966, Československo, Karel Kachyňa), CS Film, 16:00
Kachyňova adaptácia románu Jána Procházku, ktorý je zároveň i spolutvorcom scenára. Veľmi ambivalentný film z posledných dní konca druhej svetovej vojny. Svojho času bol Kočář do Vídně označovaný ako protičeský i protinemecký film. Príbeh o akte pomste zúfalej matky, ktorej vojna zobrala syna. Procházka rolu matky ušil priamo na telo Ivi Janžurovej.

autor Lukáš Šútor 17.8.2022
:)
01 |