BRATSTVO

BRATSTVO

7.5

Pastviny, ovce a korán – to je každodenná realita Jabira, Usamu a Useira, troch bratov vyrastajúcich na bosnianskom vidieku. Otec Ibrahim ich vedie v duchu tradičnej moslimskej výchovy, ktorá neponecháva veľa priestoru pre vlastné túžby či nápady. Keď ho však odsúdia do väzenia za účasť na vojne v Sýrii, chlapci získavajú nečakanú slobodu aj zodpovednosť. Česko-taliansky dokumentárny film Bratstvo je nevšedným, drsným aj poetickým príbehom dospievania na hranici dvoch paralelných svetov. Na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Jihlave získal hlavnú cenu pre najlepší domáci dokument aj cenu za najlepšiu kameru. Teraz ho môžete vidieť aj vo vybraných slovenských kinách.

Film Bratstvo má na veľkých plátnach zaujímavého predskokana. Krátky umelecký dokument Barbory Berezňákovej Strigov nás v snovej atmosfére rozostrených čierno-bielych záberov s hnedou patinou pozýva do režisérkiných detských spomienok na malú rusínsku dedinku. Vo voľnej mozaike zvukov a obrazov sa ocitáme na pohrebe, v tajuplnej tme babkinej nočnej spálne, na lúkach, pri potokoch aj zvoniciach. Z ich mystickej nostalgie chvíľami až mrazí.

Aj keď sú subjektívne spomienky a osoby na záberoch nám divákom cudzie, pocit z pohľadu na svet, ktorý nám pred očami navždy odchádza, je celkom hmatateľný a univerzálny. Vydarený, atmosférou a odkazom veľmi intenzívny kraťas Strigov autorky filmu Skutok sa stal mal svetovú premiéru na DocAviv festivale v izraelskom Tel Avive. Následne ho uviedli aj na Krakow film Festivale v Poľsku. U nás ho teraz môžeme vidieť práve ako predfilm k snímke Bratstvo.

Čo má so Bratstvo spoločné s experimentálnym filmom Strigov? Paralelu ponúka napríklad prienik dvoch svetov – minulého, tradičného so súčasným, moderným. No kým v Strigove na nás vytrácajúca sa minulosť pôsobí magicky, melancholicky a dojímavo, v bratstve je skôr symbolom rigidnej disciplíny a náboženskej poslušnosti, na ktorých Ibrahim neoblomne trvá zoči-voči meniacemu sa svetu.

Bratstvo

Jeho synovia sa s prísnou výchovou vyrovnávajú každý po svojom. Najstarší Jabir by rád doštudoval v Nemecku a osamostatnil sa, aby mohol žiť po svojom. Keď však otca zavrú do väzenia, pokorne prijíma rolu dočasnej hlavy rodiny a nachádza si manuálnu prácu neďaleko domu. Najmladší Useir je ešte na základnej škole. Hlavu má v oblakoch a i keď sa otcovi neodváži vzoprieť, je jasné, že ho lopota na statku nebaví. Radšej by sa, ako jeho rovesníci, hral na mobile a s otcovým odchodom stráca aj poslednú štipku disciplíny.

Najviac sa z chlapcov potatil prostredný Usama. Drina pri ovciach mu nevadí a ani si nepredstavuje, že by raz mal robiť čosi iné alebo žiť inde. Rovnako ho ani nepadane spochybňovať otcove radikálne videnie sveta. Na telefóne si prehráva jeho plamenné kázne o nutnosti džihádu a obhajuje ho aj pred kritikou okolia. Je to len pubertálna póza, alebo z neho rastie skutočný radikál?

Bratstvo

Bratstvo je so svojím spoločensko-kultúrnym kontextom celkom znepokojivé a zároveň exotické, najmä ak ste o bosnianskych saláfistoch dosiaľ veľa nepočuli. Vidíme rodinu, na prvý pohľad nie nepodobnú našim, v malebnom kopcovitom prostredí, ktoré by pokojne mohlo byť aj kdesi na strednom Slovensku. V ich životoch však zohrávajú určujúcu úlohu ideály, myšlienky a konflikty, ktoré väčšina z nás pozná len z večerných správ.

Aj Francesco Montagner, v Česku žijúci taliansky dokumentarista, Ibrahimovu rodinu najskôr poznal len z televízie. Ich príbeh v reportáži o európskom radikalizme ho zaujal natoľko, že ich vyhľadal a dohodol sa s nimi na nakrúcaní, ktoré napokon trvalo celé štyri roky. Napriek plachosti vraj chlapci pred kamerou vystupujú celkom autenticky a v scenári je len minimum autorskej licencie. Hlavnými prvkami vo filme je ich vzájomná dynamika, odlišne sa rozvíjajúce individuality a rôzne spôsoby, ako sa s kontrastom medzi vonkajším svetom a ich životom vyrovnávajú.

Čo si vlastne myslieť o ich otcovi? Hoci vo filme zohráva len okrajovú rolu, je jasné, že v živote svojich synov je zásadnou autoritou aj vtedy, keď práve sedí za mrežami. Jeho uväznenie scenár bližšie nerozoberá, no Google napovie, že Ibrahim Delic bol odsúdený spolu s 15 ďalšími Bosniakmi za spolčovanie s ISIS. Hoci na chlapcov (aspoň pred kamerami) nie je prehnane tvrdý a nevštepuje im nič vyslovene fanatické, tušíme, že vzoprieť sa jeho autorite a opustiť jeho područie by pre nich bolo veľmi ťažké. Súdy nad nikým z nich, každopádne, film nevynáša a Ibrahima zachytáva takmer výlučne v kontexte jeho rodičovskej, otcovskej role.

Bratstvo

Po vizuálnej stránke film zručne ťaží z fotogenickosti a atmosféry prostredia ovčej farmy, jednoduchých vidieckych domov, hlbokých lesov a večerných vatier, pri ktorých sa bratia zvyknú stretávať. Je to idylické, ale drsné prostredie, ktoré vnútorné dilemy trojice bratov pekne dopĺňa. Cenu za kameru film získal celkom oprávnene – vďaka jej pozorným detailom chvíľami divák celkom zabúda, že nesleduje hraný film.

Bratstvo nie je bohaté na vyslovené zvraty či akciu. I keď časozberne zachytáva niekoľko rokov v životoch svojich protagonistov, pôsobí takmer ako statický obraz, do ktorého však divák získava stále väčší a detailnejší náhľad. Hoci vám po jeho skončení možno zostane mnoho nezodpovedných otázok, je to film s myšlienkou, obsahom aj formou, ktoré si pozornosť určite zaslúžia.

Brotherhood (Česko / Taliansko, 2021, 97 min.)
Réžia: Francesco Montagner. Scenár: Francesco Montagner, Alessandro Padovani. Kamera: Prokop Souček. Strih: Valentina Cicogna. Zvuk: Adam Levý. Producenti: Pavla Janoušková Kubešová / Nutprodukce

autor Hana Lippová 30.6.2022