MILENCI (AMANTS)

MILENCI (AMANTS)

6.0

Mladá láska, veľký prúser a pár osudových náhod, ktoré jej poskytnú príležitosť na reparát. Môže sa však príbeh, ktorý začal tragédiou, skončiť nejako inak? Francúzska snímka Milenci pasovala herecké hviezdy Stacy Martin (Nymfomanka) a Pierre Niney (Yves Saint Laurent) do úloh mladých zaľúbencov, ktorých od seba nečakane odtrhlo nešťastie. Hoci svoje životy ďalej žijú každý po svojom, napokon sa s minulosťou predsa len budú musieť vysporiadať, keď ich osud opäť spojí. Príbeh z pera aj réžie Nicole Garcia, ktorý sa objavil aj v hlavej súťaži benátskeho festivalu, je poprepletaný hádam až príliš komplikovane a ťažko mu veriť. Výborné herecké výkony jeho predstaviteľov však autentické rozhodne sú.

Lisa a Simon sú mladí milenci, na ktorých by na prvý pohľad nebolo nič pozoruhodné. Pri bližšom pohľade však zisťujeme, že sa neustále pohybujú na hrane zákona. Kým Lisa je neveľmi ambicióznou študentkou hotelovej školy, Simon je známym parížskym dílerom, ktorý po večeroch rozváža kokaín svojim prominentným klientom.

Jeden z nich si ho obľúbil aj ako priateľa. Pierre-Henri (Christophe Montenez), mladík z dobrej rodiny, Simona dokonca aj s priateľkou pozýva na návštevu v luxusnom dome svojich večne neprítomných rodičov. Ako inak, priniesť treba aj drogy. So Simonovým kokaínom ale tentokrát niečo nie je v poriadku a večer sa pre jeho zákazníka končí tragicky. Simon a Lisa sa ocitávajú v situácii, ktorá nemá žiadne dobré riešenie. Jedinú šancu na záchranu pred väzením ponúka útek. Simon sa však napriek dohode rozhodne odísť sám a Lisu ponechať svojmu osudu.

To však nie je posledná príležitosť, ktorú mladým milencom osud ponúkne. O niekoľko rokov neskôr sa zhodou neuveriteľných náhod stretávajú znova, no situácia je už celkom iná. On je prostým „chlapcom pre všetko” v luxusnom hotelovom rezorte uprostred Indického oceána, ona je manželkou váženého podnikateľa, ktorý má v ostrovom raji svoje obchodné záujmy. Čo sa stane, keď sa po rokoch opäť uvidia?

Milenci (Amants)

Milenci sú príbehom o osudovej láske, ktorá dostáva po rokoch od života ďalšiu šancu. Jej aktéri už dávno nie sú takými slobodnými a nespútanými deťmi ako kedysi. Karta sa dokonca celkom obrátila – kým v minulosti to bol Simon, kto vzťahu udával dynamiku a rozhodol aj o jeho konci, tentoraz je „na koni” Lisa. Musí sa totiž rozhodnúť, či pre vášeň k milencovi, ktorý ju kedysi zradil, opustí štedrého manžela, čo by jej zniesol aj modré z neba.

Práve postarší milionár Léo sa napokon stáva určujúcim prvkom celého príbehu. Hoci je to tak trochu chladný čumák, ktorého život sa točí len okolo biznisu, o svoju mladú manželku rozhodne nemá v pláne prísť. Ako ďaleko je však ochotný zájsť?

Milenci (Amants)

Život nepochybne prináša mnoho prekvapení aj neuveriteľných náhod. Príbeh osudovej lásky Lisy a Simona však veľmi autenticky nepôsobí ani s prižmúreným okom. Vyzerá skôr, akoby vzišiel z predstavivosti svojej hlavnej hrdinky, ktorá žiaľ zo zrady milovaného muža prekonáva fantazijnými úvahami o tom, ako sa opäť stretnú, až bude mať oprate v rukách ona. Na samotnej záplatke by, samozrejme, nebolo nič zlé. Veľa zaujímavých príbehov začína bizarnou náhodou. V tomto filme sa však, zdá sa, túžbe po efektnom uzlení deja prispôsobuje úplne všetko.

Napokon sa vďaka tomu, paradoxne, vývoj deja dá celkom ľahko predvídať a aj napriek často sa meniacim kulisám (Paríž, Maurícius, Ženeva) chvíľkami trošku nudí. Našťastie to spoľahlivo zachraňujú aspoň plnokrvné herecké výkony. Dvojica ústredných hrdinov aj napriek kŕčovitému deju pôsobí živo a dokáže vzbudiť reálne emócie. Benoît Magimel to má síce v úlohe tajomného zbohatlíka Léa o čosi ťažšie, no aj on svoju rolu zvláda so cťou a dodáva zľahka patetickej romanci vítaný rozmer napätia.

Milenci (Amants)

Je veľká škoda, že sa film neoprel oveľa viac práve o svoje postavy. Každá z nich má svoj potenciál – obzvlášť v podaní takýchto schopných hercov. Lisa je ako lístok vo vetre, ktorý sa necháva unášať osudom, no v kritických chvíľach vždy vie, čo je správne. Simon je až magicky príťažlivý, pôsobí krehko, no je v ňom niečo temné, zlovestné a vypočítavé. Léo je chladný manipulátor, ktorý si neváha kúpiť ani manželku či dokonca dieťa (v určitej chvíli veľmi necitlivo plánuje adopciu madagaskarskej siroty), no vie sa prejaviť aj veľmi veľkoryso a tolerantne.

Ak by scenár viac využíval potenciál, ktorý z týchto charakterov prirodzene vyplýva, a menej ich ohýbal vo vyumelkovanej spleti náhod a prekvapení, Milenci by pôsobili oveľa lepšie. Večer si s nimi napriek tomu nepokazíte – najmä zásluhou výborných hereckých výkonov.

Amants (Francúzsko, 2020, 102 min.)
Réžia: Nicole Garcia. Scenár: Jacques Fieschi, Nicole Garcia. Hrajú: Pierre Niney, Stacy Martin, Benoît Magimel, Christophe Montenez, Nicolas Wanczycki, Grégoire Colin, Roxane Duran, Béleina Win, Daouda Diakhaté, Nadir Legrand, Yeelem Jappain, Laurent Dassault ...

autor Hana Lippová 6.12.2021
6.0
MILENCI (AMANTS)