THE GREAT 2

THE GREAT 2

8.0

Huzzah! Veľká je späť a vracia sa tak, ako sa na cárovnú patrí, vo veľkom štýle. Hoci vo svojom tradičnom kabáte upletenom zo zmesi bizarnosti a absurdity, no s novou energiou. Pokračovanie seriálu z produkcie Hulu nám HBO GO opäť ordinuje v bezpečných dávkach, týždenne po dvoch epizódach. Záver prvej série vygradoval veľkými spormi medzi Katarínou a Petrom III., vyvierajúc z ich odlišného prístupu k vedeniu Ruska. Súčasne umožnil priučiť sa čaru historickej metódy používanej ešte za čias starých Egypťanov a tak sa cárovná s divákmi na čas rozlúčila pozoruhodným aktom močenia na pšenicu. Ten prezradil príchod budúceho potomka do dvora.

Po úspechu prvej série, ktorá bola nominovaná na Emmy a Zlatý Glóbus, prináša brilantný Tony McNamara (scenárista Favoritky nominovaný na Oscara) po roku ďalších desať epizód príbehu o rodenej Nemke, najdlhšie panujúcej žene v Rusku. Tvorcovia veselo pokračujú v zabehnutej línii "príležitostne pravdivý príbeh". Obsah deja sa o historické fakty miestami obtiera skutočne iba letmo, ako múdrosť okolo detinského a samoľúbeho Petra III. (Nicholas Hoult). Ohýba sa nie len dejinami, ale aj so zaužívanými žánrovými pravidlami. The Great je opäť vulgárna, sexistická, načančaná, ale aj glosovo trefná a skutočne veľmi zábavná záležitosť.

Potom, čo sa Katarína (Elle Fanning) v deň svojich narodenín rozhodla pre odštartovanie prevratu a za prvú obeť vlastného odhodlania premeny zaostalej ríše na prudko inteligentnú krajinu padla práve hlava jej jedinej lásky Lea, vyhlásila vlastnému manželovi vojnu a prinútila ho k abdikácii. Druhá séria nám ponúka stret s dôverne známymi tvárami na čele s mladou ústrednou dvojkou, ktorá vzájomne neskutočne ladí a predvádza energické sebavedomé herectvo. Okrem malých epizódnych postáv nám tvorcovia po štyroch dieloch zatiaľ neponúkajú žiaden nový výrazný charakter pre osvieženie deja. Ako však vieme, dvor má svojou návštevou poctiť Katarínina mama v podaní čoraz viac žiadanej Gillian Anderson (Koruna, Sexuálna výchova).

The Great 2

Na druhej strane, hoci budúci potomok ešte nie je na svete, z bezpečného prostredia plodovej vody sa už teraz hlási o slovo a funguje ako efektné médium k sprostredkovaniu humorných situácií a k priblíženiu rôznych podivuhodných tradícií. Dráždi cárovnine hormóny a tá sa pod vplyvom ich nadvlády trestá za zlyhanie záchrany svojho milenca pred smrťou, chutí jej hlina a taktiež zisťuje, že zmeny, ktoré od svojho obyvateľstva očakáva, sú pre príliš razantné a možno o nich v skutočnosti ani nik nestojí.

Naproti tomu postoj Petra III. k aktuálnej atmosfére zapadá do tradičnej morálky ruskej spoločnosti o niečo viac. Popri vojne voči vlastnej manželke stíha básniť o šesťchodovom menu šéfkuchára, ktoré mu v noci spôsobilo mokré sny a vykoľajiť sa nehodlá ani povaľujúcimi sa mŕtvolami na dvore, ktoré nemá kto odpratať, pretože ešte aj napoludnie všetci dospávajú každodennú opicu. Peter zostáva naďalej prudko hlúpy, no mení sa. Klíči v ňom zmysel pre cit, objavuje svoju skrytú jemnosť a každým dňom mäkne, až má divák chuť pofúkať mu obité kolienka a poriadne mu navariť.

The Great 2

Druhá séria The Great sa dejovo zatiaľ príliš razantne neposúva. Opäť ide o mocenské či osobné intrigy vyvierajúce z ľudskej sebeckosti a zahľadenosti. Nad Ruskom sa vznáša otázka, čo je v skutočnosti pre túto krajinu dobré a či stačí k prevratu a jej oslobodeniu iba silná vôľa rodenej Nemky, ktorú ľud za svoju neprijme iba vďaka rozkošným ružovým líčkam na priesvitnej pleti. Hlavný fokus stojí práve na vývoji postáv a ten so sebou prináša novú perspektívu. Väčší priestor dostávajú aj vedľajšie postavy na čele s Petrovými spojencami Grigorom a Georginou či Marial, ktorá si konečne získala svoje dôstojné postavenie späť.

The Great 2

The Great je komediálnou satirou, ktorá nemá v seriálovom svete prakticky žiadnu priamu konkurenciu. Scenáristická fantázia Tonyho McNamaru je nekonečná. Dvojzmyselnosť, metaforickosť a trefnosť dialógov je jednou z jej najväčších výsad. Na pozadí vypiplanej výpravy zachytáva silné prepojenie politiky a sexu, genderovú nerovnosť, ako aj vplyv osobných slabín vládcov na prosperitu celej krajiny. Je viac zábavná než historicky presná. Viac vulgárna, než vznešená. Viac zvrátená, než príkladná. No pokiaľ prijmete jej ostrý jazyk, čaká na vás nechutne dobrá zábava.

Hodnotenie epizód 1-4

autor Simona Sopiaková 30.11.2021
8.0