KLAN GUCCI

KLAN GUCCI

8.0

Premiéra filmu Klan Gucci sa odohrala v zvláštnej atmosfére. Hodinu pred jej štartom prišlo oznámenie, že na ďalší deň krajina spadne zas do lockdownu, a tak bolo zrejmé, že film si treba náramne užiť a na (ne)istý čas to bude posledná návšteva kina. A ak sa náhodou vydaril, cesta k jeho opätovnému videniu bude ďaleká. A je to tak, Klan Gucci je v mojich očiach jedným z najlepších filmov Ridleyho Scotta za dlhé roky.

Epická kronika mapuje viac ako 20-ročné obdobie a je to očakávaný druh životopisného filmu, kde figuruje veľa postáv, ich ambície, machinácie, vzájomné konflikty či spojenia. A čím menej viete, tým viac si môžete užiť jednotlivé momenty. Kto pozná koniec, bude čakať cestu k nemu. Dej uháňa vpred, dekády sa postupne menia (s nimi aj štýl, hudba či výprava) a napokon štedrá stopáž 157 minút výborne ubehne. Paradoxne, film je dlhší ako Scottov Posledný súboj, ale má lepšie tempo a celkový „drajv“ (a v oboch hrá Adam Driver).

Ťažko si vybrať hlavnú postavu filmu. Je ňou Maurizio Gucci, ktorého hrá výborne Driver, a vidíte na ňom ako uveriteľne sa zmení od pôvodne plachého, a vnútorne ambiciózneho chlapíka, ktorého začne meniť svet peňazí i vplyv manželky? Alebo Lady Gaga, ktorá vtrhne do diania ako uragán a kradne si prvú scénu, kedy efektne príde na parkovisko rodinného biznisu a kráča si do kancelárie akoby po móle módy? Jej Patrizia Reggiani ponúka optiku životného osudu (i cieľa) a cez ňu prenikáme do titulného klanu. Po zamilovanosti a jej svadbe hneď spoznávame módne impérium ovládané dvomi bratmi.

Maurizio i Patrizia prejdú vývojom, ktorý pramení z ich pováh i súžitia. Patrizia tlačí na pílu a je odhodlaná montovať sa do stagnujúcich vzťahov a uchopiť nejednu príležitosť. Jej prienik do priazne famílie je raz nenápadný, inokedy maximálne vypočítavý. Scenár sa na ňu sústredí čoraz viac, dáva jej veľké momenty, no v druhej polovici začne manželstvo chladnúť. Je úžasné sledovať, aký part Lady Gaga získala, strháva scény a dominuje im. Ak si bude vyberať jednu rolu za tri roky, môže byť jej obsadenie vždy pozvánkou do kina. Oscarová nominácia je reálna na 60%, podľa konkurencie.

Klan Gucci

Adam Driver nemá okatý, ale rovnako presvedčivý výkon. Najprv je subtílny, nerozhodný a ani neviete kedy zrazu prepne na druhú koľaj. Môže za to moc, peniaze, prostredie či tlak Patrizie? Dej dáva toľko možností Výkon Drivera je iný, nedoručí jednu obrovskú scénu, kedy by sa hádzal o zem, ale je bravúrny v citlivých dialógoch, svojej rutine či postupnej zmene. Rola mu sadla náramne, tieň Kylo Rena už dávno pominul.

Ak tipovať oscarovú nomináciu takmer na 100%, tak u Jareda Leta. Maskovaný na nepoznanie, tento vysoký chlapík hrá menšieho Taliana Paola Gucciho chytľavým spôsobom. Paolo sa snaží preraziť v rodine, zrejme má istý talent, ale je potlačený otcom i strýkom. Leto mu na jednej strane dal vtipné momenty i silný prízvuk (ako Super Mario), na druhej strane ho vyšvihol zo zápornej postavy na citlivú, skôr smutnú bytosť v rodine. Strašne by chcel – a šance neprichádzajú. Dvojscéna zrušenej prehliadky a následného dialógu je skvostná.

Klan Gucci

A dvojica bardov v podaní Al Pacina a Jeremy Ironsa? Čistá paráda! Irons má menej scén, ale je silný v tom, čo mu scenár ponúka vo vybraných chvíľach. Al Pacino ide tour de force, jeho Aldo má množstvo dialógov a scén, kde dokáže svojou charizmou tancovať na veselej vlne a zároveň prepadnúť do umoreného módu či smútku. Jeho postava presne odzrkadľuje nevyhnutný vzostup a pád naprieč dekádami.

Scott si vyhradil veľké množstvo priestoru pre civilné scény, rodinné oslavy či návštevy, dlhé dialógy alebo aj sviatky – na nich demonštruje istú mieru dekadencie Gucci. Berie nás aj do butikov, na módne prehliadky či biznis rokovania, kde sa lámu charaktery. A aj do malých dialógov pred domom či nejednu šálku espressa, kde Lady Gaga s väčším či menším úspechom presvedčia inú postavu o svojej tvrdosti či odhodlanosti.

Ako bonus tu vystúpi aj Salma Hayek a hoci niektorí budú namietať, že jej postava je skôr epizódna, finálne vyústenie ju potrebuje. Ak poznáte osud Maurizia Gucciho, ťažko vás záverečné momenty prekvapia, ale film k nim plynulo príde a uzatvorí svoju ságu.

Klan Gucci

Klan Gucci je majestátny epos, kde Ridley Scott točí dlhé scény, ale majú spád. Zoberie nás aj na napínavé úteky, prekvapivé pointy či rande na člne. Niektoré scény sú trilerovo vážne, iné komediálne. Časť divákov bude namietať, že tento kokteil je divne namiešaný, ale Scott nepoľaví ani na chvíľu. Dokáže rozpútať vášeň, ale nasadiť aj chlad. Využil operné árie z La Traviaty i Madame Butterfly, pomohol mu aj George Michael. Je tu parádna vymakaná výprava v troch dekádach, masky (nielen pre Jareda Leta, aj Lady Gaga starne) a aj skvelé kostýmy, ktoré klopú na dvere Akadémie a pýtajú si nomináciu.

Je to extravagantný celok s výbornými hereckými výkonmi. Také niečo by mal Klan Gucci servírovať, nie nudnú konverzačnú drámu či naťahovaný seriál.

House of Gucci (Kanada / USA, 2021, 157 min.)
Réžia: Ridley Scott. Scenár: Becky Johnston, Roberto Bentivegna, Sara Gay Forden (román). Hrajú: Lady Gaga, Adam Driver, Jared Leto, Jeremy Irons, Al Pacino, Jack Huston, Salma Hayek, Alexia Murray, Vincent Riotta, Gaetano Bruno, Camille Cottin, Youssef Kerkour, Reeve Carney, Florence Andrews ...

autor Michal Korec 27.11.2021
8.0
KLAN GUCCI