SEVERNÉ VODY

SEVERNÉ VODY

7.5

Za novembrové sychravé počasie a pár stupňov nad nulou bude odrazu vďačný nejeden divák potom, čo okúsi pevné objatie nehostinného arktického prostredia. Napínavá miniséria stanice AMC nás prenesie do surového obdobia 19. storočia, v ktorom ostrý ľadový vzduch vyrážajúci dych predstavuje iba jeden z veľa existenčných problémov. Severné vody ulovia na kombináciu tých najtemnejší hlbín drsného mužského sveta, v ktorom sa pot a moč zvlčených ľudí miesi s tulením tukom a litrami veľrybej krvi, iba skutočne odvážnych divákov.

Ich úspešná literárna predloha z pera britského autora a akademika Iana McGuira, bola zaradená do širšieho výberu na Man Bookerovu cenu za rok 2016 a súčasne sa ocitla aj v rebríčku desiatich najlepších knižných titulov The New York Times Book Review. Seriálový príbeh je rozdelený do piatich epizód, pričom každá z nich stavia skôr na budovaní silnej atmosféry ako na neustále gradujúcom tempe či dejových zvratoch. Severné vody potešia nejedného priaznivca seriálov ako The Terror (2018 - 2019) či Taboo (2017 - 2020), s ktorými ich spája mnoho vizuálnych i myšlienkových podobenstiev.

Hlavnou postavou je Patrick Sumner (Jack O'Connell), ktorý sa po čerstvom návrate z Indie, kde pôsobil ako lodný lekár, prihlási na veľrybársku výpravu do Arktídy. Skutočné dôvody, ktoré vedú uhladeného doktora k rozhodnutiu pridať sa k posádke surovcov a namiesto civilizácie sa dobrovoľne obklopiť kryhami ľadovcov, zostávajú spočiatku zahmlené. Isté však je, že Patricka na tejto púti nečaká iba stretnutie s vlastnými démonmi minulosti, ale aj s diablom, ktorý je stále nažive a tvorí jedného z členov ich lode Volunteer.

Monštruóznu podobu harpunára Henryho Draxa vytesalo prostredie, v ktorom sa ľudskosť a jemnosť už v zárodku potopila pod ťarchou prirodzenej pudovosti a potreby mocenskej nadvlády. Nenechajte sa oklamať, v tomto príbehu sú najhrozivejšími zvieratami práve ľudia a v ich rozohranej hre predstavujú majestátne cicavce a tulene stiahnuté z kože iba postranné rozptýlenie.

Severné vody

Severné vody si pre chirurga Patricka pripravili ťažký trojboj, v ktorom musí nájsť odvahu vzoprieť sa amorálnemu psychopatovi a svojmu pokrivenému svedomiu, no pokiaľ neskončí ako víťaz v disciplíne človek verzus príroda, výsledok bude márny. Monumentálna oblasť severného pólu však dáva svojim novým návštevníkom jasne pocítiť, kto v nej zastáva pozíciu dočasného hosťa a kto panensky bielemu kráľovstvu skutočne velí.

Miniséria dostupná už aj na HBO GO zobrazuje svet, v ktorom je aj jeho zostatková krása a čistota devastovaná nemilosrdným ľudským zásahom. Zbraň v ich rukách automaticky maže akúkoľvek pokoru a úctu ku krajine, z ktorej si nenásytne kradnú zdroje potrebné k prežitiu. Rešpekt sa vytratil aj voči hodnote ľudského života. Jediným svetlým bodom a iskričkou nádeje je práve sympatický lekár bojujúci za spravodlivosť. No i ten zvláda bremeno doby iba vďaka pravidelným dávkam omamného ópia.

Severné vody

Herecké osadenstvo je v tomto prípade naozaj vydarené, no nad Jackom O'Connellom predsa len víťazí strhujúci a dokonale presvedčivý výkon rodeného Írčana Colina Farrella, ktorý si počas prípravy na svoju postavu prešiel výraznou drezúrou. K dokonalému stvárneniu sadistického Draxa mu ako inšpirácie poslúžili fotografie viktoriánskych boxerov, ku ktorým si do svojho jedálnička prihodil osem pokrmov denne. Kategoricky odmietal nosiť rukavice, pretože usúdil, že jeho postava drsného harpunára by ich tiež rozhodne nenosila. Výsledkom jeho poctivého prístupu je prepotené monštrum, ktoré s povznášajúcimi katarznými pocitmi devastuje všetko, čo mu skríži cesty.

Štáb spolu s hercami okupoval v mínusových teplotách polárny kruh až šesť týždňov iba na dvoch malých lodiach. Väčšina scén zachytených vydarenou kamerou Nicolasa Bolduca vznikla severne od Špicbergov, v pobrežných vodách Severného ľadového oceánu. Špecifiká prírody ich miestami dostávali do rôznych nevšedných situácií, počas ktorých boli nútení natáčanie pozastaviť. O jeden z takýchto momentov sa postaral zatúlaný mrož, ktorý v túžbe chvíľkovo zažiariť, svojím nečakaným príchodom do záberu, narušil aktuálne sa točiacu scénu.

Severné vody

Na rozdiel od štábu, ktorý zákonitosti prírody plne rešpektoval, tlupa veľrybárov si iba chamtivo brala aj to cudzie. Patrickova trýznivá cesta, na pozadí kvílivej hudby od Kanaďana Tima Heckera, je zúfalým hľadaním kúska ľudskosti v bezútešnej dobe, v ktorej vládli poistné podvody a úspešne časy veľrybárstva už odznievali. Všetka jej špina prelieza na diváka veľmi citeľne aj vďaka šikovnosti britského režiséra a súčasne scenáristu Andrewa Haigha.

Severné vody sa nesnažia zapáčiť, neponúkajú veľa vábneho a ani dynamický dej, hoc by sa tak z traileru prvotne mohlo zdať. Práve naopak, karty sú stavené na opojno-znepokojujúcu, nikde sa nekončiacu belobu a temnú atmosferickosť, s ponúknutím príbehu o podstate bytia a problémoch ľudstva, ktoré sa s nami vlečú už od nepamäti.

The North Water (UK / Kanada, 2021, 300 min.)
Réžia: Andrew Haigh. Scenár: Andrew Haigh, Ian McGuire (autor románu). Hrajú: Jack O'Connell, Colin Farrell, Sam Spruell, Roland Møller, Gary Lamont, Philip Hill-Pearson, Gerry Lynch, Stephen Graham, Kieran Urquhart ...

autor Simona Sopiaková 20.11.2021
7.5
SEVERNÉ VODY