KING RICHARD

KING RICHARD

8.0

Vitajte v oscarovej sezóne 2021! Servírujeme favorita veľkého štúdia Warner Bros., ktorý má v talóne životný príbeh Richarda Williamsa, otca dvoch svetoznámych tenistiek Venus a Sereny. Magnetom je oscarový výkon Willa Smitha, ktorý drie v každej minúte filmu: pohybom, prízvukom, v dialógoch i pohľadoch. Či získa sošku na 100 percent, ešte nie je isté, ale nominácia je garantovaná...

No King Richard nie je iba sólom jedného herca. Núka aj zaujímavý režisérsky počin Reinalda Marcus Greena, ktorý sa mihol dvomi, u nás relatívne neznámymi filmami Monsters and Men a Joe Bell. Jeho štýl síce nie je zatiaľ výrazný, ale dokáže miešať napínavé scény s celkom pokojnými a dostať vás na nezabudnuteľné miesta: nielen tenisové turnaje, ale aj k hádkam v súkromí.

Ešte aj na mieste scenáristu zasiahla šťastná ruka – Zach Baylin nemá za sebou tucet filmov a môže sa zdať byť nevypísaný, ale ako tenisový fanúšik dal dokopy neuveriteľný príbeh makajúceho otca veľmi dobre. Dnes to znie už rozprávkovo a divák sleduje film s vedomím známeho konca: Venus a Serena dobyli tenisový svet i WTA rebríček, ale cesta k prvým víťazstvám bola dlhá.

King Richard mapuje veľkú časť ich detstva a začína v ich jednocifernom veku, ale už vtedy mlátili do loptičky silné údery a tatko Richard odkukal z časopisov či videí rôzne techniky, ktoré ich vyučoval na kurte v Comptone, kde nebola núdza ani o lokálnych gangstrov či bitky. Richard si zaumienil, že jeho dcéry budú raz tenisovými šampiónkami, napísal si 78-stranový plán a film nám ukáže viaceré pasáže.

Ak prídete na film s domnienkou, že uvidíte veľa turnajov a život Venus a Sereny, kroťte očakávania. Film sa maximálne venuje postave otca, neistej kariére i tvrdej výchove, až budete tipovať, že ide o ďalšiu variáciu na Straight Outta Compton či inú černošskú drámu. Sociálne aspekty hrajú istú rolu a v tejto štvrti nie je núdza o napätie, nebezpečenstvo a streľbu. No je to vzácny a občas silný pohľad na to, čím si dcéry Williams prešli v detstve a kde vyrastali. Áno, prvá tretina je akoby ďalší príbeh z geta a možno nemá také grády. Ale trpezlivosť je kľúčová...

King Richard

Ako ju vštepuje Richard dcéram, tak ju musíme akceptovať aj my diváci, lebo všetko v živote trvalo istý čas. Ani dobrý tréner sa neobjavil po prvom stretnutí, talent sa nepretavil do úspechu okamžite a podrazy sa mohli objaviť na nečakaných miestach. Akurát Richardova neúnavná pracovitosť umožní dcéram ukázať sa v správnom čase, aby skončili na akadémii na Floride. Lenže Richard je vykreslený aj ako mimoriadne tvrdohlavý a v konečnom dôsledku aj sebecký chlap, ktorý si chce niečo dokázať (že nie je černoch do počtu) a najmä poprieť nejedno pravidlo. Niektorých triafa šľak, lebo hoci má v talóne dve esá (i keď príležitosť najprv dostáva iba jedna dcéra), nevyužíva ich hneď.

Richard je v druhej polovici azda horšia osoba ako čakáte. Neviete, či nederie vpred svoje ambície, ale myšlienky na výchovu nemá márne (dcéry musia mať aj vedomosti, nielen atletické možnosti). Isteže táto nátura priamo nahrá na oscarové scény hádok s manželkou, susedkou či pri návšteve polície. Ale hoci môžete mať pocit, že tam sa tlačí na pílu (čosi sa dostalo aj do ukážok), práve tie sekvencie čnejú nad ostatnými. A Will Smith je silný vo všetkých: malých civilných i veľkých s vypätými emóciami.

King Richard

King Richard je na konci dňa dráma, akú čakáte – hoci možno končí na inom mieste a pri odlišnej príležitosti. Má dostatočnú stopáž, aby vás dostala do geta, ukázala veľa z výchovy, ale aj juniorských turnajov, akadémie či veľký debut. Ukáže, ako boli sestry občas rozdelené a nádherne načrtne kariéru jednej z nich. Možno nemá toľko pozadia z veľkých turnajov, ale dočkáte sa aj veľkých napínavých momentov v zlomových zápasoch, tlaku na psychiku, zadržaný dych v obecenstvu či otcovu nervozitu.

Pri solídnom 50-miliónovom rozpočte si postrážili producenti aj výbornú dobovú výpravu, i keď sa môže zdať, že 80. či 90. roky tu boli len nedávno. Je tu dobrá kamera, solídny strih a celé herecké obsadenie, okrem Willa Smitha sa môže o nomináciu pokúsiť aj Aunjanue Ellis v roli manželky. Tony Goldwyn či Jon Bernthal sú presvedčiví chlapíci a všetky dievčatá hrajú nemenej dobre.

King Richard

King Richard má navyše ešte jednu devízu, ktorá ho katapultuje nahor najmä v očiach divákov (ale aj kritikov). Je to pozitívne naladený film, z ktorého odchádzate v dobrej nálade a držíte palce tenistkám v nejednom momente. Dilema je, ako sa nasmerovať k tvrdému otcovi: čím dlhšie sa budete zamýšľať, tým viac vám bude jeho charakter generovať veľa otázok. Keďže je primárne o ňom, je to len dobre.

PS – Istým spôsobom film pripomína Splnený sen/The Blind Side z roku 2009. Aj vtedy Akadémia rozšírila počet filmov v hlavnej kategórii na desať a Sandra Bullock získala sošku. Myslím, že sa nám situácia opakuje – a King Richard v TOP10 nebude chýbať.

King Richard (USA, 2021, 138 min.)
Réžia: Reinaldo Marcus Green. Scenár: Zach Baylin. Hrajú: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal, Saniyya Sidney, Demi Singleton, Tony Goldwyn, Mikayla Lashae Bartholomew, Daniele Lawson, Layla Crawford, Erika Ringor, Noah Bean, Craig Tate, Josiah Cross ...

autor Michal Korec 18.11.2021
8.0
KING RICHARD