THE POWER OF THE DOG

THE POWER OF THE DOG

7.5

Novozélandská rodáčka Jane Campion dosiahla vrchol svojej režijnej kariéry už v jej počiatkoch, kedy nakrútila neortodoxnú historickú milostnú drámu Piano. Koprodukčná snímka z roku 1993 jej priniesla Oscara za pôvodný scenár a zároveň si zlaté sošky z ceremoniálu odniesli aj dovtedy nie ešte príliš hviezdne herečky Holly Hunter a Anna Paquin. Celkovo zozbieralo Piano osem oscarových nominácií. I keď Campion odvtedy nakrútila viacero zaujímavých diel, ako Portrét dámy (The Portrait of a Lady)Ako dym (Holy Smoke) či Jasná hviezda (Bright Star), obrovský úspech Piana sa jej už zopakovať nikdy nepodarilo.

Návratom na výslnie pre túto tvorkyňu znamenal kritikou priaznivo prijatý seriálový krimi hit Na jazere (Top of the Lake), kde využila herecké kvality hlavnej hviezdy projektu Elisabeth Moss v úlohe vyšetrovateľky. Seriál obsahuje dve uzavreté série a od roku 2017 je okolo projektu ticho. Prázdne listy vo svojom diári Campion využila na napísanie scenára pre nekonvenčný western s názvom The Power of the Dog v produkcii Netflixu. Ide o adaptáciu rovnomenného románu z pera Thomasa Savageho.

I keď je film po svete prezentovaný ako western, výsledok tento špecifický historický žáner pripomína iba niekoľkými charakteristickými prvkami, ako napríklad veľký ranč zameraný na chov kráv. Príbeh klanu Burbanksovcov sa odohráva v roku 1925, čo sa taktiež vymyká klasifikácii westernu ako žánru zasadzujúceho svoje scenáristicky jasne dané mustry do druhej polovice 19. storočia a zameriavajúceho sa okrem iného aj na výstavbu železnice naprieč celými Spojenými štátmi. The Power of the Dog nám predstavuje dobu, kedy sa pomedzi kravy postavy premávajú v automobiloch. Burbankovci by ale napriek rýchlemu pokroku oveľa elegantnejšie zapadli do predchádzajúceho storočia.

The Power of the Dog

Bratia Phil (Benedict Cumberbatch) a George (Jesse Plemons) Burbankovci sú dvaja povahovo rozdielni bratia, avšak spoločný biznis a prísna výchova im zabraňujú k väčšiemu vyhroteniu ich vzťahu. Navzájom sa rešpektujú, čo je ale predovšetkým zásluha umiernenejšieho a menej impulzívneho Georgea. Ten sa rozhodne vziať si za manželku miestnu vdovu Rose Gordonovú (Kirsten Dunst), matku teenagera Petera (Kodi Smit-McPhee), ktorého okolie príliš nerešpektuje vďaka jeho zženštilému chovaniu. George a jeho nová rodina tak prichádza žiť na ranč, čo síce Phil akceptuje, avšak nemá problém nových spolubývajúcich častovať urážlivými poznámkami.

Zdá sa nevyhnutné, že výraznejší konflikt na seba nenechá dlho čakať a postavy si divák vďaka ich predstaveniu počas expozície rýchlo začne kategorizovať ako kladné a záporné. Jane Campion bezpochyby s podobným vnímaním u publika ráta a už v scenári sa snaží robiť všetko pre to, aby neustále popierala divácke očakávania založené na konvenciách westernového žánru a drámy vo všeobecnosti. Postupne začneme prehodnocovať náš prvotný náhľad na postavy a to najmä vďaka nepredvídateľnému vývoju udalostí a nepredpokladanému vývinu vzťahov vnútri rodiny.

The Power of the Dog

Od príchodu Rose a Petera na ranč si divák začne klásť otázky typu; vznikne medzi Philom, Georgeom a Rose milostný trojuholník, bude patriť ústredný konflikt drsnému Philovi a jemnému Peterovi, alebo si vyhrotí vzťah medzi Philom a jeho novou švagrinou, prípadne zapoja sa významnejšie do priebehu deja aj rodičia Burbankovci, ako je nám istý čas naznačované? Campion zájde vo výsledku ale tak ďaleko, že akákoľvek predpokladaná alternatíva vývoja sujetu je po čase vždy zamietnutá a nasledovaná menším či väčším prekvapivým zvratom.

Výsledkom tak môže byť sčasti určitá frustrácia z možno až prílišnej autorskej snahy priniesť na obrazovky a plátno niečo dosiaľ nevídané, na druhú stranu istá časť obecenstva práve podobný prístup plnohodnotne ocení pochvalnými ohlasmi. The Power of the Dog nakoniec neobsahuje výraznejší konflikt a tempo snímky nie je skutočne dych vyrážajúce, pozornosť diváka ale neustále udržiava prekvapivým vývojom deja. Je tak vysoko pravdepodobné, že snímka publikum rozdelí na dve polovice.

The Power of the Dog

Pokiaľ vás pred potenciálnym sledovaním trápi rozhodujúca otázka, či sa režisérka priblížila kvalitám jej najväčšieho úspechu v podobe diela Piano, tak odpoveď nebude jednoduchá. Každopádne sa dá skonštatovať, že atmosférou (historické kostýmy, snímanie prírodnej scenérie) a niektorými vizuálnymi prvkami (vo filme hrá opäť dôležitú úlohu piano) alebo scenáristickými postupmi (neortodoxné rozvíjanie zápletky) sa k nemu priblížila doteraz vo svojej kariére asi najviac.

The Power of the Dog (UK / Austrália / USA / Kanada / Nový Zéland, 2021, 126 min.)
Réžia: Jane Campion. Scenár: Jane Campion, Thomas Savage (novela). Hrajú: Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Jesse Plemons, Kodi Smit-McPhee, Sean Keenan, Kenneth Radley ...

autor Erik Binder 13.11.2021