NITRAM

NITRAM

9.0

TEXT OBSAHUJE MOŽNÉ PRÍBEHOVÉ SKUTOČNOSTI PRE ČITATEĽOV NEZNALÝCH SKUTOČNEJ UDALOSTI

V rámci tohtoročnej prehliadky Be2Can prichádza do kín dráma s ocenením pre najlepšieho herca z Cannes a nomináciou na prestížnu Zlatú palmu. Austrálsky režisér Justin Kurzel, známy najmä pre Macbetha (jeden z najlepších filmov roka 2015), sa témou skúmania násilnej povahy na základe skutočných udalostí z Austrálie vracia po desiatich rokoch k svojmu debutu Snowtown (2011), tiež uvádzanému na festivale v Cannes.

Snímka popisuje, čo predbiehalo masakru v Port Athure z apríla 1996, kedy mladík menom Martin Bryant vo vyhľadávanej turistickej lokalite zavraždil streľbou z poloautomatickej pušky 35 ľudí a ďalších 23 zranil. Šlo o takmer tridsiatnika s IQ 11-ročného dieťaťa. Je nutné zdôrazniť, že sa nejedná o rekonštrukciu krvavých udalostí ako v prípade snímky Utøya, 22. júla (2018), ale o psychologickú drámu založenú na živote spomínaného páchateľa.

Mentálne zaostalý Nitram (Caleb Landry Jones) žije so svojou prísnou matkou (Judy Davis) a zúfalým otcom (Anthony LaPaglia) na jednom z austrálskych predmestí. Je to podivínsky samotár so zvláštnym menom („Martin“ odzadu), ktorý sa rád hrá s ohňom: raketami a ohňostrojom. Rýchlo horiaci knot rakety je metaforou jeho rozorvaného vnútra. Jeho hry s pyrotechnikou sú však len spôsob, ako si získať pozornosť ľudí. Navzdory svojmu asociálnemu správaniu bojuje s deficitom spoločenského vzruchu a absentuje uňho pocit užitočnosti. Príležitostne si privyrába kosením trávnikov, ak sa nad ním susedia zľutujú. Túži surfovať, mať dievča či kamarátov na pivo. Nič z toho však celé roky neprichádza.

Nádej zaiskrí, keď jedného dňa zaklope na dvere podobne samotárskej a zvláštnej dedičke Helen. Medzi obmedzeným mladíkom a majetnou päťdesiatničkou vzniká blízky vzťah a Nitram sa ešte viac vzďaľuje starnúcim rodičom, ktorí ho už beztak nezvládajú. Panička si svojho nového priateľa začína materiálne vydržiavať. Keď sa jedného dňa stane tragédia, jeho životná frustrácia a stratenosť sa prehĺbi a hnev začne naberať nebezpečne rýchlu kadenciu. Zdedený majetok po Helen je muníciou na jeho realizáciu.

Nitram

Ústredná dvojka – labilný syn a jeho matka – pôsobí maximálne civilne, až vytvára dojem nehercov. Ich uhrančivé pohľady s vami budú žiť ešte niekoľko dní po videní. Titulný predstaviteľ Caleb Landry Jones (jeho tvár vám môže byť známa z hneď trojice oceňovaných počinov z 2017: Tri billboardy kúsok za Ebbingom, The Florida Project a horor Uteč) si tu strihol svoju zatiaľ životnú rolu. Predvádza širokú paletu expresívnosti: chlapčenský kukuč dokáže rýchlo vystriedať tínedžerská bujarosť až infantilnosť, neprítomné oči zasa desivo bodajúci pohľad. Slovom, divák je maximálne stotožnený s jeho psychickou labilnosťou. Judy Davis v úlohe zvráskavenej matky pre zmenu veríte každý jej ustarostený pohľad a mimické náznaky, a to aj v situáciách, keď sa smútok a zúfalstvo snaží maskovať.

Scenár je natoľko rafinovaný, že je ťažké predvídať, kedy príde Nitramov ďalší výbuch hnevu a násilia. Príbeh prináša úvahu, ako zvládať problémové deti, keď už dávno nie sú deťmi a vo svojej poslednej tretine sa tiež vyjadruje aj k problematike držby strelných zbraní. Dozviete sa, aký legislatívny následok mala najväčšia masová streľba v histórii Austrálie a ako je na tom regulácia dnes.

Nitram

Mnohovrstvový obsah zastrešuje forma, ktorá na seba nestrháva prílišnú pozornosť. Žiadna vizuálna štylizácia à la Macbeth sa nekoná, čo je pri tejto civilne poňatej latke len správne rozhodnutie. Aj napriek technickej striedmosti sa tu však nájde obrazová kompozícia hodná zarámovania (scény surfovania) alebo strih šikovne založený na „zvukovom moste“ (hluk prechádzajúceho auta sa zlieva s burácaním vĺn). Kamera si tiež občas efektne a s citom vypomôže tzv. vtáčím pohľadom, aby nám napríklad zdôraznila kľúčové dejisko (tasmánsku destináciu Port Athur).

Nitram nie je rekonštrukciou tragických udalostí. Jeho scenár skúma, čo všetko a v akej nešťastnej kombinácii sa pred masakrom udialo. Zlyhali len jednotlivci alebo aj inštitúcie? Dalo sa tomu zabrániť? Divák je vystavený viacerým úvahám, najviac však tej, že ak je viacero vecí proste naopak, katastrofa je na spadnutie. Nemali by takíto ľudia byť ústavne liečení? Ako je možné, že sa včas neidentifikovala nebezpečnosť pre spoločnosť, ak dôvodov – že z na pohľad neškodnej rakety raz bude dynamit – bolo viac než dosť? A v neposlednom rade: ako sa mohlo stať, že aj takíto vlci samotári sa môžu tak poľahky dostať k vražedným zbraniam?

Nitram

Kurzelova novinka je charakterovou štúdiou o znevýhodnenom násilnom jedincovi, jeho hľadaní svojho miesta v spoločnosti a zároveň mrazivo dôležitým príspevkom k spoločenskej diskusii o zákonnej regulácii držby strelných zbraní. K bohatému scenáru si prirátajte bravúrnych hercov a citlivú réžiu, a v kine vás čaká poctivá festivalová dráma, ktorá sa nekončí záverečnými titulkami.

Nitram (Austrália, 2021, 112 min)
Réžia: Justin Kurzel. Scenár: Shaun Grant. Kamera: Germain McMicking. Hudba: Jed Kurzel. Hrajú: Caleb Landry Jones, Judy Davis, Essie Davis, Anthony LaPaglia, Sean Keenan, Annabel Marshall-Roth a ďalší.

autor Michal Šmajda 25.10.2021
9.0
NITRAM