HALLOWEEN ZABÍJA

HALLOWEEN ZABÍJA

5.5

Vitajte pri dvanástej časti Halloweenu. Ak ste mali doteraz chaos v sérii, nový diel vám ho ešte zamotá, preto malá rada v orientácii. Halloween (11) pred tromi rokmi urobil úžasný krok a vyrazil do smetiaku všetky tie pokračovania a nadviazal na originál. Takže sme sa dostali do roku 1978, dali si repete s Laurie a potom už skočili do súčasnosti, kde sa beštiálnemu Mike Myersovi postavili tri generácie žien: Laurie, dcéra i vnučka.

Halloween zabíja nadväzuje na tento film veľmi svedomito. Opäť sa vrátime do roku 1978, kde uvidíme istý kľúčový moment, ktorý mohol Mikea odprevadiť z tohto sveta, ale keďže istá postava zaváhala, žije s týmto bremenom ďalej. A po tomto štýlovom intre, kde sa koleduje ostošesť pred 43 rokmi sa dostaneme späť do tej hlavnej línie – Mike horí v dome Laurie, tú preváža sanitka do nemocnice, ale vražedné monštrum predsa dostáva novú šancu zabíjať ďalej. Počet obetí utešene rastie a opäť dôjde aj ku kľúčovým stretnutiam.

Osobne mi neimponoval už minulý diel – ale ak ste na druhej strane a dali ste mu veľa bodov, budete mať asi ešte ťažšie rozhodovanie pri akceptácii novinky. V mojich očiach padá voľne nadol: čo minule ešte zabralo, je tentokrát polorozbité. Mám na mysli skoky do minulosti, prepájanie postáv v minulosti a dnes, vkladanie ďalších udalostí a vykresľovanie novej mozaiky. Ak minule pôsobila trojgeneračná zostava celkom sviežo, tu už je iba recyklovaná. Laurie zväčša leží v nemocnici, jej dcéra lieta po chodbách a nedokáže uveriť, čo má robiť a akurát vnučka je odhodlaná ísť bojovať.

Mike Myers ostáva v roli vražednej mašiny. Hneď na začiatku morduje takmer tucet záchrancov a do konca filmu stúpne počet jeho obetí cca na 20 (ak to ešte niekto ráta v sérii ako kedysi). A znova sa opakuje veľký problém z exekúcie vrážd, ktorým trpel minulý diel – spočiatku sú nápadité, ale po čase objavíte rovnaký vzorec, ktorý Mike opakuje. Rozmlátené hlavy o stenu/zábradlie/dosku, preberanie pohodených či fixných predmetov, ktoré možno niekam zapichnúť (hlava, oko, ucho) a občas nejaká sekera či nôž. Od tohto žánru sa nič iné čakať nedá, ale spôsob prezentovania vraždenia sa veľmi rýchlo zunuje.

Halloween zabíja

Do polovice filmu už nudia – a môže za to aj fakt, že Mike Myers už vraždí na počkanie. Ide okolo domu, kde dvaja manželia čosi sledujú. No, majú smolu, že mu stoja v ceste, lebo ich zamorduje. Ten princíp platil už minule a nie je vôbec vysvetlený. Aj keď ho nikto neohrozuje, skončí pod jeho čepeľou. Lenže po cca 30. či 40. minúte to začne byť ešte väčšia nuda ako minule. Paradoxne sa viac sústredíte na neakčné či nehororové scény, ktoré sú občas vtipné a niekedy milo trápne, len aby ste sa nemuseli pozerať na nudné vraždy.

Istý zlom dorazí v poslednej tretine, kedy si ľudia v mestečku povedia „dosť“ a rozhodnú sa staviť všetko na jednu kartu. Je tu jedna hromadná scéna v nemocnici i ďalšia na ulici, kde hromžiaci dav baží po krvi a hlave Mikea Myersa a verí si, že by ho mohli zdolať. Je to výborný nápad, kde si poviete, že ak by sa naňho vrhlo 15 či 25 ľudí, mohli by ho aj skoliť. Celé to sčasti pripomína berserk mód z Očisty a celkom slušne osviežuje priemerný priebeh diania.

Halloween zabíja

Vo finále je to málo. Halloween má byť ikonická séria a nemôže sa spoliehať iba na nezameniteľnú hudbu, hrdinu v maske a solídnu atmosféru októbrového mestečka. Čakáme aj viac nápadov – ale presne tu sa ukáže, že aj tentokrát sa séria už vyčerpáva. Je to slabší diel ako minule a asi budeme radi, keď táto trilógia o rok skončí.

Halloween Kills (USA / UK, 2021, 105 min.)
Réžia: David Gordon Green. Scenár: John Carpenter (charaktery), Debra Hill (charaktery), Scott Teems, Danny McBride, David Gordon Green. Hrajú: Jamie Lee Curtis, Judy Greer, Andi Matichak, James Jude Courtney, Nick Castle, Airon Armstrong, Will Patton, Thomas Mann ...

autor Michal Korec 24.10.2021
5.5
HALLOWEEN ZABÍJA