SCÉNY Z MANŽELSKÉHO ŽIVOTA

SCÉNY Z MANŽELSKÉHO ŽIVOTA

8.0

Sympatická dvojica si sadá na pohovku pripravená odpovedať na otázky. Nie však v rámci párovej terapie. „Akoby ste sa opísali? Ktoré elementy utvárajú vašu sebadefiníciu?“ Otvorené otázky kladie mladá doktorantka, ktorá skúma, ako vyvíjajúce sa rodové normy ovplyvňujú monogamné manželstvá. Hneď po prvých odpovediach spoznávame hlavné postavy drámy, ktorá sa začína pred nami odvíjať. Štyridsiatnici Mira a Jonathan pôsobia vo fungujúcom desaťročnom manželstve spokojne, hoci viditeľná nervozita u Miry už čosi naznačuje... Päťdielna komorná miniséria, ktorá bola odpremiérovaná na tohtoročnom filmovom festivale v Benátkach, popisuje krízy manželstva a tiež súčasnej spoločnosti.

Potrebujeme oprášiť vyskúšaný scenár modernou adaptáciou? Vyrovná sa kultovému originálu? Dokáže nás ponoriť hlbšie a ešte zrozumiteľnejšie do manželskej krízy? Pred takouto výzvou sa ocitli aj tvorcovia novinky z produkcie HBO. Scény z manželského života sú americkou verziou rovnomenného filmu z roku 1974 švédskeho režiséra Ingmara Bergmana, lepšie povedané verziou šesťdielnej televíznej série z roku 1973, z ktorej bol film zostrihaný (z 295 na 165 minút).

Do vzťahu Miry a Jonathana vstupujeme in medias res. Na základe otázok sa dozvieme, ako sa zoznámili, akú majú predstavu o sebe alebo bez akých vlastností by si seba nedokázali vôbec predstaviť. Sledujeme Jonathanove filozofické koncepty manželstva, ktorým Mira väčšinou prikyvuje. Myslí si Mira naozaj to isté? Prečo sa neozve, ak nesúhlasí? Jonathan, ktorý sa v mladosti odlúčil od ortodoxnej židovskej viery, nepovažuje manželstvo za cieľ, ale za prostriedok, chápe ho ako platformu pre individuálny rozvoj pre každého, zatiaľ čo Mira vníma manželstvo ako rovnováhu, o ktorú sa musia pričiniť obaja. Ich rôzne pohľady na život naznačujú, že ich súznenie nemusí byť také dokonalé, ako sa na prvý pohľad zdá. Idylická fasáda padá.

Scény z manželského života

V hlavných úlohách excelujú americkí herci Jessica Chastain a Oscar Isaac, ktorí sa zhostili citového obnažovania na výbornú. Jessica Chastain ohúrila svojím talentom už Farbou citov (2011), ale najmä snímkou 30 minút po polnoci (2012). Oscara Isaaca si môžeme pamätať za skvelé stvárnenie neúspešného folkového speváka v snímke Vo vnútri Llewyna Davisa z roku 2013. Spoločne sa objavili vo filme A Most Violent Year z roku 2014 v réžii J. C. Chandora.

Najmä pre intímne a milostné scény bolo filmovanie seriálu pre oboch protagonistov veľkou výzvou, keďže sa poznajú od študentských čias. „Oscar je mojím veľmi dobrým kamarátom. Aby som nebola tak nervózna, púšťal mi hudbu a popili sme aj trocha bourbonu. Radil mi, nech predstierame, že sme na placi sami... Medzi klapkami dokonca spieval.“ Izraelský režisér Hagai Levi svoju verziu Bergamnovho diela scénaristicky mierne upravil. Manželský pár, ktorý má jedno dieťa, preniesol do Bostonu a niektoré súvislosti gendrovo pozmenil. Do príbehu tiež zľahka zakomponoval svoj židovský pôvod.

Scény z manželského života

Na začiatku každej epizódy sledujeme hlavné postavy ako prichádzajúc zo zákulisia na scénu sa stretávajú so zarúškovanými osvetľovačmi a ďalšími technikmi a pripravujú sa na svoje filmové výstupy. Po zvolaní „akcia“ vstupujeme do príbehu. Dej sa takmer výlučne odohráva v interiéri ich dvojpodlažného bytu. Scény z manželského života nie sú Leviho prvou spoluprácou s HBO, keďže napísal scenár aj k seriálu Terapia, ktorú poznáme z českej adaptácie s Karlom Rodenom. Už pri tomto seriáli si nepriamo vyskúšal, ako písať vzťahovú drámu autenticky a bez zbytočných klišé.

Miniséria kladie divákom dôležitú otázku, ako sa súčasná spoločnosť pozerá na inštitút manželstva. K téme sa priamo vyjadruje aj postava Jonathana: „Tieto apky a seriály sú veľkým biznisom. Západná kultúra a konzumná spoločnosť zámerne vytvorila iracionálne očakávania, že manželstvo musí byť za každých okolností založené na sexe a neúprosnej emocionálnej intenzite.“ Prvá časť s názvom Nevinosť a panika končí mimoriadne vážnym rozhodnutím a hneď v druhej časti Poli to manželstvom poriadne zatrasie...

Scény z manželského života

Priebeh prvých troch epizód potvrdzuje Bergmanovo vyjadrenie, že „Manželia, ktorí sú spolu desať rokov a nemajú žiadny problém ... majú problém." Seriál popri témach, ako kariéra versus rodina, otvorené manželstvá, mimomanželské vzťahy, alebo polyamoria (požiadavka, praktizovanie alebo akceptácia viacerých ľúbostných vzťahov s plným vedomím všetkých zainteresovaných), cez pochybnosti a vlastné zlyhania otvára dôležitosť komunikácie a tolerancie medzi partnermi.

Každé hlbšie ponorenie sa do vzájomných vzťahov môže priniesť do partnerstiev len ovocie. Miniséria obsahuje silné dialógy a vynikajúco vykreslené charaktery. Všetko je inteligentné, bystré, ale aj mučivé a komplikované. Nekričí sa, ale o to viac to bolí. Ide o vydarený a premyslený remake, ktorého hlavnou dominantou je scenár. Scenár, ktorý sa vinie životom a opakuje každým dňom či rokom mnohým z nás.

Scenes from a Marriage (USA, 2021)
Réžia: Hagai Levi. Scenár: Ingmar Bergman, Hagai Levi, Amy Herzog. Hrajú: Jessica Chastain, Oscar Isaac, Sophia Kopera, Nicole Beharie, Corey Stoll, Sunita Mani, Shirley Rumierk, Michael Aloni, Tovah Feldshuh ...

autor Barbora Gvozdjáková 6.10.2021
8.0
SCÉNY Z MANŽELSKÉHO ŽIVOTA