MONSTER

MONSTER

6.0

Do ponuky Netflixu dorazil v máji titul, ktorý bol uvádzaný na Sundance ešte v januári 2018 a uchádzal sa o Veľkú cenu poroty. Ako ho hodnotíme?

Monster rozpráva príbeh 17-ročného Stevea Harmona z newyorského Harlemu, ktorému sa jeho bezstarostný tínedžerský svet obráti naruby po tom, ako je obvinený z účasti na lúpeži a vražde, nakoľko prepadnutie malého obchodu skončí zavraždením jeho majiteľa. Teda, svoj príbeh nám rozpráva sám Steve, ktorý teraz musí svoju nevinu – a síce, že s prepadom nemá nič spoločné – dokázať v súdnom procese krátko na to, ako bol za dramatických okolností nečakane zatknutý a umiestnený rovno za mreže. Scenár vznikol podľa rovnomenného románu od Waltera Deana Myersa z roku 1999.

Celovečerný debutant Anthony Mandler je dlhoročný režisér videoklipov slávnych interpretov. Jeho pestré portfólio zahŕňa spoluprácu od Eminema a 50 Centa, cez Jay-Z-ho a Rihannu, až po Lanu Del Rey či Jonas Brothers. Tendenciu k rýchlemu strihu vidieť okrem pasáží bezstarostnej zábavy najmä v scénach zo súdnej siene, ktoré našťastie nie sú žiadnou povestnou právnou nudou. Kamera často sníma v pohybe, točí sa okolo rečníkov, diváka úspešne vťahuje a strih to celé umne dynamizuje.

Hlavný predstaviteľ Kelvin Harrison Jr. (môžete si ho pamätať z Chicagského tribunálu, kde sa medzitým objavil) nepodáva síce žiaden strhujúci výkon (popravde, scenár mu ani žiadnu veľkú charakterovú rolu nenapísal), ale po rozpačitom úvode a pravidelnom dávkovaní jeho spomienok so sprievodným komentárom vám postupne môže zájsť pod kožu a dokážete sa s ním stotožniť.

Ďalší dvaja zadržaní páchatelia tvrdia, že im pri ich čine pomáhal. Je nevinný? Pôsobí tak. A myslí si to napokon aj jeho právna zástupkyňa, pôsobiaca spočiatku dojmom, že jej to je jedno. Steve je z dobrej rodiny, chodí na prestížnu školu, je intelektuálne orientovaný a ašpiruje na budúceho filmára. Nebol len v zlú chvíľu na zlom mieste? A nie je jeho obvinenie len rasovo motivované? Nie je obeťou právneho systému?

Monster

Zaujímavý príbehový aspekt je ten, že hlavná postava študuje film a je členom filmového klubu. Táto skutočnosť korešponduje so zvoleným štýlom narácie z prvej osoby, aj keď to nie je plne zužitkované (žiadne cinefilské orgie nečakajte). Súdny proces je od začiatku popretkávaný Steveovými spomienkami. Ako odznie v úvode: „Cez dňa za svetla to bolo ako vo filme. Toto je ten film. Môj príbeh. Scenár, réžia a hlavná úloha Steve Harmon.“

Scenár sa k motívu „vlastného príbehu“ vracia pravidelne: či už jej to na pohľad bezvýznamný rozhovor s kamošom z ulice, alebo hodina filmovej teórie o tom, že každý filmový dialóg či záber je len odrazom vlastnej pravdy. Navyše, subjektívna perspektíva rozprávania dokáže klamať telom, čo je v prípade súdnych filmov divácky vždy vítané.

Monster

Postava Steveovho učiteľa filmu je žiaľ veľmi schematická, priamočiara a pritom tu má za úlohu zo svojej pozície na súde demonštrovať pozitívny, no stále triezvy obraz mladíka v tak veľmi zraniteľnom veku. Na hodinách utrúsi pár zabehnutých teoretických múdrostí, púšťa študentom Akiru Kurosawu, hovorí o relatívnosti (jednej) pravdy, no na súde až prehnane tendenčne obhajuje svojho žiaka. Tu jeho part končí.

Naopak, na minimálnom priestore predvádzajú veľmi presvedčivé výkony iní herci vo vedľajších úlohách: John David Washington (medzitým Tenet) je drsný pouličný gangster skúpy na slovo a Jeffrey Wright (notoricky známy predstaviteľ vedľajších úloh) zasa otec, v tvári ktorého sa zračí sklamanie a zúfalstvo. Obaja majú minimalistický výraz a hrajú predovšetkým mimikou a očami. Predstaviteľka Steveovej právnej zástupkyne nemá potrebnú charizmu a Jennifer Hudson ako jeho matka je tu skôr za peknú tváričku a navyše je na túto rolu primladá (medzi ňou a Harrisonom je rozdiel iba 13 rokov).

Škoda, že scenár načrtáva viac, než dokáže utiahnuť. Príbeh o afroamerickom mladíkovi obvinenom z účasti na zločine nepredstavuje sociálnu drámu z Harlemu, ani drsný kriminálny thriller z neslávne slávnej štvrte New Yorku. Neobstojí ani ako „coming-of-age“ príbeh, lebo scén s rodičmi, kamarátmi či priateľkou je tu primálo a plávajú po povrchu. A na poctivú súdnu drámu tu zasa nie je dostatok scén zo súdnej siene a na väzenský film ani nehovoriac.

Monster

Zaujímavý rozmer môže vyvolávať otázka, prečo sa témou aktuálny titul z roku 2018 dostáva do ponuky až teraz, po takmer tri a pol roku. Môžu byť za tým vyhrotené nálady v americkej spoločnosti a prípad Georgea Floyda? Snímka totiž dostala zelenú až po odsúdení policajta zodpovedného za jeho smrť.

Monster je tri roky starou drámou, ktorá nemá také „indie“ cítenie, ako by sa dalo čakať. Príbeh mal viacero žánrových východísk, ale naplno nevyužíva ani jedno: nie je „tou“ nezávislou sociálnou drámou, na akú sme zo Sundance zvyknutí, nie je úvahou o dospievaní a prebíjaní sa životom, ani nadupaným thrillerom, ani väzenským filmom či poctivou súdnou drámou (aj keď k nej sa blíži najviac). Na druhú stranu, je tu zaujímavý pokus nahliadať na vlastný kriminálny príbeh cez filmový jazyk (voice-over, časovo nelineárne vyskladané retrospektívy) s ohľadom na to, že obvinený mladík je študent filmu.

Monster (USA, 2018, 112 min)
Réžia: Anthony Mandler. Scenár: Janece Shaffer, Colen C. Wiley. Podľa knihy: Walter Dean Myers. Kamera: David Devlin. Strih: Joe Klotz. Hrajú: Kelvin Harrison Jr., Jennifer Ehle, Mikey Madison, John David Washington, Jeffrey Wright, Jennifer Hudson, ASAP Rocky a ďalší.

autor Michal Šmajda 18.5.2021
6.0
MONSTER