MILESTONE

MILESTONE

7.0

Z opačnej strany Bollywoodu dorazila v minulom roku na festival v Benátkach sociálna dráma s názvom Milestone. Z indických reálií vystúpila z nákladného auta postava muža žalujúceho systém. Systém, v ktorom sa starnúci muž stráca a nedokáže nájsť riešenie. Najľudnatejšia krajina na svete vyvrhla do svetla zlomeného hrdinu čeliaceho zložitej situácii.

Indický režisér a scenárista Ivan Ayr zaujal svojou kritickou výpoveďou porotu prestížneho festivalu a odniesol si cenu Orizzonti za najlepší film. Netflix už druhýkrát siahol po jeho filme. Mladý Ind má v ponuke streamovacej platformy aj svoj celovečerný debut Soni vykresľujúci alarmujúci problém násilia na ženách v jeho rodnej krajine. Dvojicou kvalitných festivalových snímok naznačil, kam sa bude jeho filmová tvorba uberať.

Pestrú exotickú Indiu predstavuje v temnejších farbách, no zato oveľa uveriteľnejšie a komplexnejšie. Divákovi umožňuje nahliadnuť do pochmúrnych zákutí sociálneho systému. Vďaka nemu otvárame bedeker indického nedokonalého sociálneho systému a na ceste, ktorou nás sprevádza, spoznávame oveľa viac ako už v kinematografii mnohokrát prezentovaný problém najchudobnejších vrstiev žijúcich v slumoch. Ukazuje nám životy strednej vrstvy zápasiacej o dôstojnosť v spoločnosti požierajúcej samu seba.

V mikrosvete mladej policajtky Soni odráža jej bezmocnosť zatočiť so sexuálnou agresivitou mužov, následkom ktorej sama podlieha násilnému správaniu. V prostredí profesionálneho vodiča Ghaliba v aktuálne uvedenom filme Milestone (Meel patthar) zas nazerá na tému starnúceho človeka, ktorý prichádza o celoživotné zamestnanie. Hrdina drámy sa ocitol v neľahkej situácii. Nielenže v osobnom živote nemá na ružiach ustlané, stráca aj existenčné istoty. Jeho oči zrkadlia rezignovanosť a pokoru, ale zároveň aj hnev a frustráciu.

Milestone

Civilné a súčasne podmanivé herectvo Suvindera Vickyho je mocným nástrojom dusného príbehu, v ktorom pred divákom obnažuje dušu skúšaného muža. Jeho postava je alfou a omegou snímky s ťaživým dramatickým nábojom a vyžaduje trpezlivého, vnímavého a empatického diváka. Hoci sa v mnohom nelíši od sociálnych drám západnej kultúry, môžeme sledovať aj celkom nezvyčajné kultúrne špecifiká indickej spoločnosti.

Rozdiel však zrejme pramení najmä v iných zákonitostiach mestského a rurálneho prostredia Indie. Vidiek si podľa všetkého žije vlastným životom vo vzťahoch aj v rešpektovaní autorít. Tu akoby nerozhodoval zákon, ale akési tradičné ponímanie spravodlivosti. Rada starších rozhoduje o osude ako aj o majetku vdovca Ghaliba. Pre našu kultúru nepochopiteľne interpretovaná podoba spravodlivosti, pre domáceho ide o jasné rozhodnutia, ktoré je nevyhnutné uznávať.

Milestone

Nášho hrdinu ešte pred rokmi opustila manželka a on zostal celkom sám. Z každodennej pracovnej rutiny, no práve vo chvíli, keď ho trápia zdravotné problémy, ho vytrhne správa o jej úmrtí. Po pohrebe je vystavený akémusi súdu, kde mu staršiny nariadia, aby sestre svojej nebohej ženy zaplatil nemalú čiastku. A to len preto, že jeho žena počas života rodinu svojej sestry z neznámych dôvodov živila. Ghalib zvláštny verdikt s pokorou prijíma a opäť nás vracia do pracovného kolotoča. Ten sa však má preňho čoskoro zastaviť. K akému zúfalému kroku sa uchýli, aby o prácu vo svojom veku neprišiel?

Nie je ľahké sledovať pád muža prechádzajúceho ťažkým obdobím. Tvorca si dal záležať, aby nám ho dostatočne priblížil a my sme pocítili účasť ako aj pochopili medzery sociálneho systému. Uprednostňovať mladších je bežným štandardom kdekoľvek na svete, no v indických podmienkach cítiť oveľa silnejší apel.

Milestone

Trúchlivá komorná klavírna hudba, smútok jedného muža, príbeh bez slnka a rozjasnenia je ťažkým sústom pre diváka. Všetky vyjadrovacie prostriedky idú ruka v ruke s melanchóliou, ktorou film disponuje od začiatku až do konca. Uvedomenie si, že úspech jedného je podmienený stratou pre druhého a navyše v tomto prostredí, uvrhne nielen hrdinu, ale aj diváka do beznádeje.

Meel patthar (India, 2020, 98 min.)
Réžia: Ivan Ayr. Scenár: Ivan Ayr, Neel Mani Kant. Hrajú: Mohinder Gujral, Pavitra Mattoo, Lakshvir Saran, Suvinder Vicky

autor Barbora Bačíková 14.5.2021