HORSE GIRL

HORSE GIRL

7.0

Počas úvodných minút má divák dojem, že sleduje príbeh o dievčine, akých pozná vo svojom okolí relatívne dosť a pomôže mu to v rýchlom nadviazaní emocionálneho napojenia so Sarah. Ide o pohľadnú mladú ženu pracujúcu v obchode, bývajúcu s kamarátkou v jednom byte a oplývajúcu skromnou povahou. Navyše má záľubu v jazdení na koňoch a prejavuje aj úprimné city k týmto zvieratám. Poviete si, že s podobnou sympatickou ženou by ste pokojne strávili celý život. Myslí si to aj jej súčasný nápadník a my začneme sledovať tak aj romantickú líniu v na počiatku civilne poňatom príbehu. Že niečo nie je v poriadku, sa ale dozvedáme v správny čas.

Reakcie Sarah na bežné situácie začínajú byť najskôr mierne netradičné, postupom času až psychopatické. Je ale dobre, že sme s ňou vďaka šikovne napísanej expozícii nadviazali spomínaný vzťah, pretože sa ľahšie budeme dostávať do jej hlavy, čiže spôsobu myslenia a prežívaní emócií. Menej sa s ňou bude ale stotožňovať okolie, spočiatku značne empatické, keďže ide o jej priateľov. Dievča „od koní“ má rada jeden seriál, konkrétne Očistec, takže aj v tomto smere ide s dobou a divák jej okúzleniu rozumie.

Sarah však trpí námesačnosťou, čo je ale ten najmenší problém v jej psychike. Občas tento stav prinesie takmer hororovú scénu, skutočné psycho však nastáva zostupom do jej snov a halucinácií. Je tomu ale skutočne tak? Režisér a scenárista Jeff Baena rozohráva nejednoznačnú hru so svojou postavou aj so svojim divákom a neponúka jednoznačné riešenie. Ostane nám tak priestor na konkrétne interpretácie videného, nejde však o klasický puzzle mindfuck, ktorý by od vás vyžadoval opätovné pozretia k vytvoreniu si uceleného obrázku celého diela. Skrátka film a Sarah pochopíte buď v jednom, alebo druhom ponúkanom móde, nič viac, nič menej.

Podstatnejšie než definitívne pochopenie pointy je samotná cesta do Sarinej duše a myšlienok, ktoré tu pôsobia ako synekdocha problémov súčasnej generácie mladých ľudí po strednej či vysokej škole (dvadsiatnikov, ale aj tridsiatnikov) a hľadajúcich si svoje miesto v značne chaotickom a uponáhľanom svete.

Horse Girl

Baena sa začne v druhej polovici filmu venovať ďalšiemu žánru, či ho ale na konci označíte ako za ten určujúci pre celé dielo, ostáva na vás. Réžia je veľmi sústredená, čo treba tvorcom rozhodne uznať, je ale zrejmé, že nejde o dielo pre každého. Pokiaľ vám hovoria niečo náročné a depresívne filmy, ako Safe Todda Haynesa alebo Chrobák Williama Friedkina a navyše sa vám aj páčili, tak Horse Girl je film určený pre vás.

Svojim spôsobom tu môžeme nájsť aj paralely s Nolanovým Mementom, kde trpí protagonista taktiež vzácnejšou psychickou poruchou a svet vidíme jeho očami ako značne chaotický a pokrivený. Horse Girl ale predsa len nie až tak ambicióznym dielom, cítiť z neho istú béčkovosť, rozuzlenie neposkytuje silnejšiu katarziu a dá sa očakávať, že nemalé percento divákov môže záver vyložene sklamať.

Horse Girl

Minimálne polovičný úspech filmu leží na výkone Alison Brie (Nádejná mladá žena) v úlohe Sarah, až budete mať tendenciu uveriť, že svoju úlohu nehrá, ale sa s postavou dokonale zžila a prenášala si ju aj do súkromného života. Horse Girl bohužiaľ svojou nenápadnosťou nerezonuje vo verejnosti tak ako známejšie ambiciózne snímky z minulého roka, čiže oscarová nominácia sa jej vyhla a je to škoda.

Smerovanie deja a s ním spojený aj ďalší žáner prezrádzať nebudeme, išlo by určite o spoiler, čo si Sarah myslí o vlastných víziách sa ale dozvieme dávno pred samotným kontroverzným finále. Jej verzia udalostí je podporená aj niektorými vedľajšími postavami, čím si snímka nárokuje priestor na búrlivejšie internetové diskusie.

Horse Girl

Horse Girl osloví skôr náročnejších divákov, ale aj divákov túžiacich po záhadách a interpretačnej voľnosti (čo sa vzájomne nevylučuje, skôr naopak). Ak sa tak vo vašom prípade tiež udeje, rozhodne budete radi sledovať aj ďalší vývoj kariéry hlavnej predstaviteľky a zo záujmu si pozriete aj niektorý jej starší film. Zároveň sa radi pozriete na zúbok aj tvorbe Jeffa Baenu, zatiaľ má na konte okrem Horse Girl tri nezávislé snímky (The Little Hours, Life After Beth) a bude zaujímavé sledovať, kam sa posunie ďalej. Kombinácia psychologického thrilleru/drámy s mysterióznymi prvkami sa ukazuje byť tou správnou cestou.

Horse Girl (USA, 2020, 103 min.)
Réžia: Jeff Baena. Scenár: Jeff Baena, Alison Brie. Hrajú: Alison Brie, Molly Shannon, Goldenite, Stella Chestnut, John Ortiz, Hazel Armenante, Lauren Weedman, Robin Tunney ...

autor Erik Binder 22.4.2021