NIGHT IN PARADISE

NIGHT IN PARADISE

6.5

Pandemické časy neponúkajú príliš priestoru na vymanenie sa z otravnej bubliny všednosti. Našťastie je stále spoľah na filmové univerzum, ktorého návšteva dokonca ani nie je podmienená negatívnemu testu. K prežitiu nových impulzov pozýva juhokórejská novinka na Netflixe, uvedená na minuloročnom filmovom festivale v Benátkach.

Hoci by jej atmosféru sotva niekto túžil okúsiť na vlastnej koži, solídna akcia a efektné prestrelky sú v tomto prípade zárukou narušenia každodennej rutiny. Jej tvorca Hoon-jeong Park má na svojom režisérskom a scenáristickom konte už zopár cenných akčných krimi snímok ako Akmareul boattda / Videl som diabla a Sinsegye / Nový svet. Tentokrát svojich priaznivcov láka rovno do samotného raja, snímkou Nakwoneuibam / Night in Paradise.

V príbehu prenikáme do neľútostného mafiánskeho prostredia, v ktorom jeden nesprávny krok naštartuje chladnokrvnú vojnu medzi dvoma gangami. Štvancom číslo jedna sa stáva mladý Park Tae Gu (Tae Goo Eom), ktorý sa na pokyn šéfa Yanga (Park Ho-San) dočasne ukryje na ostrove Jeju. Odľahlý statok, ktorý sa stáva jeho aktuálnym domovom, patrí Yangovmu kamarátovi Kutovi, obchodníkovi so zbraňami.

Opustené miesto prekvapuje i bonusom, ktorý ma podobu Kutovej netere Jae-yeon (Jeon Yeo-been). Tá však nie je žiadnym jemným kvietkom vytŕčajúcim v drsnom prostredí. Minulosť a nevyliečiteľná choroba ju priviedli do životného bodu, v ktorom iba bezducho prežíva. Odhliadnuc od postavenia nového spolubývajúceho je jej správanie k Parkovi bezemočné a plné dešpektu. No ako aj sám divák rýchlo vytuší, práve zúfala situácia, v ktorej sa títo dvaja ľudia ocitli, vytvorí spojovací mostík, cez ktorý si k sebe nájdu cestu.

Night in Paradise

Po obsahovej stránke príbeh sám o sebe príliš ničím nevyniká. Prakticky ide o recykláciu niekoľkokrát videných revenge titulov, s doplnením o romantickú líniu. Akčné scény sú však skutočne vyšperkované a remeselne precízne. Až je škoda, že ich v deji nie je nahustených viac. Krviprelievaním konkurujú azda aj samotným Tarantinovkám a stupeň znesiteľného násilia je prekročený ďaleko za hranice okresu.

I keď počas celého deja nenazrieme poriadne do hĺbky ani jednej z ústredných z postáv, ich bolesť a osamelosť je vystupujúca najmä v momentoch, v ktorých im ide o život. Vnútorní démoni v tomto prípade využívajú svoju silu na plné obrátky a túžbu po pomste ženú na absolútnu špičku surovosti a brutality.

Night in Paradise

Pud sebazáchovy mladej dvojice a ich túžba prežiť, je tak mizivá, až celkom zanedbateľná. Treba oceniť, že Hoon-jeong Park nevolí ľahšiu cestu kvetnatých dialógov, práve naopak. Charaktery postáv a ich vnútorné prežívanie nám približuje skôr cez metaforické obkľuky.

Ich emocionálnu vyprahlosť a prázdnotu efektne zrkadlí cez odľahlé prostredie, ktoré umocňuje pocit izolácie. Časté prírodné scenérie na útesy obmývané rozbúreným oceánom či naopak pokojné šíre more, v ktorom sa dá ľahko stratiť, dostatočne spĺňa svoju funkciu. Významnú úlohu v deji zastáva aj tradičné japonské jedlo. V prípade mladého páru preberá úlohu zoznamovacieho až zbližovacieho prvku a počas spoločných obedoch mafiánov funguje zdieľanie pokrmov ako pomyselná vlajka mieru.

Night in Paradise

Dej nastriedačku kmitá medzi zbesilou akciou a vzťahovkou s poetickým podtónom, pričom obe roviny majú čo ponúknuť. Akurát prepínanie medzi nimi nefunguje vždy dokonale. Skombinovať vyše dvojhodinovú minutáž s niekoľkými pasážami, ktorým dominuje pomalé tempo, si vyžaduje značnú odvahu a nadmieru skúseného režiséra. Inak sa môže ľahko dostaviť strata divákovej pozornosti, čo je tak trochu aj prípad tejto kórejskej gangsterky.

Hoon-jeong Park sa ale za svoj najnovší počin hanbiť nemusí. Night in Paradise je VIP vstupenkou nie len do emočného, ale i fyzického pekla. I keď scenár mierne prebíja réžiu a niektoré postavy sa v určitom bode javia ako nesmrteľné, artovo ladené finále dáva všetko na správnu mieru. Doslova až posledný záber prináša katarzný zážitok a vstup do vytúženého raja.

Night in Paradise (Južná Kórea, 2020, 131 min.)
Réžia: Park Hoon-jung. Scenár: Park Hoon-jung. Hrajú: Tae-goo Eom, Yeo-bin Jeon, Seung-Won Cha ...

autor Simona Sopiaková 22.4.2021