TEDDY

TEDDY

6.5

Malá dedinka uprostred Pyrenejí nie je pre svojského chlapca ako Teddy práve ideálnym miestom na život. No kým má svoju hudbu, van a dievča menom Rebecca, všetko sa dá vydržať. Keď sa však mladík pripletie do cesty tajomnému monštru, krehká rovnováha je preč. Z Teddyho sa stáva vlkolak a nik v jeho okolí si už pri ňom nemôže byť ničím istý. Odľahčená strašidelná komédia režisérskej dvojky Ludovic a Zoran Boukherma čerpá z klasických námetov hororového žánru a preplieta ich so súdobou spoločenskou satirou. Film sa v týchto dňoch pred slovenských divákov dostal v programe online edície festivalu francúzskych filmov Crème de la crème na platforme Edisonline.

Teddy Pruvost (Anthony Bajon) je vo svojej obci považovaný za jasného trouble-makera. Počúva nemecký metal, nosí stále to isté tričko s horiacim drakom, vykašľal sa na školu a teraz sa pretĺka podradnými brigádami a vytáča každého, s kým príde do styku. V hĺbke svojej duše je však Teddy vlastne celkom citlivý a dobromyseľný chlapec. Najmä vtedy, keď môže tráviť čas so svojou priateľkou Rebeccou (Christine Gautier), s ktorou si už horúčkovito plánuje spoločnú budúcnosť – ibaže Rebecca musí najskôr doštudovať a presvedčiť o Teddyho kvalitách aj svojich skeptických rodičov.

Problém však napokon nie je v Teddym ani v rodičoch jeho frajerky. Skutočným problémom je tajomný tvor, ktorý sa po nociach zakráda po okolí a napáda kravy, ovce, ale napokon aj samotných ľudí. Teddyho desivá záhada nesmierne zaujíma a rád by jej prišiel na kĺb. Napokon sa ho však dotkne viac, než sa mu páči, keď ho tajomné monštrum pohryzne v lese do chrbta. Od tej chvíle sa okolo Teddyho začínajú odohrávať čudesné veci. Z čiernej ovce dediny sa stáva čierny vlk...

Teddy

Ak máte radi hororový žáner, no zároveň vám nie je proti srsti, keď si z neho niekto tak trochu strieľa, Teddy vás môže pobaviť. Je to vlastne niečo medzi poctou hororovým klasikám (nájdeme tu paródiu na ultimátnu pomstu vyvrheľa à la Carrie aj desivú živočíšnu premenu à la Mucha) a odľahčenou spoločenskou komédiou o malomeštiakoch, ktorí sú nútení čeliť niečomu bizarnému a neuchopiteľnému (ako typickí Francúzi proti monštru napríklad aj protestujú – ako inak, v reflexných vestách).

Hlavný hrdina je mladý outsider, ktorý svojou naivitou a úprimnosťou dokáže vzbudiť isté sympatie, no zároveň je tu vlastne stále predovšetkým pre pobavenie, bez väčšej hĺbky či presahu. A inak na tom nie sú ani ďalšie postavy: Teddyho svojský strýko Pépin (Ludovic Torrent), ktorý v ňom prekliatie vlka uvidí ako prvý; prostoreká frajerka, ktorá ich vzťah očividne až tak vážne neberie; sexuchtivá zamestnávateľka, čo ho striedavo šikanuje a obťažuje; prispatí policajti ako zo starých funèsoviek, a tak ďalej. Každý z nich je akousi satirickou karikatúrou – a neraz aj naozaj vtipnou a výstižnou, no zároveň pomerne rýchlo zabudnuteľnou.

Teddy

Teddy tak čerpá predovšetkým z kúzla okamihu, zo situačných skečov a bizarných mikrozápletiek, ktoré vo svojej podstate majú čosi do seba, no ako celok tomu tak trochu chýba šťava. Ako diváci síce na základe všetkých použitých ingrediencií tušíme, že by táto bláznivá morbídna komédia mohla chutiť plus-mínus podobne ako kedysi Od súmraku do úsvitu, no v praxi to nemá tú správnu chémiu. Možno by pomohlo dať viac priestoru hlavnému hrdinovi (scénky z jeho „práce snov” v masážnom salóne sú celkom vďačné), alebo výraznejšie podporiť atmosféru a stupňovanie napätia strihom, hudbou, vizuálom.

V najlepšom duchu nízkorozpočtových hororov sa tu všetko makabrózne odohráva mimo záber, čo je úplne v poriadku, no miesto aby to atmosféru „hrôzy z nevideného” umocnilo, pôsobí to tak nejak sucho. Naopak, grafické scénky, v ktorých si Teddy nachádza (a nekompromisne odstraňuje) ochlpenie na tých najbizarnejších miestach na tele, fungujú veľmi dobre.

Teddy

Ak by sme chceli, možno by sme za príbehom Teddyho mohli hľadať aj nejaký metaforický druhý plán: odmietaný outsider, ktorý túži po láske a prijatí, dostáva od povrchnej a pokryteckej spoločnosti ranu za ranou, až sa z neho konečne stane to, čo v ňom vždy videli: nebezpečné monštrum. Jeho oslobodenie však napokon nebude žiadnym veľkým víťazstvom – no na to si už vo filme musíte počkať sami.

Teddy sa s najväčšou pravdepodobnosťou nezapíše do dejín, a to ani v rámci svojho originálneho subžánru. Ako uletená oddychovka na jedno pozretie však môže zafungovať celkom vďačne.

Teddy (Francúzsko, 2020, 88 min.)
Réžia: Ludovic Boukherma, Zoran Boukherma. Scenár: Ludovic Boukherma, Zoran Boukherma. Hrajú: Anthony Bajon, Christine Gautier, Ludovic Torrent, Guillaume Mattera, Jean-Michel Ricart, Alain Boitel, Noémie Lvovsky

autor Hana Lippová 20.4.2021
6.5
TEDDY