TV TIPY 19.4. - 25.4. 2021

TV TIPY 19.4. - 25.4. 2021

článok

Pondelok, 19.apríl

Biely Šejk (Lo Sceicco Bianco, Taliansko, 1952, Federico Fellini), Dvojka, 22:30
Jeden z najväčších európskych režisérov prináša romantickú komédiu o páre (Leopoldo Trieste, Brunella Bovo), ktorý prichádza do Ríma, kde sa majú stretnúť s príbuznými, ale aj s pápežom. Mladomanželka sa však vyberie navštíviť svoj idol, Bieleho šejka (Alberto Sordi). Mladomanžel to, že sa jeho žena dlho zo stretnutia nevracia, tají. Chce totiž zabrániť poníženiu svojej rodiny. Tento film je jedným z prvých Felliniho úspechov, vo vedľajšej role si zahrala Felliniho manželka a hviezda jeho neskorších filmov Giulietta Masina.

Rosa Luxemburgová (Rosa Luxemburg, Nemecko, Československo, 1986, Margarethe vo Trotta), ČT 2, 23:15
Margarethe von Trotta patrila medzi najvýznamnejších predstaviteľov nového nemeckého filmu, snímka Rosa Luxemburgová je však dielo z neskoršej fázy jej tvorby. V historickej dráme sa zameriava na životopisný príbeh Rosy Luxemburgovej, významnej predstaviteľky socialistickej politiky a ostro vystupujúcej voči vojnovému násiliu. V hlavnej úlohe exceluje Barbara Sukowa, v hlavnej mužskej zase Poliak Daniel Olbrychski. Film sa zameriava ako na jej politickú kariéru, tak aj na súkromný život.

Púštny kvet (Desert Flower, VB, Nemecko, Rakúsko, 2009, Sherry Hormann), Jednotka, 20:30
Životopisný príbeh krásnej ženy, ktorá vyrastala do svojich trinástich rokoch v neľahkých podmienkach chudobných častí afrického Somálska. Po presťahovaní, respektíve úteku do Veľkej Británie sa z nej ale stala vyhľadávaná supermodelka. Film vznikol na základe autobiografickej knihy modelky Waris Dirie. Tá vyšla v roku 1998 a vzbudila patričný rozruch. V hlavnej úlohe sa predstavila Liya Kebede. Zo známych tvári uvidíte Sally Hawkins a Timothyho Spalla.

TV tipy 19.4. - 25.4. 2021

Utorok, 20. apríl

Baby Driver (Veľká Británia, USA, 2017, Edgar Wright), Film+, 20:15
Edgar Wright patrí medzi najobľúbenejších britských režisérov súčasnosti. Jeho filmy sa vyznačujú zdatným miešaním rôznych, na prvý pohľad možno nekompatibilných žánrov. V tomto prípade čerpá z komédie, akčných filmov napakovaných dobrodružstvom, rodinných či romantických filmov. Ansel Elgort v snímke stvárňuje mĺkveho mladíka, ktorý je nútený pripojiť sa k bande zločincov ako ich únikový jazdec. Aj napriek tomu, že si udržuje odstup, stále stojí na kraji priepasti, pod ktorou sa rozprestiera ohrozenie všetkého, čo má v živote rád.

Foxtrot (Izrael, Nemecko, Francúzsko, Švajčiarsko, 2017, Samuel Maoz), ČT art, 22:55
Vydarenou snímkou je aj izraelská dráma Foxtrot. Rozpráva príbeh izraelských vojakov, strážiacich jeden z checkpointov kdesi v púšti. Len málokedy sa stane počas ich pracovného dňa niečo zaujímavé, jeden deň však úplne zmení ich životy. Snímka vyvolala doma veľké kontroverzie najmä kvôli zobrazovaniu kolektívnej viny dediacej sa z generácie na generáciu, ale aj svojim protivojnovým posolstvom. Režisér Samuel Maoz získal za film Strieborného leva za Najlepšiu réžiu na festivale v Benátkach, nominovaný bol aj na Európskych filmových cenách.

Prípad Pelikán (The Pelican Brief, USA, 1993, Alan J. Pakula), Prima MAX, 20:00
Filmové adaptácie kriminálnych bestsellerov Johna Grishama patria k obľúbeným snímkam svojho žánru. Výnimkou nie je ani Prípad pelikán, v hlavných úlohách s Juliou Roberts a Denzelom Washingtonom. Po atentáte na dvoch sudcov príde mladá študentka práv s odvážnym tvrdením toho, kto ich skutočne zabil. Okamžite po správe sa však jej život obracia na ruby, aj ona len náhodou unikne istej smrti. Spojí sa s novinárom Granthanom, aby jej pomohol odhaliť pravdu.

TV tipy 19.4. - 25.4. 2021

Streda, 21. apríl

Deti moje (The Descendants, USA, 2011, Alexander Payne), JOJ Plus, 22.40
Matt King má super život. Dve zdravé dcéry, krásnu ženu a solídnu životnú úroveň. Jedného dňa však jeho manželka končí po nehode v kóme. Musí sa naplno začať venovať svojim dvom dcéram a dozvedá sa, že dotyčná nehoda sa jeho žene stala počas výletu s jej milencom. Mužovi sa zrazu celý život obráti hore nohami. Film Alexandra Paynea aj napriek hrozivo znejúcej zápletke vďaka krásnym lokáciám na Havajských ostrovoch a režijnému zámeru osloviť širšie publikum je skôr typická americká polo-indie feel good záležitosť.

Kursk (Kursk, Belgicko, Luxembursko, 2018, Thomas Vinterberg), JOJ Cinema, 20:15
Známy dánsky režisér nakrútil pred pár rokmi drámu na motívy skutočnej udalosti z roku 2000. Práve vtedy sa totiž potopila zdanlivo nepotopiteľná ruská ponorka. Časť jej posádky zahynie pri počiatočnej explózii, niekoľko preživších námorníkov však má šancu na prežitie. Problémom však je byrokracia, ruské odmietanie zahraničnej pomoci, aj nebezpečné prostredie jadrovej ponorky. Námorníkom každou minútou plynie drahocenný čas.

Kate a Leopold (Kate & Leopold, USA, 2001, James Mangold), Film+, 13:30
James Mangold bol na prelome tisícročí vo svojej najtvorivejšej fáze. Vydal niekoľko úspešných titulov, medzi inými napríklad životopisnú snímku o Johnnym Cashovi Walk the Line, ale aj túto romantickú fantasy komédiu. V nej sa Meg Ryan a Hugh Jackman do seba celkom ľahko zaľúbia, medzi nimi však stojí jedna malá prekážka. Leopold sa do moderného New Yorku dostal cez časovú slučku priamo z 19. storočia.

TV tipy 19.4. - 25.4. 2021

Štvrtok, 22. apríl

Na pokraji slávy (Almost Famous, Usa, 2000, Cameron Crowe), Jednotka, 22.25
Na pokraji slávy patrí k najobľúbenejším filmom režiséra Camerona Crowea. Rozpráva príbeh fiktívnej rockovej kapely Stillwater. Po jej stopách sa vydáva teenager William Miller, pisateľ školských magazínov. William dostane prestížnu zákazku od časopisu Rolling Stone a rozhodne sa o kapele naísať článok a tak sa s hudobníkmi vydáva na turné a spoznáva tu oslnivú, ale aj odvrátenú stránku života v showbiznise. Množstvo chytľavých pesničiek, príjemná retro atmosféra a nepostrádateľná milostná linka sú hlavnými atribútmi filmu.

Monsieur Chocolat (Francúzsko, 2016, Roschdy Zem), ČT art, 20:15
Omar Sy žiari v role prvého černošského francúzskeho klauna v životopisnej dráme Monsieur Chocolat. Umelec si svojim typickým prejavom podmanil rýchlo celý Paríž a stal sa jedným z najúspešnejších a najobdivovanejších umelcov svojej doby. Vytvoril dvojicu s Footitom a čoskoro sa z nich stalo najhorúcejšie číslo parížskej zábavnej ceny. Byť prvý však často býva obzvlášť náročné, o to náročnejšie je prekonávať predsudky hlboko zakorenené v ľuďoch.

Frank Lloyd Wright: Muž, ktorý postavil Ameriku (Frank Lloyd Wright: The Man Who Built America, Veľká Británia, 2017, Ian Michael Jones), ČT art, 22:40
Dokument je portrétom fascinujúcej profesionálnej kariéry jedného z najznámejších architektov Franka Lloyda Wrighta. Behom svojej niekoľko dekád trvajúcej kariéry navrhol vyše 500 budov, z ktorých sú mnohé dnes známe aj úplnému laikovi v oblasti architektúry. V dokumente tak spoznáte nielen samotného architekta, ale aj jeho návrhy a diela. Nezabúda však ani na Wrightov osobný život a na to, ako sa jeho práca zrkadlila v súkromí a naopak.

TV tipy 19.4. - 25.4. 2021

Piatok, 23. apríl

Soul Kitchen (Nemecko, 2009, Fatih Akin), Dvojka, 22:40
Autor drásavej vzťahovej drámy Gegen die Wand, Nemec tureckého pôvodu Fatih Akin nakrútil prekvapivo ako ďalší film komédiu a opäť uspel ako u kritiky, tak u publika. Celý príbeh sa točí okolo prevádzky reštaurácie s názvom Soul Kitchen a zameriava sa aj na osobné problémy vedúcich a miestnych zamestnancov. Samozrejme sa veci začnú komplikovať ako v práci, tak aj v súkromnom živote všetkých protagonistov. Keďže sme v nemeckom filme, nesmie v ňom chýbať ani Moritz Bleibtreu.

Krstný otec III (USA, 1990, Francis Ford Copolla), Jednotka, 22:55
Trochu neoprávnene podceňovaný záver trilógie o rodinke Corleonevcoch a ich „podnikateľskom“ pôsobení na území Spojených štátov. Možno divákom vadil väčší časový rozdiel medzi dielom 2 a 3, Copolla je ale aj po rokoch stále nekompromisný v zobrazovaní násilia, ponúka prepracované vzťahy v mafii a nešťastné obsadenie jeho dcéry Sophie by skutočne nemalo zničiť veľký divácky zážitok z tohto diela. Osudy antihrdinov sa uzatvárajú, ku starým tváram pribudli napríklad Bridget Fonda alebo Andy Garcia.

Skryté čísla (Hidden Figures, USA, 2016, Theodore Melfi), JOJ, 20:35
Veľmi originálny námet ponúka dráma režiséra Theodora Melfiho Skryté čísla. Ocitáme sa v šesťdesiatych rokoch, kedy sa rýchlo vyvíjal vesmírny program a ten potreboval skutočne chytré mozgy, aby sa preteky so Sovietskym Zväzom v tomto smere skončili víťazne. Čo ale, ak sa medzi najbystrejšie ženy široko-ďaleko radia aj tri Afroameričanky? Film o tom, že prekonať rasové predsudky nie je vôbec tak ťažké, ako napríklad prekonať pozemskú gravitáciu pri ceste do vesmíru.

TV tipy 19.4. - 25.4. 2021

Sobota, 24. apríl

Južná pošta (1987, Československo, Stanislav Párnický), Dvojka, 20.35
Slovenský režisér Stanislav Párnický natočil dve svoje vrcholné diela v 80. rokoch. Tým prvým je Kára plná bolesti z roku 1985 a tým druhým Južná pošta nakrútená o dva roky neskôr. Postarší muž sa prechádza po krajine a začína spomínať na svoju dávnu minulosť, keď bol ešte dieťaťom a vyrastal práve v tomto okolí. Príbeh a obraz sú v Párnického réžii značne štylizované, najmä preto, že dej je rozprávaný z pohľadu dieťaťa. Objavila sa tu celá špička hereckého neba, mimo iných Jiří Bartoška, Zdena Studenková a Magda Vášáryová.

Kosti a Skalp (Bone Tomahawk, USA, VB, 2015, S. Graig Zahler), ČT 2, 22.10
K žánru westernu sa dá pristupovať mnohorako, ak sa chce, tak sa dá skombinovať aj s hororovým žánrom. Kanibalský indiánsky kmeň unesie krásnu ženu z mestečka a tamojší chlapi pripravia výpravu na jej vyslobodenie. Tú vedie šerif Franklin Hunt s drsnou tvárou a mohutnou bradou Kurta Russella, sekundovať mu budú napríklad Patrick Wilson alebo Matthew Fox z Nezvestných. Nikto však netuší, že ich protivník je omnoho zbesilejší, než sa na prvý pohľad zdá.

Ako sa vydať za milionára (How to Marry a Millionaire, USA, 1953, Jean Negulesco), ČT2, 13:45
Betty Grable, Lauren Bacall a Marilyn Monroe sú trio mladých žien, ktorých primárnym cieľom v živote je dobre sa vydať. Ideálne za niekoho bohatého, všetko ostatné ide bokom. Spoločne pracujú na svojej misii až si všetky tri nájdu ideálnych kandidátov. Až na najmúdrejšiu z dievčat Schatze, ktorú obletuje otravný mladík. Ona mu nechce dať šancu, nevie ale, že mladík je jedným z najbohatších podnikateľov v meste. Dievčatá časom pochopia, že bohatstvo nie je popri láske až také dôležité.

TV tipy 19.4. - 25.4. 2021

Nedeľa, 25. apríl

Giordano Bruno (Taliansko, Francúzsko, 1973, Giuliano Montaldo), ČT2, 21:45
Historická dráma Guiliana Montalda sa vracia do obdobia renesančných Benátok na sklonku 16. storočia. Práve vtedy sa z núteného exilu vracia vedec, filozof a básnik Giordano Bruno. Proces s vedcom, ktorého už vtedy obdivovala celá Európa je natočený presne podľa historických dokumentov. Bruno spomína na obdobie kedy bol oveľa šťastnejší, proces nesie ťažko, no je rozhodnutý nepodvoliť sa tyranii učenia cirkvi. Nakoniec bude aj jeho rozhodnutie založené na láske k vede, pravde a slobode.

Katka (Československo, 1949, Ján Kadár), Jednotka, 16:05
Legendárna veselohra Jána Kadára rozpráva o dedinskom dievčati, ktoré prichádza do mesta za prácou. Vysnívanú robotu nájde v novej veľkopriemyselnej továrni. Snímka je cítiť dobovou agitáciou, v dnešnej dobe je však veľmi vtipným výletom do starých čias. Vtedajšia doba využila vtedy snímky ako Katka, aby aj ostatným československým ženám, že nemusia ostať len doma na dedine v kuchyni, ale aj ich môže čakať ich vlastná kariéra.

Svetová vojna Z (World War Z, USA, Malta, 2013, Marc Forster), Markíza, 23:00
Zombie apokalypsa je ústrednou témou bestselleru Maxa Brooksa. V roku 2013 vytvoril Marc Forster jeho filmové spracovanie, v hlavnej úlohe s Bradom Pittom. Ten hrá krízového experta OSN. V posledných týždňoch má ale práce viac než dosť, keďže ľudstvo globálne gniavi akýsi nový druh pandémie – tá mení nakazených na krvilačných živých mŕtvych. Gerry musí nájsť pôvod nákazy, spolu s ním totiž nájde aj protilátku, ktorá vírus dokáže poraziť.

TV tipy 19.4. - 25.4. 2021

autor Tatiana Rusnáková 19.4.2021
:)