IBA ZVIERATÁ

IBA ZVIERATÁ

7.5

V zapadnutej horskej dedinke vo Francúzsku sa toho na prvý pohľad veľa nedeje. Prvý pohľad však občas klame. Keď jednej noci záhadne zmizne miestna obyvateľka, svojskí starousadlíci začínajú odkrývať svoje tajomstvá. Skúste sa však pri ich škatuľkovaní neunáhliť. V tomto nápaditom filme môže byť napokon všetko úplne inak, než sa spočiatku zdá.

Francúzsko-nemecká krimidráma Seulement les bêtes (Iba zvieratá) mala svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale Benátky ešte v roku 2019. Odvtedy sme o nej veľa nepočuli, nestihla sa objaviť ani v našich kinách či filmových kluboch. Teraz ju však nájdete napríklad aj v programe streamovacej služby HBO GO. Za pozretie určite stojí.

Jedna bohom zabudnutá diera, kde sa život zdanlivo točí len okolo kráv a oviec, niekoľko nenápadných, ale o to bizarnejších osudov, ktoré sa prepletú tým najnepredvídateľnejším spôsobom. Režisér a scenárista Dominik Moll nám v snímke Seulement les bêtes predkladá zaujímavý pletenec svojských ľudských príbehov, ktorých spoločným menovateľom je osamelosť, túžba po láske a blízkosti a schopnosť prekročiť pri jej napĺňaní aj tie najväčšie tabu.

Hlavným spúšťačom (alebo, naopak, konečným dôsledkom?) domino efektu osudových udalostí je v snímke záhadné zmiznutie Evelyne (Valeria Bruni Tedeschi), manželky miestneho zbohatlíka, o ktorej sa povráva, že si so svojím mužom veľmi nerozumie. Jej auto sa objaví opustené na ceste po nočnej snehovej búrke, no po samotnej žene nie je na okolí ani stopy.

Iba zvieratá

Mladý policajt Cédric (Bastien Bouillon) pri hľadaní nezvestnej ženy prosí o pomoc poisťovaciu agentku Alice (Laure Calamy). Nezabudne však vypočuť ani čudáka a samotára Josepha (Damien Bonnard), ktorý má statok len kúsok od miesta, kde sa našlo Evelynine opustené auto. Netuší pritom, že Alice a Joseph spolu majú tajný pomer. Pod vplyvom zvláštnych náhod si to však práve začína uvedomovať Alicin večne mrzutý manžel Michel (Denis Ménochet). Má so záhadným zmiznutím Evelyne niekto z nich niečo spoločné? Alebo je napokon všetko celkom inak?

Svojské prostredie, ešte svojskejšie postavy a jedna zľahka morbídna záhada, ktorá zdanlivo nikoho nezaujíma, hoci v skutočnosti sa každého aspoň trošku dotýka. Hrdinovia snímky Iba zvieratá to nemajú ľahké – hoci ich ženie vpred celkom ľudská a pochopiteľná túžba po láske a naplnení, neskutočne si pritom vzájomne ubližujú a napokon si pod sebou nevdojak pília aj svoje vlastné konáre. I keď film svoju zápletku chvíľami priťahuje za vlasy trochu pritesno, jeho postavy sú vlastne celkom autentické a uveriteľné, či už ide o farmára, ktorý sa vyrovnáva s manželkinou neverou, mladučkú, hystericky zamilovanú čašníčku alebo chudobného mladíka súperiaceho o lásku s bohatým cudzincom.

Iba zvieratá

Tým najzaujímavejším je na snímke ale jej nelineárny spôsob rozprávania. Jedna a tá istá udalosť sa pred nami odvíja zas a znova z pohľadu každej zo zúčastnených postáv. Postupne sa k nej nabaľujú noví aktéri, o ktorých existencii a zapojení do deja sme spočiatku ani netušili. Zápletka sa nám teda neustále pred očami pretvára a mení pod vplyvom nových kontextov, odhalených tajomstiev, ale aj subjektívnych dojmov postáv, ktoré sa občas ukážu byť rovnako mylné, ako to, čo si myslel divák. Tento postup sme už, samozrejme, vo filme videli mnohokrát, no ak sa vydarí (a toto ten prípad určite je), je to vždy vďačné a zábavné.

Na snímke je sympatické, ako dokáže byť jedným dychom vážna a melancholická a zároveň sa až trošku škodoradostne nad vlastné postavy povzniesť a posunúť ich trápenie kamsi do roviny absurdného humoru. Odráža sa v tom štipka sebairónie, akou si pomáhame, keď nám práve život dáva citróny, a aj z ťažkých tém, ktorým sa film venuje, takto scenár dokáže vyžmýkať zopár dobrých dôvodov na úsmev.

Iba zvieratá

Naopak, v niektorých ohľadoch by možno film mohol byť trochu menej skratkovitý a zjednodušený – ak by dokázal niektoré motívy spracovať trochu rafinovanejšie, divákova ochota uveriť jeho fantastickej sieti osudových náhod a súvislostí by bola určite väčšia.

Iba zvieratá je v každom prípade veľmi príjemná záležitosť, ktorou si večer určite nepokazíte. Nenechajte sa odradiť trošku pomalším rozbehom ani zdanlivo banálnou zápletkou, postupne všetko dostane tú pravú šťavu aj zmysel. K vďačnej a dômyselne spracovanej pointe si nakoniec môžete prirátať aj výborné herecké obsadenie a pestro sa meniace prostredia. No a určite pobaví aj uletený záver, ktorý ústrednú tému nekonečnej osamelosti a priam masochistickej túžby po láske celkom vtipne uzaviera.

Seules les bêtes (Francúzsko / Nemecko, 2019, 117 min.)
Réžia: Dominik Moll. Scenár: Gilles Marchand, Dominik Moll, Colin Niel. Hrajú: Denis Ménochet, Laure Calamy, Damien Bonnard, Nadia Tereszkiewicz, Bastien Bouillon, Valeria Bruni Tedeschi, Jenny Bellay, Fred Ulysse, Roland Plantin, Colin Niel, Nathalie Lopez, David Faure ...

autor Hana Lippová 30.3.2021
7.5
IBA ZVIERATÁ