MY OCTOPUS TEACHER

MY OCTOPUS TEACHER

9.0

V roku 2020 Netflix odpremiéroval tri oceňované dokumentárne filmy. Dva z nich sa dokonca dostali medzi päticu nominantov na Oscara. Všetky ponúkajú okrem výnimočného spracovania aj originálny námet a úžasný príbeh. K paralelným svetom Davida Attenborougha a planéty Zem sa pridali oscaroví ašpiranti Crip Camp o revolúcii hendikepovaných a dokument o nezvyčajnom priateľstve v podmorskom svete s názvom My Octopus Teacher.

Za unikátnym projektom stojí juhoafrický kameraman a dokumentarista Craig Foster. Neobyčajný príbeh sa stal intímnou spoveďou odhaľujúcou zlomový moment jeho života. Zrkadlí sa v ňom nielen jeho duša a hlboké spojenie s prírodou, ale aj analógia koexistencie všetkého živého na tejto planéte. Je až neuveriteľné, ako stvoril z prvotne neatraktívnej, bezvýznamnej a marginalizovanej témy také mnohovrstevné a komplexné dielo schopné osloviť aj širšie publikum.

A začalo sa to pritom celkom banálne. Muž v stredných rokoch sa ocitne uprostred krízy. Pracovná vyhorenosť vyústi do apatie a odcudzenia sa rodine. Je čas objaviť nový hnací motor života. Aj preto intuitívne zaloví v spomienkach z detstva a vyberie sa po ich stopách. Tie vedú priamo na dno oceánu. Tam objaví stratenú rovnováhu i unikátne priateľstvo, ktoré ho navždy zmení.

My Octopus Teacher

V stave úplného vyčerpania objaví spôsob, ako vzkriesi vlastné telo a dušu. Hlbiny Atlantického oceánu na pobreží Juhoafrickej republiky mu ukážu cestu k pochopeniu samého seba i univerzálnych súvislostí. Deň čo deň ho magnetickou silou k sebe oceán priťahuje a on vstupuje do jeho chladných vôd s odhodlaním a sebazaprením. Bez neoprénu či kyslíkového prístroja sa čoskoro stáva obojživelníkom a v podmorskom svete sa pohybuje s ľahkosťou a prirodzenosťou jeho pôvodných obyvateľov.

Jedno ráno počas svojho potápania upriami pozornosť na jednu malú chobotnicu. Práve tá sa stane predmetom jeho fascinácie ako aj skúmania. Každým dňom sa k nej čoraz viac približuje až ho napokon jedinečná bytosť vpustí do jej sveta. Je až dojímavé sledovať, ako si so zvláštnym tvorom buduje vzťah a vzájomnú dôveru, ako si jeden druhého podmaňujú a akú podobnosť filmár objavuje medzi ňou a človekom. Odrazu sa v ňom opäť zrodí túžba chytiť kameru a zdokumentovať všetko, čo vidí i zažíva. Chobotnička ho s nečakanou intenzitou vrátila do života. Pozorovanie a prenikanie do jej prežívania sa preňho stali až obsesiou a on na ňu nedokáže prestať myslieť ani na súši.

My Octopus Teacher

Vďaka nej a najmä jej prehlbujúcej sa dôvere nájde v sebe pokoj a pokoru. Všetky svoje doterajšie profesijné skúsenosti navyše pretaví do svojho prelomového filmu. Snímka sa okrem hlbokej pointy pýši skvelou technickou stránkou a scenár a režijné vedenie Pippy Ehrlich a Jamesa Reeda vyústilo do emotívneho a zároveň duchaplného dokumentárneho skvostu. Akokoľvek znie hudba Kevina Smutsa sentimentálne, prehnanú precitlivenosť tu hľadať netreba. Všetko je v limitoch vkusu a reálnej emócie muža, ktorý v sebe objavil nepoznaný cit k živým tvorom a k ich prostrediu.

Vďaka Fosterovej vášni máme možnosť nahliadnuť do hlbín oceánu a jeho tajomného lesa plného krásy, ale aj nástrah. Okrem sledovania jeho priateľstva nás vťahuje aj do dobrodružstva, kedy ide o život. Dokument sa v istých chvíľach mení na napínavú drámu či triler. Od bežných prírodopisných filmov sa však odlišuje osobným rozmerom a postojom tvorcu a hlavného hrdinu.

My Octopus Teacher

Intímnym sa stal príbeh i celý film po tom, čo si Craig Foster uvedomil, ako veľmi zdanlivo nenápadný hlavonožec zasiahol do jeho života i zmýšľania. V podmorských hlbinách objavil aj hlbiny vlastnej duše a prostredníctvom krásy a pestrosti sa priblížil k pochopeniu systému existencie všetkého živého v tomto čase a na tomto mieste. Krok k znovuobjaveniu strateného spojenia s prírodou možno urobiť aj skrz emotívny ekologický dokument, kde sa vašou sprievodkyňou a učiteľkou stane inteligentná chobotnica.

My Octopus Teacher (Južná Afrika, 2020, 85 min.)
Réžia: Pippa Ehrlich, James Reed. Scenár: Pippa Ehrlich, James Reed. Účinkujú: Craig Foster, Tom Foster

autor Barbora Bačíková 29.3.2021