ROCKS

ROCKS

9.0

Filmy, v ktorých sú pubertálne deti nútené rýchlo dospieť kvôli nezodpovednosti či nezáujmu vlastných rodičov tvoria už dnes určite nejaký subžáner kinematografie pre a o  – násťročných / coming-of-age. Za posledné roky sa v ňom objavilo pár výnimočných položiek – spomeňme len americké American Honey či Florida Project, výrazne rezonujúce na festivaloch aj u divákov. Svoj príspevok spoza druhej strany oceánu do diskusie pridáva aj britská snímka Rocks režisérky Sarah Gavron.

Aj keď by sa mohlo zdať, že film pre tínedžerov je pre exkluzívnu skupinu divákov, nie je to tak. Obzvlášť nie pri tejto podskupine. Na absenciu dospelého v živote dieťaťa sa dá (z pohľadu umenia) nazerať dvoma, možno extrémnymi pohľadmi – Star v American Honey nachádza v odpútaní sa od rodiny slobodu, Rocks, hlavná hrdinka rovnomenného titulu však nutne potrebuje oporu, spoločnosť, pomoc, je priamo závislá na rodine.

Príbeh hovorí o dospievajúcej Rocks, nútenej sa po odchode mamy postarať o seba aj svojho brata. Gavronová nakrúcala možno aj pod vplyvom spomínaných filmových referencií – ultra-realistický príbeh s nehercami, takmer nefilmové zachytenie momentu, kedy sa detstvo preklenuje do dospelosti – či to naša postava chce alebo nechce. Režisérka dokáže prvky využívať na maximum a do takej miery, že dievčatá samy o sebe tvoria polovicu úspechu a dosahu. Ich výber aj ich herectvo sú však zásluhou Gavronovej.

Formálne je snímka nakrútená aj dokumentárnou estetikou, nie je ukotvená na jednotlivých hercoch, skôr blúdi po miestnosti, kým sa sama nerozhodne, na kom spočinie – ako ľudský pohľad. Rovnako je konštruovaná aj zvuková zložka, dievčatá v skupine často hovoria cez seba, sú hlučné, sú skupina. Individuálne však majú čo povedať, a keď to povedia, dostane sa to k nám jasne a zrozumiteľne, stávajú sa jedincami.

Rocks

Byť pod vplyvom sociálnej skupiny a vlastnej rodiny sú obvykle dva protichodné póly. Dôležité tu, aj v kinematografii pre –násťročných všeobecne, je však patriť niekde. Najlepšie k tomu, kto vám porozumie a kto vás má rad, niekedy však stačí aj tá láska. Hlavná hrdinka chce nájsť slobodu, chce sa vedieť postarať sama o seba, okolnosti jej  to však neumožňujú. Musí sa teda podvoliť a prijať to, od čoho chce tak strašne utiecť – od rodiny, od podporného spoločenstva.

Niekedy býva proti tínedžerovi v deji (aj v realite) celý svet, v Rocks sa však odťahuje len hlavná postava. Pomôcť jej chcú priatelia, učitelia, rodičia jej spolužiačok. Rocks je však presvedčená, že každý z vonku ju opustí tak, ako jej mama. Je teda logické, že sa snaží odstrihnúť sa od nich. Robí to však s takmer detským vzdorom - jej rozhodnutia sú uponáhľané, impulzívne, emocionálne, čo dáva zmysel, keďže sama je dieťaťom. Situácie ju naučia, že dospelosť je práve uznanie vlastnej neschopnosti riešiť príliš komplikované veci, aké by deti nemali riešiť, osamote. Ide nielen o prosbu o pomoc, ale aj o jej prijatie.

Rocks

Drvivá väčšina postáv sú dievčatá, niekedy sa zdá, že Gavron snímku nakrútila, aby vymazala zaužívaný stereotyp o plytkosti, nedospelosti, prchkosti či hlúposti tínedžerok. Jasné, majú svoje momenty (keďže sú to ešte stále deti), je ale nefér ich takto charakterizovať. Sú aj správne drzé, odhodlané, vedia sa postaviť jedna za druhú, poznajú, kedy treba byť zodpovedné a kedy si môžu dovoliť sa starať maximálne o to, či vyzerajú na fotke dobre. Aj to je v ich svete prirodzené. Sú to dievčatá v svojom najnebezpečnejšom veku, s rozumom ženy a odvahou tínedžera.

Rocks je opäť jedným z diel, kde nepotrebujete vedieť, o čom to je, ide o pocit, prenášaný na vás z plátna / obrazovky. Tak komplexne zachytiť komplikované udalosti puberty a dospievania je jedinečné, spojiť to však s výraznou formálnou zložkou je navyše úplne ojedinelé. Divácky úspech je aj napriek v úvode načrtnutej exkluzívnosti, zásluhou tém, o ktorých tieto drámy zväčša pojednávajú. Rodič by mal byť v živote dieťaťa istota, tú však stráca. Strata istôt je jednou z najuniverzálnejších a bezčasových tém kinematografie, rovnako ako hľadanie samého seba, vlastnej identity či rozhodovanie sa medzi svojimi záujmami a záujmami tých druhých, ponúkaných coming-of-age kinematografiou.

Rocks

Navyše je takýto film súčasný, je mladý, dynamický, ovešaný bižutériou, so slnečnými okuliarmi a ak by ste niečo namietali, tak razom hráte postavu večne ufrflaného učiteľa, starého mudráka, ktorého jedinou motiváciou je uistiť sa, že sa dodržiavajú všetky pravidlá bez ohľadu na to, či dávajú alebo nedávajú zmysel. Proti tomuto filmu jednoducho nemáte šancu.

Rocks (UK, 2019, 93 min.)
Réžia: Sarah Gavron. Scenár: Theresa Ikoko, Claire Wilson. Hrajú: Bukky Bakray, Kosar Ali, D'angelou Osei Kissiedu, Shaneigha-Monik Greyson, Ruby Stokes, Tawheda Begum, Afi Okaidja, Anastasia Dymitrow, Sarah Niles, Layo-Christina Akinlude, Sharon D. Clarke ...

autor Tatiana Rusnáková 3.3.2021
9.0
ROCKS