REWIND

REWIND

9.0

Sexuálne zneužívanie detí je jednou z najťažších tém, akým sa dokumentárny film vôbec môže venovať. Mladý americký herec a debutujúci režisér Sasha Neulinger sa do nej však pustil s obdivuhodnou vervou a odvahou – nejde pre neho pritom len o filmársky atraktívnu tému, ale predovšetkým o vlastnú skúsenosť, ktorá zásadným spôsobom ovplyvnila celý jeho osobný a rodinný život.

Rewind je film, na ktorý sa nepozerá ľahko. Rozpráva o začarovanom kruhu násilia a zneužívania v na prvý pohľad ukážkovo súdržnej a usporiadanej rodine. Zároveň je to ale tiež silný a inšpiratívny príbeh víťazstva obete nad jej trýzniteľmi – hoci ide, žiaľ, skôr o morálne víťazstvo než skutočnú spravodlivosť. Dokument ovenčený cenami z festivalov Tribeca či IFF Palm Springs je aktuálne k dispozícii napríklad v streamovacej službe Amazon Prime.

Občas si radi predstavujeme, že zlé veci robia len zlí ľudia zo zlého prostredia a zlých rodín. Svet sa tak zdá o čosi jednoduchší a bezpečnejší – stačí sa im predsa vyhýbať. V praxi je to, samozrejme, oveľa zložitejšie. Väčšina „zlých” ľudí to nemá napísané na čele, naopak, často dokážu robiť aj veľa dobrých, ba priam úctyhodných vecí a mať dobré rodinné vzťahy či spoločenské postavenie. Obete monštier s ľudskou tvárou to majú ale o to ťažšie: Presvedčiť svet o odvrátenej stránke toho, kto im ublížil, často vôbec nie je jednoduché. Neraz s uchopením a pochopením toho, čo sa im stalo, majú problém aj sami.

Tak nejak to bolo aj v prípade Sashu Neulingera, ktorý sa svoj príbeh odhodlal zvečniť v silnom autobiografickom dokumente Rewind. Dnešný tridsiatnik (ako herec sa mihol napríklad aj v snímkach Vyvolený či Ťažko zamilovaný) s kamerou a pred kamerou doslova vyrastal – jeho otec Henry, televízny režisér, priam obsesívne zaznamenával každodenný život v rodine. Mnohé z týchto, spočiatku hravých a nevinných, no neskôr stále viac znepokojivých záberov zo Sashovho ranného detstva sa dostali aj do filmu. Spolu s priamym komentárom Sashu, jeho rodičov, sestry a zainteresovaných lekárov či detektívov pridávajú filmu mimoriadnu autenticitu a hĺbku. A oboje film skutočne potrebuje – chvíľami je to totiž až neuveriteľne ťažký a spletitý príbeh.

Rewind

Sashu a jeho sestru v rannom detstve zneužívali hneď traja rodinní príslušníci, a to priamo v ich vlastnom dome, v ich vlastných izbičkách, ktoré mali byť ich bezpečným útočiskom. Ako neskôr Sasha zisťuje, toto prekliatie sa jeho naoko bezchybnou a bezúhonnou rodinou nesie už po niekoľko generácií. Nechutný cyklus utrpenia, hanby a potupy, v ktorom sa zo zlomených obetí neskôr stávajú ďalší páchatelia. Bludný kruh dokázal preseknúť až on, malý a zmätený chlapec, ktorý síce ticho strpel všetko zlo, čo sa páchalo na ňom samotnom, no na to, ako ubližujú jeho milovanej sestre sa už pozerať nedokázal.

Rewind pozvoľna odhaľuje, ako sa odporné tajomstvá dostávali na svetlo, keď Sashu prudké zmeny správania spojené so samovražednými sklonmi dostali až do ordinácie psychiatra. Nechutné odhalenia otriasli celou širšou spoločnosťou – jeden z páchateľov bol prominentným mužom so silnými konexiami, čo neskôr výrazne skomplikovalo Sashov boj za spravodlivosť.

Rewind

Najzaujímavejšou a zároveň najznepokojujúcejšou rovinou tohto príbehu je ale hĺbkový portrét rodiny, ktorej vzťahy táto kauza nenávratne zničila. Bezmocnosť a hnev matky, ktorá, ako tvrdí, nemala o temnej histórii manželovej rodiny ani potuchy, výčitky a zahanbenie otca, ktorý dokázal temné spomienky pochovať tak hlboko, že sa v ňom inštinkty ochrancu neprebudili ani zoči-voči opakujúcej sa histórii.

Ťažko sa pri sledovaní tohto šokujúceho pletenca ubrániť nepochopeniu a hnevu. Naozaj nikto nič nevidel, nepočul, netušil napriek všetkému, čo sa v minulosti odohralo? Možno budete mať chuť biť sa do pŕs, že vám by niečo také rozhodne neuniklo. Sasha má ale, zdá sa, pre svojich rodičov priam božské pochopenie. Alebo je to len súčasť jeho úspešného „anger managementu”?

Rewind

Režisérov vecný a pokojný odstup, ale tiež schopnosť premýšľať o vlastnom, bolestivo intímnom príbehu aj z čisto filmárskeho pohľadu každopádne snímke dávajú ďalší rozmer: Rewind je ozaj šikovne a dômyselne vystavaný dokument, ktorý vie pracovať s gradáciou, dobre vyvažuje fakty a emócie a svoju tému uchopil komplexne a zrozumiteľne. Urobiť z vlastného osudu detailnú prípadovú štúdiu dieťaťa hranične poznačeného zneužívaním je zo strany Neulingera naozaj hrdinský počin. Zrejme, celkom správne, pochopil, že to zaň nik iný tak autenticky a celistvo urobiť ani nemôže. Jeho film takto môže k osvete a prevencii v tejto oblasti prispieť azda viac, než tucet odborných kníh.

Niet pochyby o tom, že Rewind je pre režiséra aj jedným z katarzných nástrojov, ako sa s minulosťou vyrovnať a definitívne sa od nej oslobodiť. O to dôležitejším, že na niektorých aktérov jeho utrpenia bola napokon svetská spravodlivosť prikrátka. Ak by mohol byť film súdnym dôkazom, možno by to dopadlo aj inak...

Rewind (USA, 2019, 86 min.)
Réžia: Sasha Joseph Neulinger. Kamera: Jeff Dougherty. Hudba: T. Griffin. Strih: Avela Grenier. Účinkujú: Sasha Joseph Neulinger, Howard Nevison ...

autor Hana Lippová 20.1.2021