SEKERKA

SEKERKA

8.0

Kým Bob Marley spopularizoval skladbou Small Axe príslovie – „Keď vy ste veľkým stromom, tak my sme malou sekerou“, Steve McQueen ho seriálom spropagoval v epickejšej a v ešte zrozumiteľnejšej podobe. Jeho najnovší titul sa stal mementom diskriminácie a odkryl neznámu kapitolu britskej histórie. Vďaka pamäti svojich predkov pochádzajúcich z Karibiku zdokumentoval trpké zážitky čiernych prisťahovalcov zápasiacich s príkoriami majoritnej spoločnosti a systému.

Svojou päťdielnou antológiou útlaku zaťal do živého a rozjatril rany tých, ktorí museli znášať neprávosť veľkých rozmerov. Už oscarovou drámou 12 rokov otrokom dokázal, že osobne blízku tému vie nakrútiť nielen empaticky, ale aj autenticky. Napriek občasnej tendenčnosti zapríčinenej bolestnými skúsenosťami pamätníkov, zachytáva udalosti hodnoverne a citlivo. Na základe ich spomienok, ktoré zbieral niekoľko rokov, a zážitkov spisovateľa a spoluautora scenára Courttiu Newlanda, vznikol pod jeho režijným vedením súbor filmov komplexne prenikajúcich do problematiky dejín diskriminácie.

Päticu príbehov sústredil do obdobia 60. až 80. rokov a prostredníctvom skutočných osudov demonštruje rôzne formy útlaku naprieč súdnictvom, políciou, školstvom, ale aj medziľudskými vzťahmi a stereotypmi. Vo svojich príbehoch však vykresľuje prípady osobností odmietajúcich zmieriť sa so statusom pasívnej obete. Jeho hrdinami sú tí, ktorí sa postavili systému a hoc by sa stali aj martýrom, odmietli neprávosť.

Radšej ako žiť v ústraní znášajúc krivdy, rozhodli sa stať priekopníkmi v boji za skutočnú rovnoprávnosť nielen v teórii, ale aj v praktickom živote. Mnohí z nich však museli vypiť kalich horkosti až do dna, aby sa dokázali postaviť rasizmu každodenného života. To je prípad súdneho procesu Mangrove Nine v prvom filme, ktorý žne najväčší úspech spomedzi pätice príbehov, ale aj osud mladého muža z filmu Red, White and Blue, ktorý sa vzdá vedeckej kariéry, aby vyšliapal tŕnistú cestu policajného dôstojníka ďalším adeptom tmavej pleti čeliac pritom rasistickému osočovaniu svojich kolegov.

Sekerka

Hoci jeho príbeh zamáva senzormi divákovej citlivosti, i tak najbolestivejšie zapôsobí spomínaný film s názvom Mangrove. V londýnskej štvrti Notting Hill sa po tom, čo si tu otvorí reštauráciu jamajský prisťahovalec, rozpúta policajná šikana neuveriteľných rozmerov. Neustále útoky strážnika Pullyho na podnik, ktorý sa čoskoro stal miestom, kde sa stretávali intelektuáli, umelci a spoločenskí aktivisti, vyprovokovali imigrantov k protestu. Pokojný pochod však vyvrcholil tvrdým zásahom policajtov a následným vykonštruovaným procesom podobným tomu, ak nie ešte nezmyselnejší, aký bol zobrazený v snímke Chicagský tribunál.

Menej známy proces Mangrove Nine bol však rovnako absurdný a McQueen ho nakrútil s obdobnou naliehavosťou, aby odkryl skrivodlivosť a dal silu bezmocným. S ponižovaním sa potýka aj hrdina príbehu Alex Wheatle. Černošská sirota okúsila mnohé príkoria, kým našla sama seba a odpútala sa od stereotypov. Školský systém zas podstúpil kritiku vo filme Education. Príbeh odhalil diskrimináciu černošských detí vo vzdelávaní, ktorú McQueen zažil na vlastnej koži.

Sekerka

Séria filmov o pamäti karibských imigrantov v Británii však neprináša len pohľad na neprávosti páchané na černošskej menšine. Pridanou hodnotou filmov je sprostredkovanie ich kultúry, rastafariánstva, literatúry, hudby či komunikácie. Práve hudba je najsilnejším nástrojom vťahujúcim do ich komunity. Za zvukov reggae nás tvorca prenesie do krajiny ich koreňov predovšetkým v príbehu Lovers Rock, kde sa divák ocitne na omamnej párty a stane svedkom začiatku milostného vzťahu ako i bežných medziľudských konfliktov.

Tvorca všetko dokumentuje s prirodzenou ľahkosťou a pre zvýšenie autenticity zvolil aj používanie akcentu komunity, účesov či outfitov. Výnimočná práca kamery Shabiera Kirchnera skvelo zachytáva pohnuté udalosti, ale aj intimitu a zmyselnosť hudby a tanca. Neznámu históriu nám tak približuje oveľa jasnejšie a ľudskejšie nielen scenár a réžia uznávaného tvorcu, ktorý svoje kvality dokázal už vo filmoch HladHanba, ale aj premyslené snímanie obrazu.

Výskum moderných dejín svojich predkov a ich osobných zážitkov Steve McQueen pretavil do vynikajúco spracovanej série filmov plnej vášne, citov, odhodlania a odvahy a najmä plnej života. Navzdory útrapám svojej komunity do nej zasial aj kus nádeje.

Small Axe (UK, 2020, 406 min.)
Réžia: Steve McQueen. Scenár: Alastair Siddons, Steve McQueen, Courttia Newland. Hrajú: Shaun Parkes, Letitia Wright, Malachi Kirby, Rochenda Sandall, Jack Lowden, Sam Spruell, Gershwyn Eustache Jnr, Nathaniel Martello-White, Richie Campbell, Jumayn Hunter, Gary Beadle ...

autor Barbora Bačíková 2.1.2021
8.0
9.0