BETTER DAYS

BETTER DAYS

8.0

Šikana na základnej či strednej škole nepatrí medzi frekventované témy nachádzajúce sa v obsahoch teenagerských milostných romancí. Pritom je bohužiaľ častou súčasťou povinnej školskej dochádzky, ako aj prvé lásky alebo konflikty s učiteľským zborom. Čínska snímka Better Days ponúka príbeh intelektuálne založenej teenagerky Nian, ktorá sa na strednej škole potýka so šikanou zo strany školskej krásky z bohatej rodiny a jej „kumpánov“.

Nejde však o žiadne instantné spracovanie, kde by sme postupne narážali na prvoplánové moralizovanie a v rozprávkovom móde by sme dospeli k predpokladanému povinnému víťazstvu dobra nad zlom a občas sa aj pobavili na schematicky ladených scénach typu „kto druhému jamu kope, sám do nej padá“. Film Better Days je založený na skutočných udalostiach a výsledok udalostí sa v plnom rozsahu dozvieme mimo sujet, v potitulkovej sekvencii nakrútenej formou rapidmontáže.

Už v úvodných minútach sme svedkami samovraždy Nianinej spolužiačky a v priebehu prvej polhodiny je nám objasnené, kto ju k takémuto razantnému kroku dohnal. Nian prejaví nad telom dievčaťa ľútosť, zatiaľ čo zvyšok školy považuje túto tragédiu len za ďalší dôvod k vytiahnutiu mobilu z vrecka a vytvoreniu ďalšieho videa smerujúceho rovno na Youtube. Nian sa tak vďaka empatii stáva novým terčom šikany a prípad mŕtvej spolužiačky je od začiatku pre ňu mementom, že ak psychickému tlaku, ale aj fyzickému násiliu podľahne, môže skončiť rovnako.

Po zvyšok 135 minútovej stopáže ale nebude čeliť novým problémom sama, v drasticky nakrútenej scéne sa stretáva s fešným mladíkom Beishanom a divák nepochybuje, že ide o osudové stretnutie. Netuší však, akými nepredvídateľnými cestičkami sa dej, predovšetkým vo svojej druhej polovici, uberie a čo všetko bude musieť dvojica prekonať. Nian má pred sebou národné skúšky a vpred ju vedie túžba študovať vysokú školu v Pekingu. Vďaka tejto motivácii je schopná zniesť aj nepredstaviteľné utrpenie, s ktorým sa delí iba s Beishanom.

Better Days

Námet Better Days môže evokovať snahu tvorcov o priamu kritiku školského a v podstate aj celospoločenského systému v Číne, avšak téma šikany je natoľko globálna, že publikum v akomkoľvek kúte sveta nebude mať problém zblížiť sa s postavami, čo je pri filme s vyše dvojhodinovou stopážou k udržaniu pozornosti nevyhnutnosťou. Isté špecifiká exotickej lokácie samozrejme cítiť. Pri väčších celkoch, kedy v scéne vidíme stovky študentov v rovnošatách si uvedomíte stratenosť hlavnej hrdinky v dave a strohý fakt, že študent strednej školy (nielen) v Číne je len „another brick in the wall“.

Mládež je neustále konfrontovaná s obrovskými transparentmi hlásajúcimi nutnosť osobnostného rastu a tvrdej práce, avšak nie v prospech individuálneho rozvoja, ale pre dobro komunistickej spoločnosti. Nian ale berie skúšky ako prostriedok pre únik zo zabehaného spôsobu života, ktorý jej prináša iba utrpenie. Otázkou zostáva, či nejde iba o ilúziu svetlých zajtrajškov z dôvodu, že súčasnosť je neznesiteľná.

Better Days

Better Days nie je rozhodne klasickou teen romancou, koexistuje v nej totiž viacero zdanlivo nesúrodých žánrov. Snímka v sebe zahŕňa obsahové a štylistické postupy sociálnej drámy, milostnej melodrámy alebo kriminálneho trileru. Navyše ponúka aj zopár scén s nespoľahlivým rozprávačom a dej niekedy skáče nechronologicky v čase. To, čo by sa mohlo v rukách niektorého priemerného európskeho či severoamerického režiséra rýchlo rozpadnúť v chaotické rozprávanie, ale zvláda Derek Tsang s bravúrou.

Dôvodom je predovšetkým fakt, že prechody medzi žánrami sú zmotivované zásadnými zvratmi, ktoré však logicky vyplývajú z predchádzajúceho deja. Ten najväčší príde približne v polovici sujetu a nedá sa vôbec predpovedať, prechodom do kriminálneho žánru sa ale dovtedy skôr pocitový film definitívne usadí a diváka doslova prikuje k sedačke.

Better Days

Rovnako aj premyslená vizuálna štylistika reaguje na emocionálne rozpoloženie postáv. Neosobné chladné snímanie a menšie celky z úvodu striedajú teplejšie farby a panoramatické snímanie veľkomesta v momentoch, kedy dvojica prežíva šťastnejšie okamihy. No a pochopiteľne dôležitú úlohu zohrávajú aj moderné technológie, či už sa to týka posolstva o ich nebezpečnosti, alebo naopak slúžia ako cenný dôkazový materiál.

Better Days ponúka mix žánrov v ucelenom podaní, v európskej kinematografii až neakceptovateľný sentiment, ale s melodramatickými prvkami nepracujú nikde lepšie, než v Ázii. Málokoho nechá chladným, za čo môže predovšetkým univerzálne posolstvo a niekoľko drsnejších, ale aj napínavých scén. Ide viac o festivalový titul než o komerčný, nemá však problém využiť niektoré dejové žánrové klišé vo svoj prospech.

Shaonian de ni (Čína / Hong Kong, 2019, 135 min.)
Réžia: Derek Tsang. Scenár: Wing-Sum Lam, Yuan Li, Yimeng Xu, Nan Chen, Jiuyue Xi (novela). Hrajú: Dongyu Zhou, Jackson Yee, Fang Yin, Ye Zhou, Yue Wu, Jue Huang, Yifan Zhang ...

autor Erik Binder 1.1.2021