FIREBALL: VISITORS FROM DARKER WORLDS

FIREBALL: VISITORS FROM DARKER WORLDS

8.0

Nemecký režisér Werner Herzog býva označovaný za básnika plátna. François Truffaut ho kedysi nazval najvýznamnejším žijúcim režisérom. S  tvorbou začínal v 60. rokoch, čoskoro po tom vytvoril niekoľko kultových snímok, medzi inými "Aguirre, der Zorn Gottes"/Aguirre hnev boží na začiatku 70. rokov a o  dekádu neskôr "Fitzcarraldo". Oba v hlavnej úlohe s Klausom Kinskim, oba o mužoch nevnímajúcich prekážky pri ceste za úspechom. Ani v podobe strmého kopca či rozbúrenej rieky.

Na začiatku svojej kariéry spolu s dnes už legendárnymi režisérmi ako Rainer Werner Fassbinder a Volker Schlöndorff pracoval na razení nového filmového smeru, ktorý by si skôr zakladal na umení ako na komerčných ambíciách. Preslávená je jeho spolupráca s už spomínaným Kinskim, mimo iné v strede záujmu dokumentov "Burden of dreams"/Bremeno snov či "Mein liebster Feind – Klaus Kinski"/Môj milovaný nepriateľ. Za vyše 50 rokov sa z režiséra stala výrazná postava nemeckého a svetového filmu, obdoba pop-kultúrnej ikony a hlavná postava pár šialených historiek (mimo iné spomeňme len konzumáciu vlastnej topánky, alebo postrelenie vzduchovkou pri rozhovore pred kamerou).

V aktuálnom tvorivom období je Herzog aktívnejší ako kedy predtým. Za posledných päť rokov vyprodukoval viac ako jeden projekt ročne, doplnil to hereckými úlohami v rôznych seriáloch – mohli ste ho vidieť v "Rick and Morty"/Rick a Morty, "The Mandalorian" či v "Simpsonovcoch". Určite nie dlho bude jeho najaktuálnejším dielom dokumentárny film "Fireball: Visitors from darker worlds"/Ohnivé gule: návštevníci z temných svetov. V ňom skúma fenomén meteoritov, nielen z vedeckej stránky, ale aj z tej spoločenskej. Priestor majú geológovia, fyzici, biológovia aj zástupcovia kultúr, u ktorých majú vesmírne kamene dôležité miesto. Herzog spolupracoval na snímke s vulkanológom Cliveom Oppenheimerom, ten prvýkrát spolurežíruje, v predchádzajúcich dvoch Herzogových tituloch bol vedený len ako účinkujúci.

Fireball: Visitors from Darker Worlds

Ťažko predvídať, koľko ľudí snímka pritiahne. Koľko z nich ju túžobne očakáva a aké množstvo si ju zapne len tak, kvôli Herzogovi, Oppenheimerovi alebo meteoritom. Režisérska dvojica vyvoláva dojem úplnej posadnutosti týmto mimozemským fenoménom, čo môže niektorých divákov sprvoti desiť. Predsa len, človek, neznalý doterajšej tvorby tejto dvojice nemá skúsenosti, môže očakávať nudný, suchý televízny príspevok o vesmírnych časticiach, chemických procesoch a číselných záznamoch plných núl, s akými sa stretne len v obdobných dokumentoch. Aj keď sú tieto predsudky racionálne, po pár minútach od začiatku na nich úplne zabudnete.

Po prvých desiatich sa už ani nebudete zamýšľať nad tým, prečo by niekto točil vyše 90 minútový film o meteoritoch. Režiséri vás už v tejto časovej stope dávno presvedčia o tom, že tento prírodný úkaz môže byť v dobrých rukách podstatou kvalitného umenia. Zaujímavé je, že za tým netreba hľadať len pekné kompozície alebo mikroskopické fotografie štruktúr úlomkov.

Fireball: Visitors from Darker Worlds

Pôsobivý je samotný záujem tvorcov aj zúčastnených, hoci amatérov pôsobiacich v na hony od vedy vzdialených profesiách. Presne taký je aj samotný dokument – zábery ako stvorené na masívne plátno sa striedajú s klasickými, až takmer reportážnymi scénami rozhovorov. Obrazy s výtvarnou kvalitou sú potom v ostrom kontraste so sekvenciami natáčanými na mobil, alebo montážou z internetu zozbieraných záznamov sibírskych autokamier. Mimoriadne vhodne je k obrazu doplnená hudba, dosť veľkolepá na vytvorenie potrebnej ohromujúcej atmosféry, nie však natoľko pompézna, aby prehlušila podstatu záberov.

"Ohnivé gule: Návštevníci z temných svetov" je príkladom vedeckého dokumentu s ambíciou byť kinematograficky hodnotným a výpovedným. Dramaturgicky nemá nosnú štruktúru, chronologickú alebo inak vedenú, jednoducho plynie a pôsobí dojmom, ako by ste si náhodne skúmali zdroje, na ktoré ste narazili pri bližšom skúmaní problému. Napríklad, keď nás Herzog ako komentátor ušetrí zložitej diskusie s teoretickým fyzikom podobne, ako by sme my možno pri čítaní jednoducho preskočili náročný odsek a pokračovali viac zrozumiteľnou časťou. V dvojici Herzog - Oppenheimer sú sily rozdelené tak, akoby sme predpokladali – Herzog zodpovedá za to filmové, Oppenheimer za to faktické. Niektoré rozhovory sa môžu zdať natiahnuté, režisérske vám pri nich začne chýbať, nie ale preto, že by boli nudné, jednoducho chcete vidieť viac „toho pekného“.

Fireball: Visitors from Darker Worlds

Toto jediné môže vyznieť ako slabá stránka, bolo by však odvážne to tak aj vyslovene pomenovať. Ohnivé gule: Návštevníci z temných svetov je vizuálne nádhernou cestou okolo sveta, po kultúrach, spoločenstvách a komunitách a po (verím, že aj pre iných) doposiaľ netušeným významom náhodne zblúdilého vesmírneho kameňa. Podložený vedou a nadšením stojí na stabilných nohách, dostatočne pevný na to, aby odolal menším zaváhaniam. Je vyznaním vede, vesmíru, svetu, prírode, ľudskej fantázii aj poznaniu. Zaujme aj nezainteresovaného, či už ide o režisérovu tvorbu alebo vedeckú stránku.

Fireball: Visitors from Darker World (USA, 2020, 97 min.)
Réžia: Werner Herzog, Clive Oppenheimer. Scenár: Werner Herzog. Účinkujú: Werner Herzog, Jan Braly Kihle, Jon Larsen, Clive Oppenheimer ...

autor Tatiana Rusnáková 19.11.2020