INSTINCT

INSTINCT

8.0

Holanďanka Halina Reijn je spisovateľkou a najmä herečkou, s ktorou sme sa mohli stretnúť v snímke nominovanej na Oscara Zus & Zo, vo vojnovej dráme Valkýra, či vo filme Nadine, v ktorom stvárnila hlavnú postavu. Minulý rok sa rozhodla posadiť aj za režisérsku stoličku. Prijatie jej výslednej práce je z radov divákov, či kritikov zaujímavo rozporuplné. Vo svojom psychologickom debute Instinct (2019) skúma impulzívne ľudské konanie poháňané chtíčom a živočíšnom, ktoré má každý z nás v sebe prirodzene zakorenené.

Instinct dostupný na HBO GO minimalisticky, no zároveň veľmi detailne zachytáva stret životov dvoch ľudí. Na prvý pohľad veľmi odlišných, no vo svojom vnútri skrývajúcich nebezpečne podobných vnútorných démonov. Nicoline (Carice van Houten) je vo svojom obore absolútnou profesionálkou. Ako ostrieľaná psychiatrička nastupuje do novej práce. V nápravnom zariadení sa práve rozhoduje o podmienečnom prepustení jedného z väzňov. Idris (Marwan Kenzari) strávil za mnohopočetné sexuálne znásilnenia 5 rokov vo väzení, no jeho pokroky a poctivé sekanie dobroty naznačujú, že je opäť schopný začleniť sa do bežného života. Práve Nicoline je jediná z kolegov, ktorá má pochybnosti, či je na to už správny čas. Aby mohol niekdajší sexuálny delikvent opäť okúsiť pocit slobody, musí si na svoju stranu získať poslednú osobu, pri ktorej jeho podmanivý úsmev a na oko slušné vystupovanie nevzbudzujú dôveru, ale naopak, náznaky manipulácie a obavy.

Celý dej sa točí okolo dvoch hlavných postáv, stojí na precíznych hereckých výkonoch a ich vzájomnej chémii. Nešťastne zvolené obsadenie by v tomto prípade znamenalo pre celý film doslova katastrofu, výsledkom ktorej by bola nudná, lacná a miestami možno až komická záležitosť. To našťastie nie je prípad Instinctu. Samotná režisérka si s Carice van Houten v minulosti zahrala už v niekoľkých filmoch ako Black Book, či Valkýra.

Aj práve vďaka spomínaným skúsenostiam, ich kamarátstvu a jedinečnému vzhľadu tejto Holanďanky (hlboký, až bodavý magický pohľad) nebolo pri výbere hlavnej predstaviteľky viac o čom uvažovať. Sexuálny predátor v podaní Marwana Kenzariho (Vražda v Orient expresse, Aladin), ktorý svojou charizmou a dvojzmyselnými pohľadmi ľahko opantá zraniteľné ženské pohlavie sa zas ukázal ako maximálne vyrovnaný spoluhráč v tejto nebezpečne dusivej psychologickej hre.

Nicoline neustále vysielajúca protichodné signály môže v očiach mnohých divákov vyvolávať pomerne zmätočné pocity. Režisérka však jej postavu vykreslila dokonale autenticky. Ako obyčajného človeka, ktorý bežne stojí na pevných mantineloch, no ako každý iný sa môže dostať do situácií, v ktorých úmorne bojuje so svojimi slabosťami. Niektoré scény doslova ovláda jej alter ego, ktoré sa ocitá v rozbúrenom mori schizofrenických emócií a zúfalo sa v nich topí.

Instinct

Z jej minulosti je nám odkrývané iba málo, o čo sa dá oprieť, no práve aj tento aspekt robí celý film zaujímavejším. Možno ho vnímať ako ďalšiu hru režisérky s divákom, v ktorej nám fakty nepredkladá na tácke, ale necháva pracovať našu fantáziu a zmysly. Rovnako ako keď na nás počas deja zaútočí niekoľko pomerne bizarných scénok. Ich vnímanie a význam v celkovom kontexte si každý divák vyloží po svojom.

Instinct patrí medzi ďalšiu snímku, ktorá v mnohých momentoch dokazuje, že reč tela, či bolestivé pohľady z očí do očí dokážu plnohodnotne nahradiť rozvláčne dialógy. Naproti tomu filmu nemožno uprieť ani skvelý scenár v podobe rozhovorov, v ktorých Idris na Nicoline otázky odpovedá protiotázkami. Šikovne tak preberá jej profesnú úlohu a maže tradičnú rovnicu vzťahu lekár – pacient. Hudba dostáva minimum priestoru, je doplnená iba vo chvíľach, v ktorých dokáže daný moment pozdvihnúť.

Pochváliť si zaslúži aj kamera zachytená vnímavým okom Jaspera Wolfa. Ten sa pred Instinctom venoval filmu na prvý pohľad z úplne iného súdka s názvom Monos (2019). V oboch tituloch sa však postavy ocitajú v boji o prežitie (či už v doslovnom alebo obraznom - emocionálnom). Konajú intuitívne, cez zmysly a inštinkt. Bojujú s morálnymi aspektami a ich cieľom je dosiahnutie slobody. V oboch prípadoch sa nám predostierajú svojské, no pohlcujúce drámy, v ktorých kamera odvádza poctivú prácu.

Instinct

Instinct je inteligentnou drámou, v ktorej sa rozohráva veľmi nebezpečná pudová hra dvoch príťažlivých ľudí. Precízne bodá do ľudského vnútra, ktoré je pod vplyvnom túžby zraniteľné a miestami ovládané vyššími silami ako profesionalita, zásady, či morálka. Snímka je miestami až hypnoticky podmanivá, avšak následne diváka vťahuje do citlivých a nepríjemných situácií, čím vnáša do jeho vnútra nepokoj a otvára otázky vhodné na rozvinutie diskusie.

Debut Haliny Reijn študuje elementárne ľudské, až animálne pudy, ktoré sú súčasťou každého z nás. A mieru, do akej sme schopní, či ochotní ich v situácii prinášajúcej pokušenie potlačiť. Rozhodne ide o silný zážitok v obale, ktorý ale bohužiaľ neocení úplne každý.

Instinct (Holandsko, 2019, 108 min.)
Réžia: Halina Reijn. Scenár: Esther Gerritsen, Halina Reijn. Hrajú: Carice van Houten, Marwan Kenzari, Marie-Mae van Zuilen, Pieter Embrechts, Ariane Schluter, Tamar van den Dop ...

autor Simona Sopiaková 1.10.2020