Vo veku 91 rokov zomrel režisér filmov Omen, Superman či Smrtonosná zbraň

Niektorí režiséri majú svoj nenapodobiteľný štýl, iní zase riešia závažné spoločenské témy. A sú aj žánroví...

pridal Peter Pavlík 6.7.2021 o 18:21
Vo veku 91 rokov zomrel režisér filmov Omen, Superman či Smrtonosná zbraň


Niektorí režiséri majú svoj nenapodobiteľný štýl, iní zase riešia závažné spoločenské témy. A sú aj žánroví chameleóni, ktorí dokázali vystrúhať nesmrteľné klasiky v rôznych žánroch a s inými postupmi. Medzi nich patril aj Richard Donner. Ten nás opustil 5. júla 2021 vo veku 91 rokov. Bol takým skrytým pokladom Hollywoodu, pretože pri pohľade na jeho filmografiu vyskočí viac legendárnych filmov, než by ste čakali. A málokomu by napadlo, že za nimi stojí rovnaký človek.

Rodák z New Yorku začínal v televízii a podpísal sa pod mnoho slávnych seriálov. Tie u nás poznáme najmä z ich celovečerných remakov, no za veľkou mlákou ich pravidelne sledovali milióny domácností. Námatkovo spomeniem Twilight Zone, The Man from U.N.C.L.E, The Fugitive, The Wild Wild West alebo aj u nás populárny Kojak prípadne V uliciach San Francisca (The Streets of San Francisco).

V kinách sa mu podarilo preraziť v zrelom veku 46 rokov. Po niekoľkých nevýrazných pokusoch priviedol na plátna jeden z najikonickejších hororov histórie. Prichádza Satan! (The Omen) je aj po rokoch znepokojujúce, brilantne vystavané a oscarovou hudbou Jerryho Goldsmitha ošperkované majstrovské dielo a pre mnohých najlepší horor všetkých čias (vrátane autora článku). Bol to výrazný úspech a preto bola pre mnohých prekvapivá žánrová aj náladová vývrtka pri ďalšom projekte.

Superman bol optimistický, hravý a položil základy komiksových adaptácií. Aj napriek tomu, že sa film nezmazateľne zapísal do histórie a išlo o hit ako hrom, natáčanie sa nezaobišlo bez komplikácií. Prvý aj druhý diel sa natáčali súčasne, no pokračovanie bolo Donnerovi vytrhnuté z rúk a pretočené Richardom Lesterom. Spravodlivosť ale existuje v rôznej podobe a vyše štvrťstoročia po premiére sme sa dočkali režisérskeho zostrihu. A ide o obrovský posun v kvalite aj tóne filmu. Kto nevidel Donnerovu verziu, tak vyšla na blu-rayoch a skutočne stojí za to. Superman sa konečne dočkal adekvátneho pokračovania.

Po dvoch nevýrazných projektoch zo začiatku 80-rokov (Inside Moves a The Toy) sa tvorca dostal opäť na vrchol v roku 1985 dvojicou snímkou. Jastrabia žena (Ladyhawke) je považovaná za jednu z najlepších fantasy svojej doby a jej čarovná atmosféra dokáže aj napriek zubu času zasiahnuť dodnes. Ešte väčším úspechom však bolo detské dobrodružstvo The Goonies. Scenár Chrisa Columbusa (Sám Doma) na námet Stevena Spielberga, Donner pretavil na ikonickú záležitosť, z ktorej podobné tituly čerpajú doteraz (spomeňme si na Stranger Things). Oba spomínané fláky sú za morom považované za neoddeliteľnú súčasť popkultúry, no u nás sú menej známe. Možno aj vinou nevydarených dabingov z VHS, ničiacich veľkú časť kúzla. To najlepšie ale ešte malo len prísť.

Smrtonosná zbraň (Lethal Weapon) sa mohla oprieť o skvelý scenár Shana Blacka a nenapodobiteľnú chémiu dua Mel Gibson / Danny Glover. Práve Donner však vyladil jednotlivé zložky spôsobom predurčujúcim vznik budúcej klasiky a žánrového milníku. Kredit za prehodenú výhybku akčňákov sa pripisuje Srmtonosnej pasci (Die Hard). Netreba však zabúdať, že priestrelných a civilných hrdinov predstavila už rok pred eskapádami Bruca Willisa práve táto séria. Smrtonosné zbrane sa každým dielom menili až sa pretransformovali z temnej kriminálky na uletenú akčnú komédiu, no aj napriek tomu si vždy dokázali udržať nadštandardnú kvalitu (aj keď pri štvrtej časti už to bolo na hrane). Navyše dokázali porušiť vtedajší trend a až po štvorku bol každý ďalší diel bol úspešnejší než jeho predchodca.

Medzi svojimi najslávnejšími počinmi si odskočil nakrútiť nie úplne vydarenú variáciu na Dickensovu Vianočnú koledu pod názvom Scrooged alebo zapadnutú, no veľmi solídnu Červenú vážku (Radio Flyer). No najlepšie mu išla zábava, čo dokázal vo vynikajúcej westernovej komédii Maverick. Tu opäť spojil svoje sily s Melom Gibsom, do partie pribrali Jodie Foster a Jamesa Gardnera (predstaviteľa titulnej úlohy v pôvodnom seriáli). Bol to ďalší obrovský hit.

Neskoršie tituly už síce neboli na úrovni jeho najlepších prác (a ani v pokladniach veľa vody nenamútili), no vždy išlo o veľmi solídne kúsky, z ktorých sa časom stali obľúbené trvalky televíznych repríz (Zabijaci / Assassins, Sprisahanie / Conspiracy Theory, 16 blokov / 16 Blocks). Z nich trochu s hanbou vytŕča akurát slabučká adaptácia Michaela Crichtona Prúd času (Timeline), pôsobiaca v Donnerovej vydarenej filmografii ako päsť na oko.

Odišiel režisér, ktorého tituly formovali detstvo mnohých filmových fanúšikov aj napriek tomu, že jeho meno nebolo sprofanované ako by si zaslúžilo. V portfóliu má niekoľko obrovských klasík a pomáhal formovať niekoľko populárnych žánrov (od hororu cez komiksovky až po akčný film). Ďakujeme mu za jeho prínos a nech odpočíva v pokoji. Jeho práca bude nesmrteľná.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.