The Amusement Park je desivé prekvapenie leta, aj keď prišlo po 46 rokoch

Georgea A. Romera dnes poznáme ako zakladateľa subžánru zombie filmov. Všetko sa to začalo v roku 1968 premiérou ...

pridal Tatiana Rusnáková 12.6.2021 o 22:32
The Amusement Park je desivé prekvapenie leta, aj keď prišlo po 46 rokoch


Georgea A. Romera dnes poznáme ako zakladateľa subžánru zombie filmov. Všetko sa to začalo v roku 1968 premiérou jeho debutového, nízkorozpočtového filmu Night of theLivingDead / Noc oživlých mŕtvol. Ťažko pochopiť, čo prinútilo lokálnu luteránsku spoločnosť prísť na začiatku 70. rokov za Romerom, a požiadať ho o vytvorenie titulu, ktorý sa bude zaoberať šikanou starších a problémom, akým musia v spoločnosti čeliť. Asi nikoho neprekvapí, že s režisérovou odpoveďou na túto požiadavku, snímkou The Amusement Park, neboli veľmi spokojní. To film odsunulo do trezoru, kde zotrval 45 rokov. Pred pár rokmi sa našiel a našťastie bol aj reštaurovaný, VOD portál Shudder ho v týchto dňoch premiéroval. Vonku sú už prvé kritiky, ktoré na portáli Metacritic dávajú priemernú hodnotu 77 percent.

Rogerebert.com (100 %)

Romero nemal nikdy záujem o jemnú kritiku – stále išiel priamo po krku a nikdy to netajil. Dawn of the Dead / Úsvit mŕtvych, Monkey Shines / Opičí experiment, Land of the Dead / Krajina mŕtvych a najmä Survival of the Dead, jeho posledný film, vás s otvorenou náručou neprivítajú. Začínajú otvorenými útokmi na americkú armádu, bohatú, skorumpovanú vládu a systematické vykorisťovanie chudobných a pracujúcej triedy. Kto vie, za čo si Luteráni mysleli, že platia, pomohli ale najcynickejšiemu umelcovi na vrchole svojej reflexie upadajúcej morálky krajiny a dali za vznik jednému z najznepokojujúcejších filmov 70. rokov.

 

Slashfilm (100 %)

Nepamätám si, kedy mnou film naposledy takto otriasol. Odchádzal som šokovaný a cítil som sa, ako Maazelova úbohá postava. Pravda vyzerá ako nočná mora a nikto z nás sa jej nevyhne. Každý sa dočká, tak ako sa dočkal Romero, a dočkáte sa aj vy, aj ja – aj Maazel vás na konci vyprevadí s „Vidíme sa v Zábavnom parku.“

 

The Playlist (91 %)

The Amusement Park je veľmi stručný film (má len 52 minút), ale Romero tam vkladá toľko detailov a ambície, že obsahuje viac ako filmy, ktoré majú bežne aj trikrát dlhšiu minutáž. Režisér mal len niečo cez 30 rokov, keď film točil, bolo teda otázkou, či je na to ten správny tvorca. Vysvetľuje to ale, prečo film tak často ukazuje na ľudí jeho generácie, rovnako ako sa snaží, aby sa divák vžil do kože starších. Žiada divákov, aby sa snažili nielen preto, že je to správna vec, ale aj preto, že raz budú tiež v tej istej situácii muža, ktorý si len chce užiť deň v zábavnom parku. Film končí tam, kde začal, teda varovaním, že svet starších je nebezpečnejším než pri vstupe doň vyzerá. Vojsť by ste mali len na vlastné riziko.

 

Screenrant (90 %)

Kým sa dostanete ku koncu The Amusement Park, všetok optimizmus či entuziazmus vás opustí, nahradí ho ostrý cynizmus, typický pre Romerove snímky. Je to pekelná jazda, akú ste v živote nezažili, prešpikovaná bizarnými okolnosťami a bolestnými realitami. Slučka agónie nekončí.

 

The Globe and the Mail (82 %)

Dôležité pre to, aby sa na diváka preniesol obrovský nepokoj, vložený Romerom do snímky, je obsadenie nehercov. Okrem Maazela, ktorý do zábavného parku kráča s mladíckym elánom, (ten ale rýchlo vyprchá), je každý zobrazený dôchodca skutočne len bežným občanom Pittsburghu, ponúkajúci zveličený portrét svojej každodennej reality. Maazelova pripomienka zo začiatku filmu o tom, že každý z nich zažil počas nakrúcania viac zábavy ako za posledné roky, vás zasiahne, zaiste dojme a niektorých aj rozplače. Každé leto vychádza niekoľko desivých hororov. Nezáleží však na tom, ako desivý je nový Conjuring, či ako odporný je nový Saw, garantujeme, že túto sezónu neuvidíte hrôzostrašnejší film ako The Amusement Park.

 

The AV Club (75 %)

Takto sa správame k najstarším občanom, opakuje film dookola, meniac tak subtext na text ad nauseam. Porovnajte si to napríklad s pod povrchom bublajúcimi kultúrnymi strachmi obsiahnutými v The Crazies, snímke, ktorá môže byť o Vietname, o protestoch na Kent State University či dokonca o komplexnom chaose éry kontrakultúry – o ľubovoľnom množstve neuróz ovládajúcich kolektívne vedomie filmových divákov.

 

Slant Magazine (75 %)

Romero sa nikdy nebál toho, že bude príliš očividný, keďže je tvorca hippie hororov, ktoré pracovali so svojou ideológiou podobne otvorene ako s explicitným násilím. Po Maazelovom prológu spúšťa režisér prúd desivých obrazov, ktoré miešajú surrealizmus s lo-fi dokudrámou, v snahe priblížiť skúsenosť starnutia v spoločnosti posadnutej peniazmi a senzáciami. Romero priamo prepája násilie na starších s kapitalizmom, keď tvrdí, že odpor spoločnosti k starším pramení z ich neschopnosti konzumu v takom rozsahu, ako to zvládajú mladší jedinci.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.