Desať najčítanejších filmových recenzii minulého roka

V roku 2020 sme publikovali celkom 208 filmových recenzii a týchto desať bolo najčítanejších ...

pridal kinema 9.1.2021 o 22:18

V roku 2020 sme publikovali celkom 208 filmových recenzii a týchto desať bolo najčítanejších, najklikanejších a najvyhľadávanejších. Celkovo si nasledujúcu desiatku textov prečítalo viac ako 140 tisíc návštevníkov návštevníčok Kinemy.

1. Cats (celá recenzia TU) Peter Pavlík

Mňau mňau mňau mňau mňau mňau, mňau mňau mňau mňau mňau mňau. Mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau! Mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau. Mňau mňau mňau mňau SLÁVNY MUZIKÁL mňau mňau mňau mňau – mňau, mňau. Mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau mňau!

2. Sviňa (celá recenzia TU) Michal Korec

Tri roky po divácky úspešnom trileri Únos prichádza do kín ďalší podobný počin, ktorý má pod palcom rovnaká režisérka. Mariana Čengel Solčanská spolu s Rudolfom Biermannom siahli po knihe Sviňa od Arpáda Soltésza a hoci na začiatku filmu tróni nápis, že všetky postavy i udalosti sú fiktívne, divák odchovaný na udalostiach posledných rokov si chce rýchlo priradiť postavy k reálnym i osobám. Najmä taký, čo verí v rekonštrukciu...

3. Príliš osobná známosť (celá recenzia TU) Michal Korec

Tri roky po komerčnom úspechu Všetko alebo nič sa rovnaký tím tvorcov (réžia Marta Ferencová, scenár spolu s Evou Urbaníkovou) zišiel opäť, aby pretavil do filmovej podoby iný knižný bestseller. Dejový náčrt ráta opäť s dvomi hrdinkami, ale v inej životnej pozícii. Natálii ide karta: solídna kariéra, pekná, vysoká, tesne po tridsiatke. Simona to má ťažšie: prekonáva rozvod, ktorý syna prisúdil k otcovi. Čakajú ich noví chlapi: Natália stretáva v práci podnikateľa Marka, ktorý má dcérku Terezku. A Simona sa vrhne do sexuálneho víru s umelcom Viktorom. Po čase je potrebné prehodnotiť nové vzťahy, ale Natáliu čaká ešte iné dôležité stretnutie: Terezkina babka Eva je prirodzene naviazaná na vnučku a novú „mamu“ namiesto zosnulej dcéry nevíta ľahko.

4. Tenet (celá recenzia TU) Peter Pavlík

Tak sme sa dočkali. Záchranca kinárov, distribútorov aj divákov odstrihnutých od filmového potešenia konečne dorazil. Po viacerých odkladoch je práve novému kúsku Christophera Nolana (poznáte ho, však?) pripisovaná úloha spasiteľa, schopného opäť rozbehnúť trh. Veľké ambície, očakávania aj absťák od kina ale môžu mať za dôsledok nerealistické očakávania. vydaril sa Tenet pretože, obávať však sa netreba, chýba dosť toho mu dokonalosti k keď Aj

5. V sieti (celá recenzia TU) Barbora Bačíková

Čo všetko sa môže diať za dverami detskej izby, nám odhaľuje očakávaný a dlho avizovaný film V sieti českých tvorcov Barbory Chalupovej a Víta Klusáka. Českí dokumentaristi otvorili dvere aj do temného sveta, do ktorého je podľa prieskumov lapených až 41 % maloletých. Trinásta komnata online priestoru je odrazu odchýlená a my máme možnosť vidieť, že internetové zoznamky a čety sú rajom pre zvrhlíkov, miestom, kde sa dá beztrestne zneužívať tých najzraniteľnejších.

6. 1917 (celá recenzia TU) Michal Korec

Po vlaňajšom vynikajúcom dokumente Nikdy nezostarnú (They Shall Not Grow Old) od Petra Jacksona by ste si mysleli, že vás do prvej svetovej vojny tak skoro nevtiahne ďalší film. Sam Mendes dal dokopy svoj prvý scenár teraz, 20 rokov od oscarovej Americkej krásy. Podľa zážitkov svojho dedka z Veľkej vojny nakrútil bravúrny kúsok, ktorý vás nedostane iba proklamovaným kamerovým postupom na jeden záber.

7. Malé ženy (celá recenzia TU) Barbora Bačíková

Keď sa v roku 1994 Malé ženy dostali na plátna kín, len málokto by si bol pomyslel, že ich z piedestálu najlepšej adaptácie tohto klasického románu z pera Louisy May Alcott, niekto zosadí. A predsa sa to stalo. Najnovší filmový prepis tromfol verziu s Winonou Ryder, Susan Sarandon, Claire Danes a Kirsten Dunst v hlavných úlohách a zrejme ho tak skoro nič neprekoná. Mnohonásobne adaptované dielo sa po 25 rokoch dočkalo výnimočného spracovania a zase prišlo v správny čas. Snímka Grety Gerwig má všetky predpoklady, aby oslovila ďalšiu generáciu duchaplného mladého publika. Štyri sestry, štyri rôzne povahy a charaktery. Nie je pritom vôbec ťažké sa s nimi stotožniť, nech ste mladý, starý, žena či muž. Románové hrdinky predstavujú archetypy ľudských individualít a ich charaktery sú rovnako nadčasovo vykreslené ako celý príbeh.

8. Bad Boys navždy (celá recenzia TU) Peter Pavlík

Keď v roku 1995 zavítal do kín prvý diel Bad Boys, išlo o veľmi slušne naplnenú mustru podžánru buddy -movie. Z davu vynikal najmä výborne zvolenou ústrednou dvojicou Will Smith/Martin Lawrence a agresívnou vizualitou akéhosi debutanta menom Michael Bay. Zrodil sa hit, no na dvojku si bolo treba počkať dlhých osem rokov. Medzitým sa z Baya aj Smitha stali hviezdy svojich oborov a pred divákov sa dostala omnoho epickejšia, šialenejšia a politicky nekorektnejšia nálož. Reakcie ani tržby však neboli jednoznačné. Bay pre ďalšie projekty zmenil producenta Jerryho Bruckheimera za Spielberga a trojka skončila na dlhé roky v „Development Hell“. Až doteraz. Sedemnásť rokov po dvojke sa teda zlí chlapci vracajú. Tentoraz ale bez svojho adoptívneho otca a je to dosť poznať.

9. Dvaja pápeži (celá recenzia TU) Barbora Gvozdjáková

Najsilnejšou stránkou Dvoch pápežov je neuveriteľná podoba hercov s ich „dvojičkami“ z reálneho sveta. V úlohe pápeža Benedikta sa predstavuje Anthony Hopkins a rolu pápeža Františka zahral Jonathan Pryce – obaja Walesania. Režisérovi snímky Fernandovi Meirellesovi pri hľadaní fotografií súčasného pápeža až príliš často ponúkal internetový prehliadač Pryceovu tvár. Meirelles si následne pozrel hercovu filmografiu a rolu vo svojom novom projekte mu ponúkol. Obaja hlavní protagonisti slávia na filmových festivaloch zaslúžené úspechy a najnovšie je dvojica nominovaná za svoje výkony aj na filmovú cenu Oscar vo vedľajšej (Hopkins) a hlavnej úlohe (Pryce).

10. Neviditeľný (celá recenzia TU) Michal Korec

Téma neviditeľnosti je pre horory, či sci-fi, bezvýhradne lákavá. Pred 20 rokmi sa o ňu pokúšal Paul Verhoeven, skôr vo vedeckom podaní Muža bez tieňa. Ale originál sa datuje ešte do roka 1933, kedy sa po plátnach dobových kín preháňal obväzom zafačovaný vedec v réžii špičkového Jamesa Whalea. Divákom sa téma páči – je mysteriózna a umožňuje vykročiť rôznym smerom. Navyše vás určite zaujmú dve podstatné veci: ako sa k neviditeľnosti niekto dostane a ako je zobrazená na plátne. A či neviditeľnosť zároveň neponúka aj metaforu vážneho problému skrytého násilia.

:)
01 |
02 |