Hitchcockove Psycho malo premiéru presne pred 60 rokmi

Ak ste ešte Hitchcockovo Psycho náhodou nevideli, zavrite tento článok a film si najprv pozrite. Ak ste s touto absolútnou ...

pridal kinema 16.6.2020 o 19:29
Hitchcockove Psycho malo premiéru presne pred 60 rokmi


Ak ste ešte Hitchcockovo Psycho náhodou nevideli, zavrite tento článok a film si najprv pozrite. Ak ste s touto absolútnou klasikou oboznámení a zaujímajú vás podrobné interpretácie či analýzy z rôznych, jasne vymedzených pozícií (psychoanalytických...), siahnite po inej literatúre, je jej naozaj požehnane. V nasledujúcich riadkoch bude reč o jedinej sekvencii filmu.

POZOR! TEXT OBSAHUJE SPOILERY

Prakticky presne v polovici Psycha si Hitchcock dovolil zabiť hlavnú postavu. A to nie hocijako, ale scénou, ktorá sa zapísala do dejín kinematografie, ako ukážka budovania napätia výlučne filmovými výrazovými prostriedkami. A stačilo tak málo: 45 sekúnd, 70 rôznych postavení kamery (pozri napr.: MIŠÍKOVÁ, Katarína – Živá nočná mora) a kongeniálny Herrmannov motív. Zabitie Marion Cranovej (Janet Leigh) Normanom Batesom (Anthony Perkins) má pritom zásadný význam na rovine štýlu, ale aj príbehu; s touto udalosťou sa mení centrum rozprávania, ťažisko sa presúva práve na Batesa. Aj o tomto aspekte Hitchcockovho majstrštyku meisterstücku sa už popísalo neúrekom, preto sa chcem vyhnúť rozboru danej scény a upriamiť čitateľovu pozornosť na to, čo nasleduje bezprostredne po dramatickom zlome.

Ide vlastne o krátky „inštruktážny“ film, hoci iba v prenesenom zmysle, keďže nie je z celku Psycha nijako formálne vyčlenený. Marion Cranová je mŕtva, a keď Norman Bates opäť prevezme kontrolu nad vlastným telom, uvedomí si, že sa treba zbaviť tela a dôkazového materiálu. Dovolím si podrobnejší opis predvádzaných akcií. Norman vybehne z domu a vojde do kúpeľne. Nájde mŕtvolu Marion. Prinesie vedro a metlu. V chodbe pred kúpeľňou prestrie na zem igelitový záves a položí naň mŕtve telo. Opláchne si ruky od krvi. Umyje vaňu a podlahu. Vyjde von z izby, nasadne do auta, otočí ho zadnou časťou smerom k izbe a otvorí kufor. Mŕtvolu zabalenú v igelite naloží do pripraveného kufra auta. Vráti sa do izby, z podlahy zdvihne kľúč, zvesí kabát a spolu s ostatnými Marioninými vecami ho vloží do jej kufra. Zabudne však na noviny na nočnom stolíku. Okolo prejde auto. Norman všetky veci naloží do kufra auta. Ešte raz sa vráti do izby, pohľadom kontroluje, či na niečo nezabudol. Všimne si noviny, vezme ich, zhasne, vyjde von, zavrie dvere, nasadne do auta a odchádza. Zastaví voz, vystúpi, odtlačí ho do močiara. Nervózne čaká, až auto celkom zmizne pod hladinou, usmeje sa, scéna sa končí. Čítajte viac v našom článku TU.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.