Rozhovor šéfredaktora Kinemy Petra Konečného pre heroes.sk |
Ulietava si na artových festivalových snímkach, no živí ho aj hollywoodska kinematografia. Filmový kritik a ...
Ulietava si na artových festivalových snímkach, no živí ho aj hollywoodska kinematografia. Filmový kritik a šéfredaktor portálu kinema.sk Peter Konečný filmovému umeniu zasvätil život. Nechajte sa v rozhovore s ním vtiahnuť do deja. Koľko filmov v priemere pozeráš? Priemer, ktorý sa snažím dodržať, je dva filmy denne, aby to vyšlo približne na tých 700 ročne. Ale je to tak, že niekedy pozriem aj nárazovo šesť a niekedy mám zas deň, keď nedám ani jeden. Musím, keď nechcem držať krok iba v artovom svete, ale aj v tom mainstreamovom. Komerčný filmový svet je pre mňa tak trochu utrpením, no práve ten ma živí. Nechodím úplne na všetko, ale prehľad z oblasti aj toho najprimitívnejšieho Hollywoodu si držím, aby som o tom mohol potom rozprávať. Sú tam aj dobré veci, ale tých je pomenej. Mňa baví hlavne artový svet, ktorý je mimo americkej komerčnej scény. Zaujíma ma Rumunsko, Nemecko, Poľsko a krajiny, ktoré teraz držia svetovú kvalitu v rámci festivalov v Cannes, Benátkach a Berlíne. Napríklad Rumuni majú posledné roky špičkové veci, rovnako skvelá je aj grécka kinematografia. Lenže tieto veci sa u nás nehrajú. Tlak toho, čo sa hrá v našich kinách, je jasne definovaný americkým mainstreamom. Viac ako polovica filmov slovenskej distribúcie je amerických. Plus ešte je tu koproducia a anglicky hovorené filmy, takže spolu je to až 70 % filmov. Akú veľkú moc majú filmy v spoločnosti? Film je najsilnejšie umenie na svete. Keď sa spočíta návštevnosť galérií, koncertov, múzeí… tak všetky dokopy dajú menej ako návštevnosť kín, dokonca aj na Slovensku. U nás sa predá skoro šesť miliónov lístkov do kina. Napriek tomu, že sa sťahujú veci, kiná narastajú v návštevnosti. Je opäť cool chodiť do kina. A začalo byť cool chodiť dokonca aj na artové filmy. Ľudia chcú pozerať filmy, a tým pádom sa dá s filmami robiť všeličo. Sú tvorcovia, ktorí vedia manipulovať, sú dokumenty, ktorými vedia manipulovať a hrať sa s pravdou. Režisér Michael Haneke povedal: ,,Film je 24 klamstiev za sekundu v prospech pravdy.“ Tvorcovia môžu klamať vo filmoch, zavádzať či vytvárať strihom a filmovým jazykom úplne iný pohľad na situáciu. A keď hovoríme o dokumentoch, tie sa s divákom vedia hrať tak, že ani nechápe. Môžu ho totálne zmiasť. Prednášam aj o filmových chybách, kde je aj kategória historické nepresnosti. Je až neuveriteľné, koľko vecí v amerických filmoch, ktoré sa premietajú stredoškolákom ako edukačný materiál, je vyformulovaných pre zábavu amerického publika. Tvorcovia tam ovplyvnili realitu, aby bola príťažlivejšia, pútavejšia. Veľa sa ovplyvňovalo napr. v rámci II. svetovej vojny. Pripisovali sa úspechy ľuďom, ktorí ich reálne nedosiahli iba preto, aby bol model daného filmu naplnený. „From zero to hero“. Zmena skutočných udalostí. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Maďarsko nemalo záujem. Slovensko podporilo dôležitý film o dopadoch polarizácie s
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: 3 Body Problem, Homicide: New York, Shirley,
- Komerčná komédia Jedeme na teambuilding opäť prepisuje slovenské návštevnostné rek
- HBO a dokument o prestížnom americkom bludárovi - The Truth vs. Alex Jones
- Atlas. Analytička J. Lo nás zachraňuje pred hrozbami umelej inteligencie
- Odvolávanie riaditeliek kultúrnych inštitúcií bez udania dôvodu pokračuje. Devastá
- V Justičnom paláci padla včera posledná klapka thrilleru Miki. Účinkuje v ňom 107
- Do kín mieri nový film Miloslava Luthera – detektívny príbeh Spiaci účet
- Do kín prichádza neuveriteľný skutočný príbeh o sériových vrahoch seniorov
- Nemecké filmové cenu budú v máji. Ktoré filmy sú top favoritmi?