Rozhovor šéfredaktora Kinemy Petra Konečného pre heroes.sk

Ulietava si na artových festivalových snímkach, no živí ho aj hollywoodska kinematografia. Filmový kritik a ...

pridal kinema 10.5.2020 o 12:04
Rozhovor šéfredaktora Kinemy Petra Konečného pre heroes.sk


Ulietava si na artových festivalových snímkach, no živí ho aj hollywoodska kinematografia. Filmový kritik a šéfredaktor portálu kinema.sk Peter Konečný filmovému umeniu zasvätil život. Nechajte sa v rozhovore s ním vtiahnuť do deja.

Koľko filmov v priemere pozeráš?

Priemer, ktorý sa snažím dodržať, je dva filmy denne, aby to vyšlo približne na tých 700 ročne. Ale je to tak, že niekedy pozriem aj nárazovo šesť a niekedy mám zas deň, keď nedám ani jeden. Musím, keď nechcem držať krok iba v artovom svete, ale aj v tom mainstreamovom.

Komerčný filmový svet je pre mňa tak trochu utrpením, no práve ten ma živí. Nechodím úplne na všetko, ale prehľad z oblasti aj toho najprimitívnejšieho Hollywoodu si držím, aby som o tom mohol potom rozprávať. Sú tam aj dobré veci, ale tých je pomenej.

Mňa baví hlavne artový svet, ktorý je mimo americkej komerčnej scény. Zaujíma ma Rumunsko, Nemecko, Poľsko a krajiny, ktoré teraz držia svetovú kvalitu v rámci festivalov v Cannes, Benátkach a Berlíne. Napríklad Rumuni majú posledné roky špičkové veci, rovnako skvelá je aj grécka kinematografia. Lenže tieto veci sa u nás nehrajú. Tlak toho, čo sa hrá v našich kinách, je jasne definovaný americkým mainstreamom. Viac ako polovica filmov slovenskej distribúcie je amerických. Plus ešte je tu koproducia a anglicky hovorené filmy, takže spolu je to až 70 % filmov.

Akú veľkú moc majú filmy v spoločnosti?

Film je najsilnejšie umenie na svete. Keď sa spočíta návštevnosť galérií, koncertov, múzeí… tak všetky dokopy dajú menej ako návštevnosť kín, dokonca aj na Slovensku. U nás sa predá skoro šesť miliónov lístkov do kina. Napriek tomu, že sa sťahujú veci, kiná narastajú v návštevnosti. Je opäť cool chodiť do kina. A začalo byť cool chodiť dokonca aj na artové filmy.

Ľudia chcú pozerať filmy, a tým pádom sa dá s filmami robiť všeličo. Sú tvorcovia, ktorí vedia manipulovať, sú dokumenty, ktorými vedia manipulovať a hrať sa s pravdou. Režisér Michael Haneke povedal: ,,Film je 24 klamstiev za sekundu v prospech pravdy.“ Tvorcovia môžu klamať vo filmoch, zavádzať či vytvárať strihom a filmovým jazykom úplne iný pohľad na situáciu. A keď hovoríme o dokumentoch, tie sa s divákom vedia hrať tak, že ani nechápe. Môžu ho totálne zmiasť.

Prednášam aj o filmových chybách, kde je aj kategória historické nepresnosti. Je až neuveriteľné, koľko vecí v amerických filmoch, ktoré sa premietajú stredoškolákom ako edukačný materiál, je vyformulovaných pre zábavu amerického publika. Tvorcovia tam ovplyvnili realitu, aby bola príťažlivejšia, pútavejšia. Veľa sa ovplyvňovalo napr. v rámci II. svetovej vojny. Pripisovali sa úspechy ľuďom, ktorí ich reálne nedosiahli iba preto, aby bol model daného filmu naplnený. „From zero to hero“. Zmena skutočných udalostí.

Celý rozhovor nájdete TU





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.