Poďte s nami 100 rokov do minulosti, kedy vznikol almanach filmovej réžie

Hoci filozofická výpoveď diela je napriek úprimnej intencii priveľmi naivná a abstraktná, zrelými naratívnymi postupmi ...

pridal kinema 22.4.2020 o 14:39
Poďte s nami 100 rokov do minulosti, kedy vznikol almanach filmovej réžie


„Otec filmovej réžie“ (presadil dramatizujúci a psychologizujúci detail, zaktivizoval úlohu kamery, osvetlenia, interpunkcie, herca, zaviedol retro-vsuvky, dokonale pracoval s paralelnou a krížovou montážou, gradoval napätie zrýchľovaním frekvencie záberov z rôznych časopriestorových rovín, vytvoril katalóg dodnes platných sujetových a žánrových prototypov okrem grotesky…), vyznávač Biblie, Dickensa a Emersonovej filozofie sebestačnosti a mravného zdokonaľovania, vníma životné konflikty ako pravý idealista, v kategóriách abstraktného dobra a zla, so sklonom k melodramatizmu.

Vo veľkolepo vypravenej babylonskej evokácii chcel pretromfnúť všetko dovtedy nakrútené v tomto žánri (na čele s talianskou Cabíriou), naopak v decentnom príbehu Krista sa inšpiroval dokumentaristickými Pašijami, okrášlenými rozptýleným svetlom a velebnosťou rytmu. Evokácia Bartolomejskej noci s modro virážovanými scénami zaujme využitím lesku dlažobných kociek a stropov v dekorácii a má nadnesený herecký prejav v divadelnom štýle spoločnosti Film d’art, ktorá začiatkom 10. rokov propagovala veľké hviezdy javiska.

Montáž spája v stále kratších pasážach rôzne epochy v príbehoch, prestúpených historickou naivitou (a zjednocovaných obrazom Nádeje – ženy s kolískou), no štvrtý príbeh s motívom štrajku robotníkov a s drámou justičného omylu je inšpirovaný tvárnosťou a mentalitou Ameriky s charakterizáciou sociálnych vrstiev, tlmočením individuálnych prežitkov a psychologických stavov.

Hoci filozofická výpoveď diela je napriek úprimnej intencii priveľmi naivná a abstraktná, zrelými naratívnymi postupmi bol vytvorený veľký humanistický výpravný epos a zároveň almanach možností filmu. Okrem nepochybných prínosov objavíme vo filme aj Griffithovu slabosť: sklon k megalománii a nevkusu.

Vtedajší priemerný divák ešte nedokázal z plátna čítať všetky zložité významy, striedanie časových rovín ho miatlo a tak tvorca, investujúci 1,9 mil. dolárov (mal veľké zisky zo Zrodenia národa), zbankrotoval a neúspech ho rozdrvil ako podnikateľa i ako tvorivú osobnosť, takže sa stal obeťou superprodukcie, ktorú sám zaviedol. Film vznikol bez scenára, preto je obdivuhodná skladba záberov vnútri scén, kde sa detail stáva rytmickým akcentom a kde sa strieda napätie a uvoľnenie. (zdroj: ASFK)





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.