Ideálne obdobie na výnimočné diela svetového filmu. Vstúpte do Metropolisu |
Fritz Lang vo svojom vrcholnom diele Metropolis predstavuje falošnú utopickú víziu sveta. Spoločnosť veľkomesta ...
Fritz Lang vo svojom vrcholnom diele Metropolis predstavuje falošnú utopickú víziu sveta. Spoločnosť veľkomesta Metropolis je rozdelená na vládnucu a pracujúcu vrstvu. Robotníci žijú v Meste robotníkov hlboko pod povrchom Metropolisu, zatiaľ čo vládnuca trieda si užíva bezstarostný život. Na to, aby bol ich život bezproblémový, v podzemí ťažko pracujú tisíce bezmenných robotníkov. Vládca Metropolisu, Johhan Fredersen, však s týmto status quo nie je na sto percent spokojný. S pomocou vynálezcu Rotwanga stvorí umelú bytosť schopnú vykonávať prácu namiesto ľudí. Medzitým sa jeho syn Freder náhodne zoznámi s Máriou, jednou z robotníčok, a zamiluje sa do nej. Mária medzi pracujúcim ľudom káže o tolerancii, láske a trpezlivosti. To sa vládcovi Metropolisu nepáči, a preto sa rozhodne do podzemia namiesto Márie zoslať umelú bytosť s Máriinou podobou, aby medzi robotníkmi rozšírila neznášanlivosť a nenávisť. Metropolis Fritza Langa je legendou. Spolu s Upírom Nosferatu Fridricha Wilhelma Murnaua a Wieneho Kabinetom doktora Caligariho tvorí vrcholné diela obdobia nemeckého expresionizmu. Obdobia mnohými považovaného za najplodnejšie vo filmovej histórii. Počas neho filmári experimentovali s výrazovými prostriedkami „nového umenia“, pričom vytvorili mnoho prvkov filmovej reči využívaných dodnes. Langov film sa navyše stal základným kameňom novovznikajúceho žánru sci-fi a dodnes pôsobí ako zdroj inšpirácie pre filmy tohto druhu. Medzi snímky priamo či nepriamo ovplyvnené bezpochyby patrí Blade Runner i Piaty element (vzhľad mesta budúcnosti), A.I.: Umelá inteligencia (vytváranie robotov s ľudskou podobou), ale aj nedávne, nie veľmi vydarené, Equilibrium (vízia odosobnenej budúcnosti) a mnoho ďalších. Metropolis ale nie je len čistou fikciou bez súvislostí s historickou realitou. Utopická spoločnosť v ňom predstavená je alegóriou industrializácie a urbanizácie prebiehajúcej v období jeho vzniku. Lang ukazuje beznádej bezmenných robotníkov vo filme ako paralelu k podobným životným podmienkam státisícov skutočných ľudí pracujúcich v továrňach. Na konci im však dáva nádej na lepší život. Tú predstavuje pochopenie zo strany vládnucej triedy, čo pôsobí naivne a idealisticky. Prečítajte si viac o filme Metropolis v našom článku z roku 2005. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o cenách Slnko v sieti, ale aj slovenskom filme S
- Boy Kills World: akčná jazda plná irónie
- RTVS si vo svojom vysielaní pripomenie 80. výročie sformulovania Správy Alfréda We
- Štúdio Marvel predstavuje nový trailer k filmu Deadpool a Wolverine
- J. K. Simmons ako sériový vrah, pred ktorým niet (?) úniku vo filme You Can’t Run