Febiofest 2020 otvoria Služobníci a uzavrie Pinocchio

Febiofest ako jeden z najväčších a najdlhšie prebiehajúcich filmových festivalov na Slovensku čoskoro odštartuje už ...

pridal kinema 5.3.2020 o 9:37
Febiofest 2020 otvoria Služobníci a uzavrie Pinocchio


Febiofest ako jeden z najväčších a najdlhšie prebiehajúcich filmových festivalov na Slovensku čoskoro odštartuje už svoj 27. ročník. S upraveným názvom Medzinárodný filmový festival FEBIOFEST Bratislava sa uskutoční už od 11. do 17. marca 2020, s hlavným programom v kinách Lumière a Mladosť a sprievodným programom v podobe diskusií, workshopov, koncertov a párty v novom festivalovom dejisku, v legendárnom V-klube. V zmysle tohtoročného podtitulu – Zaostrené na dobrý film ponúkne bohatý a rozmanitý program – nielen pre úplných filmových fajnšmekrov, ale aj filmové príbehy pre širšie publikum všetkých možných žánrov.

Tohtoročný festival prinesie počas siedmich dní vyše sto snímok, medzi nimi v premiérach nové slovenské filmy, ktoré zaujali aj na svetových festivaloch ako Berlinale či Rotterdam, oceňované a výnimočné zahraničné tituly, ktoré sa nedostanú do bežnej kinodistribúcie a majú na konte uvedenia na prestížnych festivaloch ako Cannes, Benátky či Toronto, medzinárodnú súťaž, ktorá reflektuje dianie v strednej Európe, diela klasikov, nočné projekcie žánrových filmov, aj bohatší program pre detských divákov. Mnohé zo snímok uvidia diváci v exkluzívnych prvých slovenských uvedeniach. Nebudú chýbať ani výnimoční hostia a silný Industry program pre filmových profesionálov.

SILNÁ SLOVENSKÁ FILMOVÁ KRAJINA S ÔSMIMI PREMIÉRAMI

Už tradične najnavštevovanejšia sekcia Slovenská filmová krajina bude tento rok mimoriadne silná. Potvrdzuje to okrem iného aj fakt, že až šesť z ôsmich titulov má za sebou svetovú premiéru na niektorom z kľúčových zahraničných festivalov.

Najväčšie očakávania vzbudzujú Služobníci Ivana Ostrochovského, film, ktorý zožal po nedávnej svetovej premiére na slávnom Berlinale oslavné kritiky. Pôsobivá reflexia života v kňazskom seminári v období vrcholiacej normalizácie slávnostne otvorí MFF Febiofest 11. marca 2020 v slovenskej premiére.

„Hoci sú Služobníci zasadení do roku 1980, do obdobia komunistického Československa počas éry studenej vojny, Ostrochovského zákerne štipľavý, vrcholne sebavedomý, mrazivo štýlový, druhý celovečerný film prináša príbeh, ktorý je nanajvýš platný a aktuálny aj pre dnešok,“ napísal v jednej z prvých recenzií na film známy filmový portál Screen International.

Píše sa rok 1980. Michal a Juraj sú študenti kňazského seminára v totalitnom Československu. Vedenie fakulty sa zo strachu pred zatvorením školy snaží formovať seminaristov do podoby vyhovujúcej režimu. Každý z mladých bohoslovcov sa musí rozhodnúť, či podľahne pokušeniu a zvolí si ľahšiu cestu kolaborácie, alebo cestu svedomia a dostane sa tak pod drobnohľad cirkevného odboru Štátnej bezpečnosti.

„Čiernobiela dráma, ktorá skrze minimum slov rozpráva o vôli po slobode, o ohnutých chrbticiach a o pravde, ktorú dnes spoločnosť až príliš často chápe ako subjektívnu kategóriu, odhaľuje to najpodstatnejšie – systém, ktorý prevzal a držal kontrolu nad obyčajnými životmi ľudí. Mrazivý triler vyrozprávaný skrze výtvarne veľmi silné a originálne kompozície je kľúčovým momentom pre súčasný slovenský film. V tom, ako radikálne iný obraz nedávnej histórie ponúka, najmä v kontexte a kontraste k ostatnej tvorbe. Film je skvelou kombináciou klasických žánrových postupov a zároveň parafrázou skutočných udalostí, ktoré v rôznych podobách prežíval v Československu každý,“ okomentoval film Přemysl Martinek, supervízor programu Febiofestu.

Hneď dve výrazné autorky prichádzajú na Febiofest so svojimi celovečernými novinkami. Z Berlinale na Febiofest zavíta v slovenskej premiére aj FREM Viery Čákanyovej, ktorý sa z pôvodného dokumentárneho konceptu premenil na dystopickú sci-fi. Celý sa odohráva na nehostinných bielych pláňach Antarktídy a je vôbec prvým česko-slovenským celovečerným filmom, ktorý sa tam nakrúcal.

Ústredným motívom je úvaha, ako bude vyzerať svet, pokiaľ na ňom nebudú ľudia dominovať, či už v dôsledku klimatickej katastrofy alebo nekontrolovateľného rozvoja umelej inteligencie. FREM je reakciou na súčasnú vlnu posthumanistického myslenia spôsobeného rozvojom technológií a umelej inteligencie rovnako ako klimatickou krízou. Ľudský druh si začína uvedomovať svoju nedôležitosť a pominuteľnosť a ľudská identita sa ocitá v kríze. Snímka sa pokúša tento pocit reflektovať a vytvárať odľudštený a odcudzený pohľad na krajinu a prírodu za hranicami ľudského vnímania skutočnosti.

Medzinárodne uznávaná slovenská režisérka Mira Fornay osobne uvedie na Febiofeste svoju novinku Žaby bez jazyka, ktorý nedávno predstavila aj na známom festivale v Rotterdame. Je ostrým a nekompromisným pohľadom na domáce násilie. Jaroslav K. je pekný muž, zdanlivo dobrosrdečný a jemný syn, manžel a otec. V skutočnosti je posadnutý sexom a varením a chorobne žiarli na svoju manželku Blanku, ktorú terorizuje v ich veľkom dome v malom meste. Na svojej metaforickej ceste, ktorá je štruktúrovaná ako počítačová hra, bude musieť zviesť boj so svojimi najtemnejšími stránkami a démonmi a obetovať viac, než by ktokoľvek z divákov predpokladal.

Nové filmy predstavia slovenskému publiku aj známi režiséri Jaro Vojtek a Martin Šulík, ktorí sa pustili do filmových portrétov osobností. Profesionálny aj súkromný osud slovenského novinára, reportéra a fotografa Andreja Bána prinesie na plátno dokumentárny film Raj na zemi, ktorý Febiofest uvedie v slovenskej premiére. Režisér Jaro Vojtek sníma prostredníctvom intímnych rozhovorov a počas spoločných putovaní po svete Bánov osobný príbeh, jeho zápas so samotou aj s psychickými problémami. Paralelne zaznamenáva tragické a komplikované príbehy súčasného sveta vo vojnových a krízových oblastiach ako Irak, Gruzínsko či Kosovo, kam sa Andrej Bán vracia k protagonistom svojich reportáží – k ľuďom, zabudnutých ľuďmi.

Martin Šulík zas zachytáva tvorivú i životnú cestu výnimočnej osobnosti slovenskej kultúry, míma Milana Sládka. Svojimi predstaveniami objavil pre domáce publikum novú divadelnú formu a ovplyvnil nielen našich, ale aj európskych divadelníkov. Po okupácii Československa v auguste 1968 emigroval do Nemecka. Film, v ktorom vystupujú spomedzi desiatok osobností aj Milan Lasica, Eva Mária Chalupová či Ľubomír Feldek, je svedectvom nielen o individuálnom úsilí Milana Sládka, ale aj o osudoch celej generácie slovenských divadelníkov. Febiofest ho uvedie v predpremiére.

Priestor dostane aj debutujúci režisér Dominik Jursa, ktorý si za svoje krátke filmy už odniesol z pôdy Febiofestu Zvláštne ocenenie poroty aj Divácku cenu. Jeho televízny dokument Zlatá zem zobrazuje súboj obyvateľov troch malých obcí na východe Slovenska s americkou ropnou spoločnosťou. Príbeh o zmysle zápasu jedinca, nie iba zápase samotnom.

„Rôznorodosť prístupov, nebojácnosť, vôľa experimentovať a zároveň vytvárať dialóg s divákom, to všetko dnes zdobí súčasný slovenský film a robí z neho atraktívny tovar nielen pre slovenských divákov,“ hovorí supervízor programu Febiofestu Přemysl Martinek.

V sekcii sú aj dva česko-slovenské filmy. Staříci sú pozoruhodná road-movie debutujúcich dokumentaristov Ondreja Provazníka a Martina Duška a čaká nás aj premiéra režisérskej verzie očakávaného filmového experimentu Víta Klusáka a Barbory Chalupovej o predátoroch na internete V sieti.

PROGRAM S VÝBEROM PRE KAŽDÉHO

Kľúčovou programovou sekciou Febiofestu zostáva súťaž krátkych filmov V strede Európy. Stretnú sa v nej hrané, dokumentárne a animované snímky do 30 minút z krajín V4, Rakúska a po novom aj z Ukrajiny. Pre divákov, ktorí idú na istotu a hľadajú to najlepšie od oceňovaných autorov sú určené sekcie Film + a Osobnosti. Premiéry nových domácich filmov ponúkne Slovenská filmová krajina, ktorá je posledné roky divácky najúspešnejšou a najnavštevovanejšou sekciou. Zrkadlo minulosti uchváti s nanovo digitalizovanými dielami zlatého fondu slovenskej a českej kinematografie, aj dielami svetových klasikov ako David Lynch či David Cronenberg. V programe budú pokračovať i sekcie pre náročného diváka Bez limitov a Kinoikon+, určené pre tých, ktorí sa neboja dokumentov, experimentov a posúvania hraníc kinematografie. Fanúšikov hororov a nočných premietaní poteší Planet Dark. Febiofest už tradične neopomenie ani najmladších divákov a prinesie tento rok ešte bohatší Filmový kabinet deťom. Program pre filmových profesionálov Industry Days opäť predstaví zástupcom zahraničných filmových festivalov desiatku najočakávanejších pripravovaných slovenských filmových projektov a vytvorí tak platformu na stretnutie svetových profesionálov a domácich producentov.

Slávnostný záver festivalu bude 17. marca 2020 patriť novinke Mattea Garroneho Pinocchio, ktorý sa Febiofestu podarilo získať do programu len pár dní po jeho svetovej premiére na Berlinale. Vo filmovej adaptácii známeho detského románu Pinocchiove dobrodružstvá svetoznámy režisér vracia späť ku koreňom tohto príbehu. V prelomovom hranom filme natočenom v úchvatných talianskych lokáciách vytvoril Garrone pestrý fantastický svet plný tajomstiev a zázrakov, radostných, vtipných i dojímavých okamihov. Roberto Benigni v úlohe rezbára si rýchlo uvedomí, že nevystrúhal obyčajnú bábku...





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.