Green Book nie je len názov filmu... čo sa oplatí vedieť pred jeho sledovaním?

Keď filmári hľadali miesto na nakrúcanie Green Book, chceli oblasť, kde by zreprodukovali väčšiu, ak nie celú, časť cesty z New Yorku cez Pensylvániu

pridal 7.3.2019 o 23:18

Green Book nie je len názov filmu... čo sa oplatí vedieť pred jeho sledovaním?


NAKRÚCANIE V TERÉNE

Keď filmári hľadali miesto na nakrúcanie Green Book, chceli oblasť, kde by zreprodukovali väčšiu, ak nie celú, časť cesty z New Yorku cez Pensylvániu, Ohio, Indianu, Illinois, Iowu, Missouri, Kentucky, Tennessee až dole k východnému pobrežiu USA cez obe Karolíny na ďaleký juh.

Filmovalo sa viac ako 35 dní od novembra 2017 až do januára 2018, ale producenti našli takmer všetky potrebné oblasti v The Big Easy (prezývka pre New Orleans) a jeho okolí.

Až na jednodňové exteriérové natáčanie v New York City s Mortensenom a niekoľkými dňami nakrúcania sekundárneho štábu na severovýchode a v blízkosti Shreveportu, Louisiana, sa celé natáčanie Green Book odohrávalo v oblasti širšieho okolia New Orleans.

Filmári tam vychytali všetky druhy počasia, presne podľa potreby a často aj v správny okamih. „V jeden večer sme točili asi hodinu a pol severne od New Orleans a mali sme nachystaný obrovský stroj na dážď, ale nakoniec začalo naozaj pršať,“ hovorí producent Jim Burke. „V ďalší večer sme mali prístroj na zasnežovanie na filmovanie scén jazdy autom a ono začalo snežiť, a pritom nám povedali, že v oblasti New Orleansu nevideli sneh už deväť rokov.“

Keďže Green Book je road trip, odohrávajúci sa počas dva a pol mesiaca naprieč mnohými štátmi, zmeny počasia a krajiny približovali príbeh k realite.

„Keď nakrúcate film, počasie jednoducho patrí k tomu,“ hovorí režisér Peter Farrelly. „Malo byť slnečno, ale leje ako z krhly, alebo malo pršať, ale svieti slnko. Snažím sa prijať počasie, pokiaľ to nenaruší príbeh. V takomto filme si užívam počasie, pretože keď cestujete, nevyhnete sa mu. Teda, pokiaľ nejdete v septembri, pretože vtedy máte také nijaké počasie. Prvý asistent réžie mi hovoril - ach, bože, bude pršať. Tak som mu odvetil - užime si to, nech sa deje, čo sa má.“

Rovnako ako Farelly, aj herec Viggo Mortensen počasie akceptoval. V jeden večer sa filmovalo niekoľko scén na cestách mimo Amite, Louisiana. Jedna sa odohrávala na južnej diaľnici počas dažďa, druhá na Marylandskej diaľnici, keď snežilo. Iná scéna, keď snežilo (jazda počas prudkej snehovej búrky), sa mala nakrúcať v januári v inej lokalite. Minimálne, taký bol plán.

„Nakrúcali sme niekoľko hodín v daždi, keď začala teplota klesať,“ hovorí Mortensen. „Spýtal som sa Petera, koľko máme ešte času. Odvetil, že by sme mali byť hotoví do hodiny. Spýtal som sa, koľko je stupňov. Pozrel sa na mobil a vraví, že je asi 1 stupeň. Odvetil som, že to klesá. Za hodinu zasneží. Spýtal som sa, či môžeme ešte chvíľu natáčať. Hej, myslím, že áno, využime to - odpovedal. A potom prišla tá obrovská snehová búrka, fujavica a teplota ešte klesala.“

Mortensen spomína, že to chceli zabaliť, ale on chcel v natáčaní pokračovať. „Hovorím - nie, poďme ďalej, dokážem šoférovať v snehu. Učil som sa šoférovať na severe,“ spomína Mortensen. „Pete odvetil - dobre, budeme ťa nasledovať s kamerou, dáme kameru na auto a pôjdeme za tebou. A tak sme vyrazili. Natočili sme skvelé zábery, ktoré by sa nám nikdy nepodarili, keby sme na sever išli neskôr. Ušetrili sme čas a myslím si, že týmto spôsobom aj peniaze, no predovšetkým to bola sranda. Všetok ten sneh bol nádherný! Mali sme s počasím šťastie, v Louisiane bolo netypicky chladno a využili sme to naplno.“

KINEMAVIDEO4859.

REŽISÉR NA PĽACI

„Produkcia filmu je pre mňa vždy ako sen,“ hovorí režisér Peter Farelly. „Je to úžasný pocit sledovať ako vám všetko rastie pred očami, umiestňovať hercov do správnych pozícií a pohybovať nimi. Vždy keď som na filmovom pľaci vrátane tohto, sa musím uštipnúť a presvedčiť sa, že skutočne natáčam film.“

Farelly je na pľaci skutočne veľmi otvorený a herec Mahershala Ali ho dokonca označil za najspolupracujúcejšieho režiséra, s ktorým kedy robil. A to bolo niečo. „V prvý deň natáčania Peter vyhlásil pred obsadením a štábom - ak máte niekto nejaké nápady, čokoľvek by sme mohli zlepšiť, len ma stiahnite nabok a povedzte mi to, presvedčte ma o svojom návrhu,“ hovorí Ali. „Za 20 rokov som nikdy v živote nevidel režiséra, čo by niečo také urobil. Je to radosť spolupracovať so skutočne inteligentným a otvoreným režisérom. Ostatných to tiež povzbudzuje k tomu, aby boli rovnako otvorení.“

Pokiaľ ide o režiséra, sám tvrdí, že je taký, aký je len vďaka tomu, že je obklopený toľkým talentom ťažkého kalibru. „Ak sa moje zásahy zdajú len kozmetické, je to preto, že keď spolupracujete s úžasnými talentami, obsadenými do mojich filmov, nepotrebujete na ne pevnú ruku,“ hovorí. „Je luxus byť obklopený toľkým talentom.“

Farelly napríklad nikdy nehovorí hercom, čo majú robiť počas prvej klapky. „Poviem im - choďte na to, len smelo! Ja sa len dívam a pomyslím si - dobre, super. Teraz skúsme toto alebo tamto. Keď pracujete s niekým, ako je Jim Carey alebo Jeff Daniels - prakticky s kýmkoľvek som doteraz robil - stačí už len doladiť detaily. V Green Book je kombinácia Vigga Mortensena, Mahershalu Aliho a Lindy Cardelliniovej doslova pretlakom talentu.“

VÝPRAVA – AUTENTICKOSŤ, PRESNOSŤ A ŠTÝL

Prostredníctvom scenára, výkonov a hudby zdôrazňuje Peter Farrelly realitu a autentickosť vo vytváraní imidžu Green Book. Priviedol vedúceho produkcie Tima Galvina, ktorý nesie zásluhy na filmoch ako Labyrint lží, Philadelphia a Komorník. Galvinov prieskum a orientácia na detaily bolo presne to, čo Farrelly hľadal.

„Tim je ohromný a obdivujem, čo vytvoril pre film Komorník,“ hovorí Farrelly. „Myslím, že bol prvým, koho som pre tento film angažoval. Nikdy som nemal väčšiu predprodukčnú fázu ako teraz - päť-šesť mesiacov som premýšľal nad všetkým, od kostýmov, áut, cez nápisy, architektúru, nábytok. Bolo potrebné myslieť na milión vecí.“

Medzi týchto milión vecí patrili aj hudobné nástroje, na ktoré vo filme hralo The Don Shirley Trio. Galvin sa s spolu s tímom vydal hľadať nástroje z tých čias, vrátane klavíra Steinway vnútri s podpisom Tonyho Bennetta. „Myslím si, že by som potreboval úver, aby som si mohol kúpiť basu, na ktorej hrám vo filme,“ hovorí napríklad herec Mike Hatton. „Bola neskutočne drahá. Klavíry Steinway, husle - to sú rovnaké typy nástrojov, na aké tí muži pred rokmi hrali. Sú z najvyššej triedy, úplná špička a bolo úžasné mať šancu si na nich zahrať.“

KAMERA – TEPLÉ, JASNÉ SVETLO

Farrelly chcel pre svoju dobovú drámu Green Book vytvoriť úplne iný vzhľad ako vo svojich predošlých filmoch. „V uplynulých rokoch som pozeral veľa filmov len preto, aby som videl ako vyzerajú,“ opisuje. „Videl som filmy, ktoré sa mi nepáčili, ale vyzerali úchvatne. Boli aj také, ktoré sa mi páčili a aj skvelo vyzerali. A človek, ktorý robil na tých, ktoré sa mi páčili a aj skvelo vyzerali, bol (hlavný kameraman) Sean Porter. Je to mladý chalan z Oregonu, s ktorým sme sa spojili a prilákali ho.“

„Sean je skvelým hlavným kameramanom,“ hovorí Burke. „Ako mladý kameraman prináša odlišnú vnímavosť. Považovali sme za dôležité priniesť rozličné uhly pohľadu, aby sme filmu dodali vplyvy z odlišných hľadísk. Stretol som Seana pred pár rokmi na veľmi nízkorozpočtovom filme a možno povedať len jediné - kiežby bol film taký dobrý ako kamera, pretože tá bola úžasná.“

Porter používa vo vä





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.