Kino recenzia > Erasmus alebo Priatelia po španielsky
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

ERASMUS ALEBO PRIATELIA PO ŠPANIELSKY

Nie, Erasmus nie je skomoleninou slov erekcia a orgazmus, čiže ak ste sa nebodaj tešili na ďalšiu prostoduchú a plytkú variáciu tínedžerských „komédii", musím vás sklamať ...

Nie, Erasmus nie je skomoleninou slov erekcia a orgazmus, čiže ak ste sa nebodaj tešili na ďalšiu prostoduchú a plytkú variáciu tínedžerských „komédii", musím vás sklamať a ostatných potešiť. Erasmus (inak meno holandského teológa a filozofa) je názov študentského výmenného programu, vďaka ktorému môže študent časť svojho štúdia absolvovať v jednej z európskych zemí. O tom aké to môže byť, rozpráva francúzsko-španielska snímka Erasmus alebo Priatelia po španielsky.

Xavier (Romain Duris) je poslucháč ekonomickej fakulty v Paríži. Otcov známy mu po dokončení štúdii sľubuje lukratívne miesto na ministerstve financií. Podmienka, že musí ovládať španielčinu, nie je vďaka programu Erasmus nesplniteľná, a tak sa Xavier rozlúči s matkou a priateľkou a odletí do Barcelony. Nájsť tu však bývanie nie je žiaden med lízať, ale nakoniec Xavier uspeje: nasťahuje sa do bytu, kde už žije ďalších šesť študentov, každý z iného kúta Európy. Tu ho čakajú nové známosti, nové zážitky i lásky. Chaotické, i keď svojim spôsobom harmonické spolužitie mladých ľudí rôznych národností, rôznych zvykov a zamerania sú pre nášho hrdinu školou, vďaka ktorej síce nevie čo chce, ale rozhodne vie čo nechce!

Režisérovi a scenáristovi Cédericovi Klapischovi (autor nie veľmi úspešného sci-fi Možno) sa podarilo natočiť kompaktnú a funkčnú životnú komédiu, postavenú na silných hodnotových základoch. Jeho film neobsahuje lacné dramatické zvraty a príbehovú zauzlenosť. Scenár tvoria drobné etudy a osudy jednotlivých postáv, ktoré sú záznamom a akousi sondou vyvíjajúcich sa charakterov hlavných hrdinov. Film sa nesie v kritickej vlne názorov a postojov generácie ľudí, ktorá hľadá spôsob ako sa dostať na čo najlepšiu cestu zbytočne prekombinovaného života. Autentický scenár a výborné herecké výkony (hlavne neopakovateľný Romain Duris) dopĺňa dokonale dokresľujúca hudobná stopa.

Snímka Erasmus alebo Priatelia po španielsky je plná emócii a detailov s jasným cieľom a myšlienkou. Jednoducho, inteligentný film pre mladých ľudi - žáner ktorý inak úspešne míňa naše kiná. Ešte stále váhate priatelia?

L auberge espagnole (Francúzsko/Španielsko, 2002, 100 min.)
Réžia: Cédric Klapisch. Scenár: Cédric Klapisch. Kamera: Dominique Colin. Hrajú: Romain Duris, Cécile De France, Judith Godreche, Audrey Tautou, Kelly Reilly, Xavier De Guillebon, Kevin Bishop.

2002-12-1616.12.2002 | Peter Konečný