Kino recenzia > Ťažko zamilovaný
The Addams Family
The Bookshop
Little
Yesterday

ŤAŽKO ZAMILOVANÝ

S obavami a s očakávaním toho najhoršieho som sa vybral na jednu z ďalších hollywoodskych komédii Shallow Hal (Ťažko zamilovaný). Kritika na nej nenechala ani nitku suchú a mená tvorcov jej dávali nep

S obavami a s očakávaním toho najhoršieho som sa vybral na jednu z ďalších hollywoodskych komédii Shallow Hal (Ťažko zamilovaný). Kritika na nej nenechala ani nitku suchú a mená tvorcov jej dávali nepriamo za pravdu. Môžu autori prízemností ako Blbí a blbší, Niečo na tej Mary je, Ja, moje druhé ja a Irena - bratia Farrellyovci prekvapiť a ponúknuť niečo viac, ako len trápny a samoúčelný humor? Verte či nie, ale v kine na vás čaká príjemné prekvapenie.

Už úvodná scéna filmu nasvedčuje tomu, že najbližšie dve hodinky sa nemusíte báť stokrát omletých a (ne)vtipných grimasí Jima Careyho. Dokonca som si zo začiatku myslel, že som v zlej kinosále, na inom filme. Hlavný hrdina príbehu Hal (Jack Black) ešte ako deväťročný chlapec dáva pri smrteľnej posteli svojho otca sľub, že si bude užívať len so sexbombami a nikdy sa nezamiluje. Strih, Hal má okolo tridsiatky, sexappealom zrovna nehýri a za každú cenu sa snaží o „zbalenie" všetkých krásnych žien ktoré stretne. Je pochopiteľné, že sa mu veľmi nedarí a nutne potrebuje pomôcť. Práve vtedy sa stretne s pochybným školiteľom a hypnotizérom, ktorý mu umožní zbaviť sa povrchného vnímania konzumnej krásy a vidieť ľudí takých krásnych, aké krásne je ich vnútro. Halov život sa od oslobodzujúcej terapie úplne zmení. V meste sa zrazu objaví mnoho krásnych žien, neskutočne okúzlených Halovým šarmom. Ich krásu ale vidí len on sám a nikto iný. Jednou z tých „krások" je aj v reále veľmi obézna Rosemary, ktorú ale Hal vníma ako štíhlu Gwyneth Paltrow.

Neviem kedy naposledy som sa tak spontánne pobavil a zasmial na americkej komédii, ale bolo to veľmi dávno. Už som sa zmieril s tým, že hollywoodsky humor sa už nezmení a ostane v zaužívaných a na prekvapenie komerčne úspešných žánrových klišé. Scenár bratov Farrellyovcov ale veľmi šikovne vybočil z predpokladaného zamerania a ponúka oveľa viac, ako len vykonštruované scénky gradujúce k očakávaným gagom. Áno, pripúšťam že väčšina vtipov je postavená na základnom nápade (Hal vidí Rosemary ako krásnu ženu) a zavŕšená neskutočne „prepraným" happyendom. Na rozdiel od iných komédii, ale Ťažko zamilovaný naozaj baví diváka a to nie len jeho prvú signálnu. Dokonca na to nepotrebuje ani zaručené ingrediencie vo forme zaschnutých spermií, či padajúcich fekálii. Snímka sa pozastavuje nad umelo vytvorenými symbolmi ženskej krásy a vzájomného povrchného vnímania ľudí. Všetko to spolu funguje a čo je pri komédii najdôležitejšie - aj baví.

Ak sa teda rozhodnete vyraziť na túto príjemnú a miestami drsnú americkú komédiu, doporučujem vám pozrieť si aj záverečné titulky. Autori nám v nich symbolicky odhalili tváre všetkých, ktorí sa na filme podieľali. Za každým jedným tým menom sa skrýva len a len človek, ako za každým z nás...

Shallow Hal (USA, 2001, 113 min.)
Réžia: Bobby Farrelly, Peter Farrelly. Scenár: Sean Moynihan, Peter Farrelly, Bobby Farrelly. Kamera: Russell Carpenter. Hudba: Ivy, Sheryl Crow. Hrajú: Gwyneth Paltrow, Jack Black, Jason Alexander, Joe Viterelli.

2002-05-3131.5.2002 | Peter Konečný

Komédia/Dráma
113 min