FREE SOLO

FREE SOLO

9.0

Do kinodistribúcie sa konečne dostal fascinujúci a zároveň napínavý dokument Free Solo z produkcie National Geographic ocenený Oscarom. Ide o intímny portrét mladého muža, ktorý svojimi výkonmi inšpiruje, ale i desí. Sledovať ho na veľkom plátne je dych berúci zážitok a vzrušujúce dobrodružstvo. Pre toho, kto trpí závratmi, nebude sledovanie filmu vôbec jednoduché. Rozhodne stojí za to sa prekonať. Pri úchvatných záberoch zabudnete na svet.

Free Solo totiž doslova dáva krídla. Podobne ako jeho hlavný protagonista Alex Honnold. Pavúčí muž prekonávajúci nielen vlastné limity, ale aj fyzikálne zákony. Až sa zdá, že svojimi neuveriteľnými lezeckými výkonmi bez istenia popiera gravitáciu. Alex je zjav dobre známy ako free solo lezec na celom svete. Pre svoju odvahu a schopnosti nadchol mnohých Američanov a médiá mu v rodnej krajine často venujú štedrý priestor. Okrem svojej najväčšej horolezeckej vášne sa venuje prednášaniu o nej, poskytuje rozhovory a rozdáva autogramy. Sláva mu však do hlavy nestúpla. Má v nej totiž len nové lezecké ciele a zdolávanie čoraz náročnejších výziev.

Tá najnovšia, ktorej sa venuje aj film manželskej dvojice Elizabeth Chai Vasarhelyi a Jimmyho China, je pokoriť skalnú stenu El Capitan s nadmorskou výškou 2 307 m v Yosemitskom národnom parku. Žulová skala s hladkým povrchom je pre mnohých lezcov bez istenia len nedosiahnuteľným snom. Pre Alexa Honnolda však ani hladký povrch neznamená neprekonateľnú prekážku. V stominútovom filme máme možnosť sledovať nielen jeho riskantné rozhodnutie vyliezť na monumentálnu horu. Tím dokumentaristov nám ponúka pre kvalitu filmu rizikový pohľad do jeho súkromia. K zachyteniu súkromných okamihov však pristúpili zodpovedne a prezentujú nám ho vo vkusne emotívnych a do celku zapadajúcich fragmentoch.

Vďaka tomu má snímka ďalší rozmer. Nadpozemské športové výkony tak striedajú intímne ľudské a vzťahové. Do jeho života totiž vstúpila Sanni. A hoci je Alex tak trochu čudák zdanlivo neschopný podľahnúť milostnému citu, stávame sa svedkami jeho neohrabaného a čiastočne „chladného vzplanutia“. Ktorá láska bude preňho napokon na prvom mieste? Alebo pôjde o remízu? Je vôbec možné, aby niekto s takým silným zanietením pre „vyšší cieľ“ dal prednosť ľudskému citu?

Free solo Free solo

Aj takéto otázky kladie film v minulosti už viackrát ocenených tvorcov. Elizabeth zabodovala v roku 2003 so svojím debutom Normal Life na festivale Tribeca a spolu s Jimmym nadchli publikum na MFF Sundance dokumentom s názvom Meru zachytávajúcim výstup na horu Meru Peak v Himalájach. Jimmymu Chinovi sú filmy s horolezeckou tematikou veľmi blízke, keďže sám sa mu okrem lyžovania a skialpinizmu venuje. Dokonca sa mu ako prvému Američanovi podaril zjazd z vrcholu Mount Everest.

O to ľahšie bolo preňho ako aj pre manželku adrenalínového športovca pochopiť a preniknúť do duše Alexa Honnolda, hviezdy Free Solo. Už od prvého okamihu sa nám snažia vykresliť, že Alex je iný. Hoci sa často usmieva, emócie prejavuje len zriedka. Žije vo vlastnom svete a pre jeho priateľku je ťažké doň preniknúť. Dokument výborne lavíruje medzi dvoma existenciálnymi protipólmi. Svetový športový unikát neprikrášľuje, neheroizuje, no napriek tomu z neho hrdinu spraví.

Free solo Free solo

A popri tom všetkom nám odhaľuje jedinečné divadlo výstupu na masívnu stenu. Okrem nádherných prírodných scenérií absolútne uchváti náš zrak jeho nadľudský výkon. Skvelo tomu nahráva odvážna kameramanská práca, ktorá žiadny podstatný moment nezanedbá. Hoci tvorcovia si pri nakrúcaní takisto užili krušné chvíle nabité adrenalínom, výsledok je ukážkový.

Free Solo je o tých, ktorí prekonali strach, pre tých, čo ho prekonať chcú. Ide o jeden z najinšpiratívnejších a najemotívnejších dokumentárnych zážitkov tohto roka. V kine navyše aj vy poleziete vysoko a budete sa dívať hlboko. Tento film vás pokorí, strhne aj očarí a nakoniec vynesie na vrchol.

Free Solo (USA, 2018, 100 min.)
Réžia: Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi. Účinkujú: Alex Honnold, Tommy Caldwell, Jimmy Chin ...

autor Barbora Bačíková 27.7.2019