MŔTVI NEUMIERAJÚ

MŔTVI NEUMIERAJÚ

6.0

Americký režisér Jim Jarmusch patrí medzi najväčšie ikony americkej nezávislej scény, a tak je každý jeho nový film už desiatky rokov očakávaný mnohými intelektuálmi aj „intelektuálmi“ po celom svete. Podobne je tomu aj u jeho novinky, zombie - komédie s názvom Mŕtvi neumierajú, i keď ono to podľa toho, čo sa vo filme deje, nie je až taká stopercentná pravda.

Jarmusch sa podobne, ako jeho nezávislí kolegovia z domáceho teritória, spomeňme bratov Coenovcov, Quentina Tarantina alebo Richarda Linklatera, rád pohráva so žánrami a jeho snahou je vždy vychádzať z ich zavedených stereotypov a tie potom obracať naruby. Respektíve prispôsobovať ich vlastnému autorskému štýlu, aby sme boli presnejší. Pri westerne Mŕtvy muž (Dead Man, 1995), gangsterke Ghost Dog – Cesta samuraja (The Ghost Dog: The Way of the Samurai, 1999) bol výsledok takmer jednohlasne prehlásený za excelentný.

V prípade ďalšej gangsterky Hranice ovládania (The Limits of Control, 2009) alebo hororu s upírskou tematikou Prežijú len milenci (Only Lovers Left Alive, 2013) si však dokázal rozhnevať sem tam aj nejakých tých skalných fanúšikov. Jeho novinka sa po premiére na festivale v Cannes hneď zaradila skôr do druhej kategórie, takže aj u nás môžeme očakávať veľmi rozporuplné reakcie na toto dielo od jeho fanúšikov aj kritiky.

Nie každý Jarmuschov „skalný“ je totiž znalcom subžánru zombie - hororu, respektíve zombie – komédie. Ale ani v prípade spoznávania všetkých odkazov v snáď „najpostmodernejšom“ filme režisérovej kariéry ešte nemusí mať Jim u publika vyhraté. Ale poďme po poriadku, aj keď náčrt deja je v podstate zbytočný, pretože Jarmusch pochopiteľne vo svojej reflexii subžánru kopíruje aj jeho známy naratívny vzorec.

Mŕtvi neumierajú Mŕtvi neumierajú

Celý príbeh sa odohráva v mestečku Centerville, čo je inými slovami klasický americký „redneck“ zapadákov. Tu si všetci nažívajú v peknom „klídečku“, až pokým sa nezačne diať niečo veľmi zvláštne so Zemou a Mesiacom, následkom čoho sa z noci stane na čas deň a z pochovaných mŕtvych oživené mŕtvoly. Proti nim budú bojovať najmä dvaja odvážni a hláškujúci policajti v podaní Billa Murrayho a Adama Drivera.

Zvyšok osadenstva sú viac - menej len štatisti čakajúci na príchod hladných zombies, aby ukončili vďaka nim svoju márnu, bezvýznamnú životnú púť na Zemi. To nie je snaha o zosmiešňovanie Jarmuschových postáv a jeho scenára, ale skôr interpretácia jeho myšlienok vložených do jeho „prvej letnej odpočinkovej zábavy kariéry“.

Mŕtvi neumierajú Mŕtvi neumierajú

Aj keď jeho zámer mohol byť iný, dokonca sa v istých momentoch zdá, že svoj sociálny komentár myslí skutočne vážne, Mŕtvi neumierajú sú jednoducho v prvom rade oddychovým filmom, nech už si dosadíte za zombies konzumnú spoločnosť, voličov Donalda Trumpa alebo otravných susedov vo vašom paneláku.

Jarmusch je v tomto smere na záver tak explicitne doslovný, až sa natíska otázka, nakoľko ide o jeho vlastné presvedčenie o ľudskej skazenosti, alebo jednoducho iba reflektuje únavnú repetetívnosť zombie – subžánru pri neustálom využívaní otrepanej metafory konzumizmu, rasizmu, xenofóbie a podobných spoločenských neduhov. Od dôb ranných diel Georgea A. Romera sa v tomto smere až tak veľa vecí nezmenilo, Noc oživlých mŕtvol (1968) alebo Úsvit mŕtvych (1978) rozoberajú v podstate tie isté témy, čo dekády po nich Jarmusch.

Mŕtvi neumierajú Mŕtvi neumierajú

Zaujmú však Mŕtvi neumierajú ako letná hororová, komediálna, či dobrodružná zábava? V porovnaní s množstvom komerčne ladených diel s oživlými mŕtvolami sa síce snažia prinášať oživujúce, až dekonštrukčné žánrové prvky, napriek vehementnej snahe tvorcov sa film ale nedokáže až do konca poriadne nakopnúť, ponúknuť viac, než zopár výborných fórov, alebo vyťažiť z vynikajúceho castingu maximum. Paradoxne vám možno v pamäti najviac utkvie Selena Gomez, minimálne za „spoločnú“ scénu s Adamom Driverom návšteva kina určite stojí.

Suma sumárum, komédia Mŕtvi neumierajú rozhodne neurazí, v rámci možností pobaví, občas prekvapí nejakým tým nečakaným porušením klišé, aby však išlo o výnimočnú letnú hitovku, na to by musela byť viac vyrovnaným dielom.

The Dead Don't Die (USA/Švédsko, 2019, 104 min.)
Réžia: Jim Jarmusch. Scenár: Jim Jarmusch. Hrajú: Bill Murray, Adam Driver, Tom Waits, Chloë Sevigny, Steve Buscemi, Danny Glover, Caleb Landry Jones, Rosie Perez ...

autor Erik Binder 5.7.2019