Kino recenzia > Chrobáčikovia 2 Ďaleko od domova
Le grand méchant renard et autres contes...
Crawl
Rocketman
Blinded by the Light

CHROBÁČIKOVIA 2 ĎALEKO OD DOMOVA

Že sa prvým Chrobáčikom podarilo prekonať neľahkú púť nielen v prírode, ale aj zo seriálovej podoby na filmovú už viete. Teraz stojí pred nimi neľahká úloha zobrať nás na druhé ...

Že sa prvým Chrobáčikom podarilo prekonať neľahkú púť nielen v prírode, ale aj zo seriálovej podoby na filmovú už viete. Teraz stojí pred nimi neľahká úloha zobrať nás na druhé dobrodružstvo a presvedčiť, že nás ešte stále dokážu preniesť do kúzelného sveta a s novými výzvami.

Najprv to vyzerá na zimné dobrodružstvo: prídu prvé snehové vločky v údolí, chrobáčikovia si začnú robiť zásoby na zimu, no malá lienka je zrazu odoslaná v balíčku do úplne iného sveta: čaká ju Karibik, kde je všetko iné: prostredie, druhy hmyzu, ale aj nebezpečenstvá. Zatiaľ jej rodičia dávajú dokopy starú bandu, ktorá by mohla na inom kontinente pomôcť kráske v nebezpečenstve: trio lienka-mravec-pavúk dáva dokopy veľký potenciál a tiež si bude musieť poradiť s novými výzvami.

Koncept 6-minútových častí Chrobáčikov je znova skúšaný celovečernou podobou a tentokrát sa už čaro jednotky opakuje trošku ťažšie. Môže za to napríklad mierne natiahnutá stopáž, ktorá dostala ešte o 12 minút viac ako jednotka a pýta si daň v podobe náročne vydobýjanej pozornosti zo strany divákov a najmä detských. Bohato by stačilo znova iba 80 minút, lebo vidieť niektoré detváky vrtieť sa či behať po kine nebude príliš dobré pre ostatných, čo si povedia, že to vydržia a napnú zrak.

Druhý neduh sa prepája aj s príbehom, ktorý nie je natoľko prepracovaný. Prešvihol už mieru reálnych možností chrobáčikov, keď sa vydáva až do Guatemaly s drobcami na palube – zatiaľ čo jednotka bola ešte fajn dobrodružstvom, tu sa už skúšajú nadnesené možnosti. A keď sa pripoja aj menšie výčitky na adresu ľahkého odčítania ďalších aktov a pomerne jednoduchý humor, body sa zrazu strácajú.

S hľadaním diváka je totiž trošku problém. Humor je pomerne jednoduchý a chce osloviť najmä deti, no tie sa budú po čase nudiť. Dospelí prekuknú priamy príbeh a hravosť môžu síce oceniť, ale tiež po čase budú nazerať na hodinky. Celkovo je tu menej humoru a práca s postavami rôznorodá. Starí známi sú späť, no sčasti je otázne, či je to cesta k pôvodnému divákovi alebo nechceli autori predstaviť už nové.

No treba mimoriadne oceniť odmietanie nahovorenia chrobáčikov a že sme primätí sledovať ich život bez slov. Vystačíme si s celou paletou zvukov, piskotov a trúbenia, čo je autentický zážitok a v kinosále lepšie vyznie ako doma v obývačke. Aj téma odcudzenia od domova je citlivo podaná, na rozdiel od napínavého príbehu, ktorý sa ženie k miestami neuveriteľným scénam, kde hrdinovia dostávajú výnimočné možnosti.

A nádherné spracovanie si zaslúži tiež pár bodov aj s celkovou atmosférou. Výlet do exotiky je miestami neuveriteľný, no dve prostredia (zasnežené v Európe) a tropické v Strednej Amerike sú výborne využité. V našich kinách je to stále nadpriemerný kúsok, len už oproti prvej časti nie taký dychberúci a výčitiek na jeho adresu akosi pribudlo. Šestka je triezve hodnotenie, fanúšikovia môžu bod pridať.

Minuscule - Les mandibules du bout du monde (Francúzsko/Čína, 2018, 92 min.)
Réžia: Hélène Giraud, Thomas Szabo. Scenár: Hélène Giraud, Thomas Szabo

2019-05-1010.5.2019 | Michal Korec