HĽADÁ SA YETI

HĽADÁ SA YETI

7.0

Štúdio Laika sa špecializuje na animované filmy. Prídu raz za dva-tri roky, väčšinou sú citeľne iné ako zvyšok aktuálnej produkcie a neraz majú tonu originálnych nápadov, dobrý scenár a odlišnú animáciu. Žiaľ, niekedy sú natoľko iné, že majú náročnú úlohu preraziť medzi konkurenciou – ale ich kvarteto filmov (od Koralíny po Kuba a kúzelný meč) sa môže napríklad pochváliť nomináciou na Oscara za animovaný film prakticky pre každé dielo! Točia inak a na ich animáky je radosť sa pozerať.

Hľadá sa Yeti by ste spočiatku netipovali na ich film, lebo podľa názvu i prvých obrázkov sa tu skôr rysoval ďalší animák do počtu, aké sa v našich kinách objavujú aktuálne často. Ale hľadanie Yetiho sa dá natočiť aj šikovne, s vtipom a originálnym pohľadom. Najprv sa však musíte zoznámiť s dvojicou veľmi odlišných postáv: pán Spojka má dva a pol metra, je huňatý, ťažký a predsa galantný a vtipný. Akurát nie je človek, ale ťažšie zaraditeľný typ v evolučnom vývoji ľudstva. Na druhej strane Lionel Frost je bádateľ, ktorý už-už nedávno mal na muške lochnesskú príšeru a mohol ju zdokumentovať nádherným spôsobom, no teraz hľadá svoj ďalší objav. A keď mu zrazu napíše pán Spojka list, či by mu nepomohol na ceste do Himáláji, kde sú jemu podobní obyvatelia yeti, dlho neváha.

Najprv preto putujeme do Severnej Ameriky a potom mierime do Ázie na veľkú cestu do tajomného údolia. Dvojicu Frost-Spojka navyše obohatí aj Adelina Fortnightová, s ktorou má Frost istú minulosť a preto je možné, že to v tejto trojici neraz aj zaiskrí. Veľmi šikovný začiatok nám predstaví dvojicu hlavných postáv a pôsobí neuveriteľne vtipne, pôvabne a také charaktery sa vidia len málokedy. Pán Spojka je dobrák od kosti, má istý stupeň výchovy – zatiaľ čo Lionel Frost nemá k ješitnosti ďaleko.

Hľadá sa Yeti Hľadá sa Yeti

Hľadá sa Yeti vyniká viacerými aspektmi. Napríklad nemá lacné vtipy. Tie sú viac prepracované, dobré postavy sú prakticky aj na strane ľudí a nepotrebuje nasadiť zvieratká či epizódne postavičky, aby nás držal v pozore a bavil nás ako v cirkuse. Humor nie je trápny a nemusí sa spoliehať na pády či grgy, výchova vašich detí nebude ohrozená, čo je veľké plus v záplave animákov idúcich na istotu.

Druhá devíza je animácia: Laika si razí svoju cestu spájania stop-motion a CGI animácie, čím pôsobia diela inak. Nejde im iba o pár prostredí, postáv a nech sa niečo deje. Naopak, viaceré scény sú skvelo premyslené a animácia im dodáva nezabudnuteľný punc. Severoamerické lesy a najmä Himaláje sú výborne zobrazované a majú osobitú atmosféru, ktorú si majstri v Laike dobre naštudovali.

Hľadá sa Yeti Hľadá sa Yeti

Príbeh je celkom dobre podaný, akurát silnejšie vyznie v prvej polovici, zatiaľ čo v druhej trošku trpí klasickým syndrómom odysey – postavičky niekam putujú, niečo riešia, ale nie je to niečo dramaticky závažné. Koniec je opäť lepší, takže nápady sa nevystrieľajú našťastie v prvej hodinke, na celkovom tempe je to cítiť. Niektorým divákom bude trošku liezť na nervy vedľajšia postava Adelina, iným skôr klesajúce napätie (ku koncu možno pár detí stratí pozornosť). Ale obdobie prelomu 19. a 20. storočia je výborne využité pre animáciu a Himaláje majú niekoľko kúzelných nezabudnuteľných lokalít.

Laika si drží naďalej vysokú úroveň kvality. Vždy doručí jasne nadpriemerný animák, takže ani tento Yeti im renomé nezníži. Akurát prichádza po mimoriadne podarenom Kubovi a kúzelnom meči, oproti nemu je o bodík slabší. Našťastie má Hľadá sa Yeti vynikajúcu animáciu i celkový štýl, béčkové animáky mu môžu jasne závidieť a vy by ste mu v kine mali dať šancu, je prístupný aj menším deťom.

Missing Link (Kanada/USA, 2019, 94 min.)
Réžia: Chris Butler. Scenár: Chris Butler. V originálnom znení: Hugh Jackman, David Walliams, Stephen Fry. Slovenské znenie: Štefan Richtárech, Milo Kráľ, Soňa Norisová

autor Michal Korec 23.4.2019