TAJOMSTVO DOMU S HODINAMI

TAJOMSTVO DOMU S HODINAMI

6.0

V roku 1955 sa malý Lewis dostáva do starobylého domu bývať so svojím strýkom Jonathanom. Rodičia mali totiž smrteľnú autonehodu a toto je jeho jediný príbuzný. Jediná vec, ktorú si Lewis nesie do nového domova, je čierna biliardová guľa. Rýchlo zistí, že tento dom je dosť čudesný, susedia sa ho skôr stránia a okrem strýka býva ešte v baráku aj záhadná pani Florence Zimmermann. No tá dokáže aj večer upiecť parádne čokoládové koláčiky, takže si na ňu snáď zvykne. Hneď v prvú noc Lewis zistí, že v tom dome niečo neustále tiká a jeho strýko blúdi po chodbách a čosi hľadá.

V škole si Lewis zatiaľ nevie nájsť veľa kamarátov, preto trávi väčšinu času doma. Po krátkom čase sa dozvie, že s domom je spojená legenda: že tu býval manželský pár, ktorý tu niekde ukryl stále tikajúce hodiny (dokonca ešte aj odbíjajú) a musia ich nájsť skôr ako tikať prestanú. Zároveň sa Lewis dozvie, že strýko Jonathan i pani Florence vedia čarovať a prirodzene by sa chcel ich umeniu čosi podučiť, čo by sa mu zišlo napríklad aj do školy...

Táto mládežnícka fantasy vychádza zo starej knižky z roka 1973. A predlohu, starú takmer pol storočia, je veru cítiť v nejednej scéne, minúte či celkovom spracovaní. Zasadenie do roka 1955 pomáha filmu získať iný nádych a vyhnúť sa modernej dobe smartfónov, počítačov či aspoň telky – kúzla sú v tom čase stále niečo vzácne a najmä neexistuje tu žiadna konkurencia v podobe kúzelníckej školy či vychytávok. No je tu priestor pre vystupujúce duá, iluzionistov či amatérskych čarodejníkov.

Samotná mágia nie je príliš originálna alebo nevídaná. Sú tu ľahké kúzla, ktoré umožnia niečo posunúť, zapáliť oheň alebo ovládať predmet. Taká základná klasika, akú sme už na plátne kín za posledne dve dekády videli nejeden raz a nielen v podaní mladistvých z Rokfortu. Málokto bude dnes ochkať nad tým, ako sa cca 10-ročný chlapec učí prvé kúzla alebo sleduje podozrivo hýbajúce sa obrazy na stenách.

Tajomstvo domu s hodinami Tajomstvo domu s hodinami

Na druhej strane, o mysterióznu líniu sa starajú iné úkazy i osoby. Lewis má v dome bizarné vidiny, kedy mu zosnulá mama napríklad našepkáva čo má robiť, napríklad nájsť záhadnú knihu i stratený kľúč. Alebo aj samotná pani Florence skrýva za sebou záhadnú minulosť, ktorú je fascinujúce odhaľovať – bodaj by nie, keď Cate Blanchett dokáže vtisnúť aj takej roličke veľkú charizmu, sčasti aj v českom dabingu! Jack Black je skôr taký strýko-dobrák, občas šašo a odhodlaný kúzelník, no dramatické veci čakáte inde.

To ústredné Tajomstvo domu s hodinami vás fascinuje najviac – kto ich tam dal. Prečo? Ako fungujú? Čo vlastne signalizujú? Postupne sa dozvedáte odpovede na tieto otázky a ich riešenia nie sú vôbec márne, aj keď ide o 45-ročný puzzle a miest na ukryté hodiny môže byť x, no samotná cesta k jeho nájdeniu nie je ľahká. Nebudeme veľa prezrádzať, keď naznačíme, že Lewis tu musí zohrať istú rolu a po vysvetlení je aj celkom jasné, prečo koná tak ako vidíme na plátne.

Napriek dobrým atribútom (tajomstvo, lokalita, herci) však Tajomstvo domu s hodinami nevyužijú celý potenciál naplno. Nemajú márne tempo, zábery, samotný dom má solídnu atmosféru i produkciu. Isté predmety (oživené kreslo ako z Krásky a zviera) sú zábavné, iné zase ošúchané a už toľko neprekvapia. Je možné, že v čase napísania bolo Tajomstvo domu brané ako úplne nevídaná, nečítaná predloha a toľko prvkov i spôsob odhaľovania čitateľov fascinoval.

Na dnešné pomery, aj tie filmové, však pôsobí sčasti old-school (čo môže byť malé pozitívum), ale najmä časť veci sme videli inde a samotná hĺbka mystéria nie je taká prepracovaná ako nám aj iné súčasné filmy ponúkajú. Ak by sme porovnali Tajomstvo domu napríklad s Domom slečny Peregrinovej, tá je o stupeň vyššie. Má prepracovanejší scenár, napínavejšie scény i celkovú atmosféru, ktorú dokáže Tim Burton našponovať lepšie ako Eli Roth.

Ale Tajomstvo domu s hodinami neradno odpisovať. Ako dobrý jesenný film s trošku fantasy či akčných tekvíc a inými fantasy trikmi dokáže deti pobaviť – a tie menšie do 8 rokov azda aj občas vystrašiť.

The House with a Clock in Its Walls (USA/India/Kanada, 2018, 105 min.)
Réžia: Eli Roth. Scenár: Eric Kripke, John Bellairs. Hrajú: Jack Black, Cate Blanchett, Owen Vaccaro, Kyle MacLachlan, Colleen Camp, Sunny Suljic ...

autor Michal Korec 24.10.2018