KRÁLI ZLODEJOV

KRÁLI ZLODEJOV

5.0

Len tri roky po tom, čo svet obletela správa o neuveriteľnej lúpeži, sa anglickí tvorcovia rozhodli preniesť skutočný príbeh na plátno. Filmársky vďačná látka o skupine dôchodcov, ktorým sa podarilo spáchať najväčšiu lúpež v dejinách Veľkej Británie, dostala podobu nostalgickej kriminálky ako inak s komediálnymi prvkami. Tie si námet priam žiada podobne ako partia zdanlivo vyslúžených zlodejov na dôchodku.

Zlodejská šľachta sa vracia, aby presvedčila seba i ostatných, že si zaslúži zasadnúť na trón aj vo svojom úctyhodnom veku. V moderných technológiách však nie sú doma, a preto do akcie povolajú o niekoľko dekád mladšieho špecialistu, aby im pomohol zdolať sofistikované bezpečnostné prekážky. A hoci sa zdá byť spočiatku najslabším osobnostným článkom, napokon všetkých prekvapí. Mladého Basila v podaní Charlieho Coxa angažuje hlava celej akcie Brian Reader označovaný ako posledný z lupičov džentlmenov. Do tejto roly ani nemohol byť obsadený vhodnejší kandidát ako Sir Michael Caine.

S ľahkosťou a vznešenosťou zosnuje plán zločinu, ktorý nemá obdobu. Spoločne s Jimom Broadbentom, Rayom Winstonom, Tomom Cortenayom, Michaelom Gambonom a Paulom Whitehousom vykonajú niečo, na čo by možno ani mladší nemali odvahu. Lúpež však preverí ich charaktery ako aj opatrnosť a zmysel pre detail.

Herecká zostava sa stala najsilnejšou devízou britskej snímky. Na režisérsku stoličku sa síce posadil oceňovaný tvorca James Marsh, výsledok jeho snahy ukazuje, že nedokázal nabrať toľko odvahy ako partia zlodejov. A hoci skutočné príbehy sú jeho silnou stránkou a miestom, kde sa cíti byť doma, tu nedokázal využiť možnosti, príležitosti či kapacitu témy. Tvorcovia sa síce dušujú, že skutočnosť neohýbajú a idú presne podľa faktov a výsledkov mravčej práce investigatívneho novinára The Guardian Dancana Campbella, ktorý si vzťahy s podsvetím budoval 30 rokov, do spracovania nezakomponovali zaujímavejšie body pozadia celého prípadu, aby mohla kvalita vyzrieť.

Králi zlodejov Králi zlodejov

Tým je najmä detailnejšia drobnokresba charakterov jednotlivých účastníkov deja. Zminimalizovala sa len na základné rysy postáv bez podstatných odbočiek. Hlavné postavy, ktoré stvárňujú Caine, Winstone a Broadbent by istotne stáli za podrobnejší opis. Krátke prestrihy do ich minulosti a dobové zábery sú síce spestrením nie veľmi záživného filmu, no celkovú atmosféru sa im z biedy vytrhnúť nepodarí.

S biedou však už dávno zatočili starí zlodejskí kumpáni. Určite pútavejšie by pôsobilo načrieť do života zlodeja zosobneného Rayom Winstonom, známeho svojimi excentrickými maniermi. Ten o sebe tvrdil, že má nadprirodzené schopnosti, veštil z ruky a spával v matkinom župane. Postava Jima Broadbenta sa zrejme najviac približuje k svojmu predobrazu. Ani vo svojom úctyhodnom veku nestratil nič zo svojej povestnej agresivity a peniaze v ňom aj tentoraz prebudia driemajúcich démonov.

Králi zlodejov Králi zlodejov

Režisér James Marsh, autor oscarového dokumentu Muž na lane (2008) a divácky úspešného životopisného príbehu o Stephenovi Hawkingovi Teória všetkého (2014), akosi stupil na brzdu a sprostredkoval len slabý odvar ambiciózneho námetu. Pre minimálne napätie, nezáživnosť a poddimenzovanú dramatickosť nemožno oceniť ani snahu zachovať tradíciu starej britskej kriminálky.

Humor takisto uviazol na plytčine, aj keď práve z neho by sa dalo vyťažiť najviac. Scenáristické nedostatky a prílišná opatrnosť a pasivita réžie mu nedovolili naplno prejaviť svoju silu, a tak sa divák musí prehrýzť suchopárnym a monotónnym filmov o akýchsi starých lupičoch.

King of Thieves (UK, 2018, 108 min.)
Réžia: James Marsh. Scenár: Joe Penhall. Hrajú: Charlie Cox, Michael Caine, Michael Gambon, Jim Broadbent, Ray Winstone...

autor Barbora Bačíková 21.10.2018