PRVÝ ČLOVEK

PRVÝ ČLOVEK

9.0

Jeho úvodná scéna vás absolútne pohltí. Píše sa rok 1961 a Neil Armstrong skúša mašinu X-15, ktorou sa snaží vyletieť nad úroveň atmosféry, neraz do drsných podmienok, no jeho pud sebazáchovy ho chráni pred katastrofou. To je reálny pohľad na americký vesmírny program – naplno sa testujú lety v kovových šrotoch, ale našťastie odhodlanie a pár talentov NASA nechýba. Úvodná sekvencia je brilantne natočená a v IMAX na vás všetko hučí, nevidíte z kokpitu takmer nič (občas pohľad na oblaky či tmu vo vesmíre), no zvuková produkcia je perfektná, pocit klaustrofóbie dokonalý a na zoznámenie s Prvým človekom stačí.

Kto sa teší hneď na ďalšiu burácajúcu sekvenciu, mal by zvoľniť. Damien Chazelle nakrútil silnú drámu o Neilovi Armstrongovi, rodine a vesmíre presne v tomto poradí. Čaká nás 8-ročná odysea, počas ktorej zistíme, ako reaguje Armstrong na straty v rodine i práci, ako čelí tlaku vo vzťahu s manželkou i rodine a medzitým dostaneme výbornú exkurziu naprieč programami Gemini a Apollo v NASA. Od roku 1961 do 1969 prebiehala naplno bitka o vesmír medzi USA a ZSSR, pričom Sovieti dlho viedli...

Čaká nás polodokumentárny pohľad na významné misie, ktorý Chazelle precízne servíruje. Dokonca sú tu aj pasáže tréningu, no podstatne odlišné od tých, čo ste videli v Armagedone a iných popcorňákoch. Tu sa ide pod kožu hrdinov, do neľudských podmienok, ktoré oddeľujú aj nádejných fanúšikov v kine, lebo si sami uvedomia, že pracovať pod vplyvom centrifúgy alebo v totálnych otáčkach by asi nezvládli.

Prvý človek je ako top pozvánka na preniknutie do programov NASA, nielen vďaka tréningu či cez postavu Armstronga sme svedkami vnútorného diania, postupne si odškrtávame jednotlivé míľniky a dátumy, no zároveň prídu aj esenciálne momenty ako pri Apolle 1 či momenty, kedy prídu nečakané straty. Kto tieto udalosti pozná, príde si na svoje – no je krásne sledovať, že Chazelle ich dokáže predať aj novicom.

Režisér naplno rieši, aký človek bol Neil Armstrong a delí stopáž medzi jeho misie a súkromie. Sprvoti ťažko čitateľný, v kľúčových momentoch nejaví veľa emócií (telefonát v Bielom dome) s výnimkou intímnej scény po pohrebe. Čím ďalej, tým viac sa uzatvára do seba – no súčasne nehovorí, že minulé udalosti na neho nemajú vplyv, naopak.

Rodina u Chazella dominuje. Ich úspechy, sklamania, nažívaniu bez otca a paralelne o jeho vplyve na zväzok. Osobitou kapitolou je vzťah s manželkou, ktorý zrejme prešiel všetkými fázami a azda sa sami pýtate, čo ho ešte drží. Deti? Minulosť? Obaja síce milujú toho druhého, no na plátne takmer neuvidíte oscarové momenty hádok či rozhodnutí.

Prvý človek Prvý človek

Dočkáte sa niečoho vzácnejšieho: tlmeného prejavu oboch hercov a neviditeľného puta – uvedomíte si ho naplno vo finálnej scéne, ktorá vystihuje ako pár dokáže po rokoch existovať. Je mimoriadne pôsobivo natočená – v ostrom kontraste k dvojici minulých filmov Chazella, kde hrdinami lomcovali emócie, hudba či tanec. Niekedy dokonca neviete určiť... je chladnejší vesmír, jeho charakter či vzťah k manželke?

Veľkou vzácnosťou je aj rozpoltenosť medzi drsnými hlasnými momentmi misií a tichými, miestami až komornými scénami, kde manželka sleduje Neila počas kľúčových nasadení. Špeciálne sekvencia z Gemini 8 berie miestami dych viac v domácnosti ako v samotnej rakete.

Autentický a maximálne realistický pohľad sa nevyužíva iba pri materiáloch, ale aj inom pohľade na vesmír a misie. Väčšinu času sedíme spolu s hrdinami v kokpite, pozeráme sa na tlačidlá a cez malé okienko do vesmíru. Kamera je otočená, neraz sme dolu hlavou a všadeprítomná rotácia môže slabším povahám v IMAX spôsobiť trošku nevoľno (film ostal v 2D, efekt 3D z Gravitácie sa neopakuje). Agresívny zvuk si pýta Dolby Atmos či IMAX, aby vás rachot pohltil a získali ste pocit, v akých podmienkach sa letelo na misiu Gemini 8 či Apollo 11. Chazelle natočil Prvého muža za 59 miliónov dolárov a absentujú tu bombastické náhľady na rakety i nekonečný vesmír.

Prvý človek Prvý človek

Efekt veľkého plátna a ticha/zvuku vie parádne využiť. Vo filme sú desiatky sekúnd, kedy je absolútne ticho (vtedy nevyžierať popcorn!) a je tu jeden silný moment, kedy je využitá aj zmena formátu IMAX plátna – a je úžasná. Taký efekt tu nebol od čias druhých Hier o život... Hoci je to možno istý paradox, že väčšinu času sledujete na obrovskom plátne chladnú osobnú drámu, v ostatnom čase riadne buráca.
Hudba Justina Hurwitza nie je výrazná ako pri predchodcoch, skôr je nenápadným spoločníkom a je tu jedna skladba, v protiklade ku klavírnemu základu a vytvára spomienky na La La Land, no je vhodne zakomponovaná.

Ryan Gosling i Claire Foy ukážu silné, no tlmené výkony. Je tu jedna nádherne zrealizovaná scéna rodiny a jej fungovania, ktorá vám naplno ukáže ich charaktery. Na oscarové nominácie to stačiť môže, ale je dosť možné, že dravci z vedľajšej sály (Bradley Cooper a Lady Gaga) či Rami Malek budú výraznejší.

Prvý človek Prvý človek

Prvý človek je skvelo nakrútená dráma, a treba si vopred nastaviť očakávania. Neprišla druhá Gravitácia, Damien Chazelle doručil iný pohľad na misiu Neila Armstronga, naplno sa venuje jemu, ôsmim rokoch prípravy, stopáž delí medzi vesmír a súkromie s pohľadom Neilovej manželky. Osobne by som pár minút zostrihal v prospech lepšieho tempa, no chápem, že tí, čo sem prídu na silnú drámu, by asi ako Damien neobetovali ani sekundu.

First Man (USA, 2018, 141 min.)
Réžia: Damien Chazelle. Scenár: Josh Singer, James R. Hansen. Hrajú: Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Pablo Schreiber, Christopher Abbott, Ethan Embry, Ciarán Hinds ...

autor Michal Korec 11.10.2018