MANIFESTO

MANIFESTO

7.0

Čo je umenie a kde je jeho miesto v živote? Kto je umelec? Revolucionár? Alebo len podliezač rigidných latiek vkusu, otrok diktátu zrozumiteľnosti výpovednej hodnoty? Je vôbec možné dosiahnuť akúsi pomyselnú originalitu, alebo je každá inšpirácia počiatkom krádeže? Prečo toľko lipneme na histórii a tradíciách, keď sú v skutočnosti len dávno zvetranou zdochlinou minulých dní?

Ak vás baví či vzrušuje enigma vzťahu medzi umením, filozofiou a realitou a mená ako Tristan Tzara, André Breton, Alexander Rodchenko, Paul Éluard či Bruno Taut pre vás predstavujú viac, než len mučivú spomienku na stredoškolské bifľovanie, filmový experiment Manifesto výtvarníka Juliana Rosefeldta by ste si určite nemali nechať ujsť. Spája tie najplamennejšie umelecké manifesty 20. storočia do spektakulárnej filmovej mozaiky. Slová slávnych surrealistov, dadaistov, futuristov či dokonca komunistov pri tom vkladá do úst úchvatnej hereckej chameleónke Cate Blanchett, ktorá tu vystrieda hneď 13 rozdielnych podôb a charakterov.

Umelecké avantgardy ste možno boli učení vnímať ako samostatné smery vychádzajúce z unikátnych myšlienkových pochodov a pálčivo aktuálnych potrieb konkrétnej doby a konkrétnych jednotlivcov. V snímke, alebo hádam skôr vizuálnej inštalácii nemeckého umelca Juliana Rosefeldta, sa však manifesty, ktoré vznikali od polovice 19. storočia (Marxov a Engelsov Manifest komunistickej strany, ktorý tu zaznieva z úst bezdomovca v postapokalyptickej pustatine), až po počiatok 21. storočia (zlaté pravidlá filmáriny Jima Jarmusha, ktoré prednáša učiteľka žiačikom na hodinách výtvarnej výchovy) spájajú do kontinuálneho procesu pátrania ľudstva po zmysle, hodnote a úlohe umenia ako takého.

Manifesto Manifesto

Jednotlivé -izmy odrazu do seba začínajú hladko zapadať. Hoci si slovami občas protirečia, ich energia je stále rovnaká a odrazu sa zdá byť celkom jasné, že skutočným hnacím motorom všetkého okolo nás je neustála, všetkému nadradený, deštruktívna a zároveň tvorivá potreba zmeny.

Ak ste skutočným fanúšikom umenia a v jeho teóriách ste doma, bude pre vás iste zaujímavé vidieť, ako Rosefeldt jednotlivé manifesty minulosti priradil k obrazom z najaktuálnejšej súčasnosti: kreacionizmus 20. rokov 20. storočia k punkovému večierku; medzivojnový konštruktivizmus k prostrediu špičkového výskumného centra; surrealizmus do zákulisia bábkového divadla; dadaizmus na moderný pohreb. Aj bez toho, aby ste mali o pôvode jednotlivých myšlienok akékoľvek širšie povedomie však k vám vzťah medzi ich obsahom a formou stvárnenia iste prenikne. Ako napríklad, keď Blanchett štylizovaná do úlohy hlásateľky večerných správ vraví, že „rýchlosť je moc. Rýchlosť umožňuje dezinformáciu, mätie čas a priestor“.

Samotná Cate Blanchett je v snímke excelentná a za obdiv stojí už len fakt, že sa na takúto nonkomformnú one woman show vôbec dala. Ťažko však jej výkon hodnotiť meradlami bežného filmového herectva – jej postavy sú nesmierne excentrické, prejavy preexponované a teatrálne, ako si to, napokon, forma a povaha Manifesta vyžaduje. Rovnako nemožno ani snímku spravodlivo hodnotiť slovníkom tradičnej filmovej kritiky.

Manifesto Manifesto

Manifesto je vlastne v prvom rade viacobrazová video inštalácia stvorená na mieru prostrediam galérií či múzeí, kde všetkých 13 mikrosnímok s dĺžkou 10:30 minút hrá súčasne. Až v druhom slede sa projekt dostáva do kín v podobe 90-minútového filmu, ktorý však na filmovom plátne už postráda širší kontext a vyžaduje tak od diváka podstatne viac nadpráce pri snahe uchopiť, pochopiť a hlavne doceniť jeho zmysel a vyšší plán.

Fráza „tento film nie je pre každého“ je teda v tomto prípade naozaj priliehavým varovaním. Na druhej strane, niekedy sa vyplatí prekročiť hranice vlastnej komfortnej zóny a risknúť aj takto extravagantný experiment. Sebavedomý spôsob, akým Rosefeldt uchopil paradox medzi anarchiou, buričstvom a antidogmatizmom obsahu zmieňovaných manifestov a remeselným puntičkárstvom a perfekcionizmom vlastného spracovanie je, keď už nič iné, výživnou potravou pre ďalšie úvahy a diskusiu.

Manifesto (Nemecko, 2015, 95 min.)
Réžia: Julian Rosefeldt. Scenár: Julian Rosefeldt. Hrajú: Cate Blanchett, Erika Bauer, Ruby Bustamante ...

autor Hana Lippová 24.9.2018