NÁČELNÍK

NÁČELNÍK

6.0

Jednu z možných variant, ako vzniklo silné puto medzi človekom a psom, ponúka americká dobrodružná snímka Náčelník odohrávajúca sa na konci poslednej doby ľadovej 20-risíc rokov pred n.l. Vizuálne podmanivému príbehu nakrútenému v Patagónii, Kanade a na Islande kraľuje náš československý vlčiak, ktorý vznikol skrížením nemeckého ovčiaka a karpatského vlka.

Veľká podobnosť so svojím divokým predkom a ľahšia vycvičiteľnosť mu zabezpečili popri Kodim Smit-McPheeovi hlavnú úlohu. Jeho „herecký“ výkon a uhrančivá krása spoločne s magickým čarom drsnej pravekej prírody kraľujú celej snímke. Na pôsobivosti záberov sa so samozrejmosťou podpísali aj špeciálne efekty, no nenarúšajú zdanlivú prirodzenosť v takej miere, aby poškodili celému vyzneniu. Tvorcovia sa naopak snažili zachovať ducha doby, a preto si povolali na pomoc archeológov, paleontológov a ďalších odborníkov na pravek.

Výsledkom je preto vizuálne uveriteľný a pútavo plynúci príbeh určený pre široké spektrum divákov. Čitateľná fabulácia ako aj ľahko stráviteľný scenár a estetizácia z neho robia aj čiastočne edukatívny film pre mladšie publikum. V centre deja totiž stojí 17-ročný chlapec Keda z kromaňonského kmeňa, ktorý prvýkrát sprevádza svojho otca a ďalších bojovníkov na love bizónov. Nehoda ho však odreže od zvyšku kmeňa a on ostane uprostred divočiny sám ponechaný napospas osudu. Najväčším ohrozením sa preňho stávajú hladné šelmy. A práve nad jednou z nich, zraneným vlkom, sa zľutuje, a zachráni mu život. To ešte netuší, že v ňom nájde spojenca nielen na strastiplnej ceste domov.

Náčelník Náčelník

Tak nejako mal vyzerať začiatok príbehu priateľstva človeka a psa. Je jasné, že také rýchle a idylické to medzi prapredkom psa – plachým vlkom a človekom byť nemohlo. Cesta k pevnému putu musela byť oveľa dlhšia a vyžadovala väčšiu dávku trpezlivosti. Film síce podáva zjednodušenú a idealizujúcu verziu, no pohľad na opustenú dvojicu človeka a zvieraťa zápasiacu so živlami má ambíciu odzbrojiť naše racionálne uvažovanie. A hoci ide o naivné dobrodružstvo, dokáže nás strhnúť a v istých momentoch dokonca v nás vzbudiť dôveru.

Veľkú úlohu zohrali úchvatné scenérie a prostá oddanosť nádherného zvieraťa. To sú základné prostriedky na upútanie divákovej pozornosti a vzbudenie sympatií. V ďalšom pláne sa však otvára kapitola antropologickej štúdie o našich dávnych predkov, ktorí podobne ako divo žijúce zvieratá potrebovali na prežitie existovať v spoločenstve. To ich chránilo, ale aj robilo silnejšími. Snímka tak vo svojej prostote nachádza paralelu medzi ľudskými a vlčími svorkami.

Náčelník Náčelník

Do filmového príbehu okrajovo vstupuje aj praveké duchovno a animizmus. Nevysvetliteľným javom ľudia kedysi pripisovali magickú moc a v snoch nachádzali odpovede na otázky života a smrti. Snímka preto uprednostňuje intuitívnosť pred logikou, a aj z toho dôvodu sa javia niektoré motívy málo dôvtipné. Domestikácia vlka – psa estetizovanou optikou a počiatok priateľstva je však v tejto podobe atraktívnym kinozážitkom.

Režisér Albert Hughes (Z pekla, Kniha prežitia) nás vzal na cestu do praveku, aby nám ukázal jednu z mnohých interpretácií zrodu puta medzi človekom a psom. Hoci sa intuícia a rozum snažia v príbehu zosúladiť, zostávajú v ostrom protiklade. Pred divákom sa preto otvorí divoký a rozmanitý svet prehistórie v očarujúcom vizuáli, no ľúbivá idealizácia film často mení len na rozprávku pre deti. Občas je však dobré pozerať sa na svet detskými očami a veriť aj neuveriteľnému.

Alpha (USA, 2018, 96 min.)
Réžia: Albert Hughes. Scenár: Daniele Sebastian Wiedenhaupt, Albert Hughes. Hrajú: Kodi Smit-McPhee, Morgan Freeman, Natassia Malthe, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Leonor Varela, Mercedes de la Zerda ...

autor Barbora Bačíková 3.9.2018
6.0
6.3