PRVÁ OČISTA

PRVÁ OČISTA

5.0

Očista je už etablovaná séria, ktorá má pre Američanov veľký význam a nie náhodou ju Universal rád nasadzuje do kín počas Dňa nezávislosti. Z pôvodného akčného hororu sa čím viac rysuje politický triler, ktorý chce vysvetliť, prečo sa dáva ľuďom možnosť každý rok beztrestnej 12-hodinovej mordy, kde je všetok zločin povolený vrátane vraždy. A bola iba otázka času, kedy séria bude chcieť zaradiť spiatočku a vrátiť sa úplne na počiatok, aby nám vysvetlila esenciálnu vec: ako Očista vlastne vznikla.

To je hlavná devíza Prvej Očisty, ktorá by do kín chcela prilákať nielen fanúšikov, ale eventuálne aj tých, čo na Očiste ešte nikdy neboli. Znalcov môže zaujať ešte iný fakt – James DeMonaco už nestojí za réžiou, ale napísal iba scenár – čo v praxi znamená, že logicky by tento prequel mal nadviazať na ďalšie časti, ale pri akčných či hororových sekvenciách sa črtá šanca na možnú zmenu či iný štýl.

Prvá očista sa odohráva v roku 2017, kedy sa do čela americkej spoločnosti dostala nová politická strana nových otcov Ameriky, ktorí si dokonca už presadili aj vlastného prezidenta. Nezamestnanosť rastie, sociálny systém kolabuje, a tak je potrebné niečo so systémom urobiť. Najmä keď kriminalita stúpa, no cieľ je stlačiť ju pod 1 percento. Vládnej garnitúre skrsne nápad a spojí sa s psychologičkou pre ambiciózny sociálny experiment: Staten Island bude na 12 hodín podriadený prvej Očiste, kde sa zločiny zlegalizujú a dokonca sú aj obyvatelia finančne motivovaní ostať na ostrove a zúčastniť sa.

Čím viac sa venujeme idei prvej Očisty, hltáme informácie o stave spoločnosti a ako sa zmenila do tej miery, že vôbec umožnila vznik šialenej iniciatívy, tým viac má film body k dobru. Mnohí by sa radi dozvedeli viac o tom, ako sa niečo také dá zorganizovať a istá časť obyvateľstva (nielen top magorov s túžbou ničiť a zabíjať) bola ochotná zúčastniť. Opäť sa čosi dozvieme o Očiste a jej pravidlách, aj prvých 25-30 minút je pripravených ako intro k politickej situácii, že prvá Očista sa odohráva na malom území, je úzko monitorovaná. Dovtedy má film cveng, upúta, no keď zahučí známa siréna, snaha o využitie potenciálu prequelu a dejovej zápletky sa rýchlo vytratí a prehupneme sa do klasiky...

Prvá očista Prvá očista

...ktorou je akčný horor, kde sa vybrané skupinky pôvodne predstavené v úvodnej tretine filmu začnú báť a reálne bojovať o svoj život. A z prvých scén rýchlo zistíme, že sa budeme sústrediť na černošské geto, z ktorého vzídu aj potrební hrdinovia: mladík túžiaci po osobnej pomste s obávaným zločincom, jeho sestra chrániaca komunitu, lokálny gangster Dmitri. Každý štartuje na inom mieste, aby sa neskôr eventuálne spojili a pokúsili prežiť, no diváci postupne sledujú rozličné momenty prvej strašnej noci.

Lepšie fungujú tie nenásilné – napríklad ako ľudia berú Očistu po prvý raz – niektorí idú vyrabovať obchod či bankomat, iní tasia riadne zbrane a mnohí si urobia párty na ulici a tancujú bez uvedomenia si nebezpečenstva, že sem môže vtrhnúť dáky maniak. Družia sa v kostole, kde podľa listu Galataňom zotrvávajú v modlitbách, nie očiste. Napínavé scény zažijeme aj bez akcie – keď mladý Isaiah ide na prvú potulku ulicami, má Prvá očista dobré momenty a nepotrebuje tiecť krv, ani vyprázdniť zásobník.

Prvá očista Prvá očista

Lebo pokiaľ ide o akciu, ruku na srdce, videli sme ju už v podaní Očisty tri razy. Raz lepšie, inokedy horšie, no od minulých dielov sa v koncepte veľa nezmenilo. Sú tu takmer bezbranní civilisti, ktorí sa naučia obracať so zbraňou vo vypätých chvíľach a sú tu skôr profíci, čo páliť vedia. Tento raz sú nimi lokálni gangstaz, ktorí idú zachrániť celú štvrť – nevadí, že ešte pred pol dňom predávali drogy, teraz sa chcú o všetko postarať a protivníkov budú mať celkom dosť, technologických, aj inak hovoriacich. Aj keď sa pár nápadov v akcii nájde (stroboskopický efekt na konci je fajn), obrovské zmeny nedošli.

Prvá očista tak sčasti využíva svoju premisu – vrátiť sa na úplný začiatok a ponúknuť, ako to všetko začalo. Je škoda, že to vydrží len polhodinu a potom je to opäť ten akčný horor, ktorý ste už pár ráz videli a až o toľko sa od minulých častí nelíši.

The First Purge (USA, 2018, 98 min.)
Réžia: Gerard McMurray. Scenár: James DeMonaco. Hrajú: Y'lan Noel, Lex Scott Davis, Joivan Wade, Mugga, Patch Darragh, Marisa Tomei ...

autor Michal Korec 9.7.2018