SOM SEXY

SOM SEXY

6.0

Amy Schumer má za sebou úspešnú stand-up sériu, ktorá ju pošťuchla aj do Hollywoodu. Jej prvý počin Vykoľajená zabral, no mal aj garanta v podobe režiséra Judda Apatowa. Odvtedy Amy neustále hľadá látky, kde by vynikla na vlastnú päsť. Najnovší príbeh balansuje na pomedzi príbehu sivej myšky, ktorej sa nedarí, a zrazu vnútorne krásnej ženy (navonok stále rovnakej), ktorú do inej polohy dostane banálna, no pritom prozaická vec: rana do hlavy.

Našinec by mohol ironicky namietať, že taká rana do hlavy ako filmový element sa používa celkom často, no väčšinou pri rozhodnutí ich vzniku, keď sa do produkcie dostanú neuveriteľné kúsky. No zadržte, Som sexy si s týmto momentom poradila veľmi dobre, umne ho využíva pre prepínanie medzi dvomi rovinami hrdinky a navyše ho dokáže efektne zobraziť.

Príbeh o Renee Bennett je spočiatku jednoduchý i celkom monotónny. Pracuje niekde v odloženom office s jedným IT chlapíkom, má dve kamošky bacuľky, ktoré túžia po chlapovi a spolu skúšajú bláznivé triky ako trojitú zoznamku. Renee chodí občasne na spinning, kde sa jedného dňa pod ňou zrúti bicykel, no ona získa nový rozmer o sebe i o svete – že je krásna. A inak sa nestane vôbec nič, zmena nastane v jej mysli, začne ju dávať najavo plnými dúškami (vrátane dress-code) a nakopne svoju sebadôveru na vysokú úroveň, že sa začnú diať isté zmeny aj v ostatnom živote: práci, s partnerom, no žiaľ aj v pôvodnej forme. Finálna otázka znie: ako dlho táto premena môže vydržať a je už permanentná?

Som sexy sa dá rozložiť na tri časti, pričom úvodná je takmer až smutno zložená, keď Amy Schumer hrá chudinku s veľkým snom pracovať na Piatej avenue. Je snaživá, no vždy ju odrovná dravá konkurentka či okolnosti. Schumer ju hrá pomerne presvedčivo, akurát pri jej humore v tomto smere náramne cítiť stand-up pôvod – ak je niečo zle, hrdinka sa posťažuje na svet v štýle minútového stand-upu, čo sa sčasti do filmu hodí a inokedy to pôsobí trošku umelo a zároveň inak vo situačných komédiách. Ku zlomovému bodu dochádza cez nostalgické spomienky na skvelú komédiu s Tomom Hanksom, ktorá má už 30 rokov.

Som sexy Som sexy

Najvýživnejšia časť filmu spája dva interesantné motívy. Ten milší, že každá zmena pramení z posilnenia sebadôvery a dokáže vás vyšvihnúť na fajnové méty, je solídne spracovaný a je kvalitnou reflexiou nášho vnímania vnútorných stránok. Zároveň však kladie dobrú otázku, kedy je sebadôvera už príliš prehnaná a ako môže škodiť pri náhlej zmene – byť pozitívne naladený je fajn, no prepáliť to voči okoliu už menej.

Netreba sa báť, že by Som sexy bola iba o bizarnej zmene a sebadôvere, drsnejšie fázy prídu v podobe očakávaného humoru na hrane, kedy sa XXL začne predávať ako sexy. Schumer podá túto líniu občas milo, inokedy už skôr vulgárne a má chuť tlačiť na pílu najmä pri striptíze, uletených oblečeniach, ktoré nielenže nič nezahaľujú, ale idú za hranu – no predsa väčšina scén pôsobí sviežo a sarkasticky, ako by to vyzeralo, keby všetky outfity pre tenučké ženy zrazu začala nosiť aj objemnejšia dáma.

Som sexy Som sexy

Som sexy mixuje bláznivé scény bikini súťaží s milým balením chlapíka v čistiarni. Najlepšie pasáže sú vyhradené pre pracovnú líniu, kde v štýle Popolušky má šancu na povýšenie a plnenie si sna recepčnej na Piatej avenue. A tam jej zmena parádne zapasuje do posolstva, že každá práca si zaslúži odovzdanú dušu. Solídne vyznenie ťahajú nadol niektoré prehnané scény a prepálená stopáž 110 minút. Situačnej komiky nie je málo, najmä posledná štvrtina je naťahovaná a nevie sa porátať s tým, čo urobiť s hrdinkou ďalej. Naseká si viaceré možnosti, chce využiť všetky, no dlhé minúty a nerozhodné fázy sú už na škodu.

Som sexy je ľahko nadpriemernou komédiou na leto, kde sa herečky predviedli v dobrom svetle a budete sa mať na čom baviť. Maximálne prehrávajúca Michelle Williams to pochopila najlepšie: urob si zo seba švandu a urči kedy byť vážna a kedy predviesť jednu z najbláznivejších úloh kariéry s parádnym hlasom.

I Feel Pretty (USA/Čína, 2018, 110 min.)
Réžia: Abby Kohn, Marc Silverstein. Scenár: Abby Kohn, Marc Silverstein. Hrajú: Amy Schumer, Michelle Williams, Emily Ratajkowski...

autor Michal Korec 5.7.2018