UKRADNUTÁ PRINCEZNÁ

UKRADNUTÁ PRINCEZNÁ

5.0

Do našej redakčnej kolonky béčkových animákov, ktoré k nám prichádzajú z celého sveta zaraďujeme ďalšiu krajinu. Ukradnutá princezná prichádza z Ukrajiny a našincovi nesie malý prísľub, že sa môže venovať iným témam, odlišnej forme animácie, rozprávkovým pravidlám (veď mnohí boli odchovaní na ruských legendách) a že by to mohlo aj tento ráz vypáliť dobrým smerom.

Mila je princezná a je unudená v zámku, rozhodne sa utiecť do mesta, pokochať sa životom poddaných a spozná krásavca Ruslana snívajúceho o rytierskom titule. Zatiaľ je skôr hercom, čo sa mu môže zísť neskôr. Lebo Milu unáša zlý čarodejník a chce z nej vyextrahovať moc lásky pre svoje ničivé kúzla. Tak ju mocným vírom berie k sebe, zatiaľ čo Ruslan sa vydáva na nebezpečnú cestu, zdolávanie prekážok a esenciálnu záchranu, na konci ktorej nesmie chýbať ani vyústenie ich načrtnutej lovestory...

Keď si dobre pozriete pôvodný názov, obsahuje takmer všetko potrebné. Ruslan i Ludmila alias hlavné postavy a Vykradena pryncesa evokuje, ehm, menšiu dávku originality vo finálnom produkte. Ukrajinci síce hrabli niekam do ruských klasík, vytiahli vlastné postavy a dokonca aj architektúru krajiny, mesta či zámkov, ale pokiaľ ide o rozprávanie, priebeh deja alebo systém dobra, zla a vedľajších postavičiek, spadli do typického konvenčného rámca a veľa variácie z východu do západných animákov neprinášajú.

Je celkom možné, že za posledných 10-20 rokov sa veľké americké štúdia napriahli k takým výkonom, ktoré nevedia ostatní tvorcovia prekonať, a tak rýchlejšie kapitulujú a radšej sa rozhodnú pre isté kópie so štipkou vlastných prvkov. Na princeznej Mile spoznáte totiž minimálne tri iné princezné: uväznenú Rapunzel z Na vlásku, Annu z Ľadového kráľovstva či Fionu zo Shreka (a niektorí eventuálne aj ďalšie). Jej vizuál je takmer zhodný, jej nátura dtto a pokiaľ ide o dobrodružstvo, je odhodlaná ho prežiť, hoci je zúžené na potýčky s čarodejníkom, pokusy o útek a iné snahy.

Ukradnutá princezná Ukradnutá princezná

To na postave Ruslana sa mohli tvorcovia vyblázniť vo väčšej miere, ale kombinácia herca, rytiera a ešte aj potrebného akčného esa pre účely rozprávky im dala isté obmedzenia a snažia sa ich premostiť ako sa dá. Herecká kariéra je využitá na začiatku, ale oveľa viac cnostné rytierske ideály, ktoré by sa dali už prepojiť s putovaním a prekážkami. Ak chce byť chrabrý a zachrániť princeznú, mal by zvládnuť všetko.

Akciu zaručia niektoré prírodné živly, zlý čarodejník i kamenný obor, ale nie je to nič, čo by ste nevideli predtým. Občas nejaká naháňačka, súboj, aby ste nezadriemali s popcornom. Humoru veľa nie je, toto je animák z kategórie, ktorá si cení viac napätie a akciu ako vtipy či zábavu. Je to cítiť, trošičku temnoty na úkor veselosti sa derie vpred, pričom o gagy by sa mali starať niektoré zábavné postavičky ako žaba. Tá špeciálne zaberie, všetci ostatní sú tu skôr do počtu a plnia žánrové pravidlá – upútať len na chvíľu.

Ukradnutá princezná Ukradnutá princezná

Na 85 minút sa Ukradnutá princezná občas málinko vlečie, čo je dané osvedčenými prvkami a scénami. Občas držíte postavám palce, aby sa im podarilo niečo dosiahnuť alebo poraziť zlo, fandíte hrdinom, ale o hlboké vyznenie sa autori veľmi nesnažili. Skôr chcú adaptovať svoju legendu a využiť známe prvky.

Výsledok je teda podľa očakávaní priemerný. Ukradnutá princezná sa radí do zástupu animákov, ktoré pri absencii veľkých mien chcú do kín prilákať divákov, ktorí neustále prahnú po niečom inom a nechcú chodiť opakovane na rovnaké tituly, špeciálne keď klope na dvere MDD. Škoda, že film nedostal viac odlišných prvkov – v tomto smere sú áčkové značky príliš mocné a iní sa od nich inšpirujú veľmi silno...

Vykradena pryntsesa: Ruslan i Ludmila (Ukrajina, 2018, 85 min.)
Réžia: Oleh Malamuzh. Scenár: Yaroslav Voytseshek.

autor Michal Korec 25.5.2018