TAXI 5

TAXI 5

4.0

Séria Taxi nebola ničím objavná po stránke kvality či silných recenzií, no ako jednohubky dokázali vždy jednotlivé diely zabaviť. Desať rokov po ostatnej časti prichádza nový pokus o reštart, ktorý by chcel strašne nadviazať na existujúcu kvadrilógiu, no nemá už k dispozícii pôvodných hercov, ani režiséra a... ešte aj ten pôvodný taxík treba vyhrabať odniekiaľ z púšte.

Áno, legendárny tátoš skončil ako dopravný prostriedok pre malého poslíčka asi niekde v Afrike, zatiaľ čo minulí hrdinovia sú mimo obrazu. Luc Besson ako spoluscenárista však našiel riešenie a rozhodol sa pre nového borca: Sylvain Marot je eso v parížskom zbore a zbesilou jazdou či inými prostriedkami vie z nejedného zločinca vypátrať potrebné informácie. Akurát sa má slabosť pre ženy a naposledy sa ešte aj vychrápal so starostovou manželkou, čo namiesto vytúženého postupu do superjednotky znamená ísť robiť mestského poliša do Marseille, kde sa zdanlivo nič nedeje. Jednotka mestských policajtov je však neschopná, takže medzi nimi rýchlo zapadne a starosta im naordinuje makať, lebo v meste zúria Taliani lúpiaci diamanty a treba ich zastaviť skôr ako na veľkej výstave čmajznú jeden obrovský drahokam.

Chlapík menom Franck Gastambide do projektu narval dušu, obsadil sa do hlavnej roly, režíroval celý film a ešte aj veľký kus napísal. Je otázne, či je veľmi talentovaný alebo nevedel pri natáčaní kam skôr ísť, no najskôr tuším, že on ako kreatívna úderka spolu s Bessonom a ešte ďalším chlapíkom nevedeli dať dokopy nič poriadne, tak sa rozhodli pre recykláciu známych tém, ktoré by mohli pri troška umnom štýle zabrať. Samotný hrdina pripomína ukecaného Vina Diesela po francúzsky: je tvrďák, sukničkár, no nie úplný hajzel. Chcel by byť cool, ale keď ho aj dlhšie sledujete, sympatický ani nie je. Nepomáha ani odlišný jazyk, nasadenie do akcie či málinko trápne momenty flirtovania. Adekvátny, no nič extra.

Taxi 5 Taxi 5

Rozhodne je však lepší ako Malik Bentalha, nasilu dotlačený synovec legendárneho Daniela, ktorý má akurát za úloha generovať trápne generické vtipy, držka sa mu nezavrie a hoci má (asi) dobré srdce, naše sympatie si získava len veľmi ťažko, lebo je to presne ten vtip úlisného zlodejíčka, ktorý sa chce rýchlo dostať nahor a viete, že na to nemá. Len ťažko zapadne do tandemu s Marotom, no scenár ich potreboval dať dokopy, lebo jeden je skvelý šofér a druhý znalec lokálnych pomerov. Akčná buddy komédia pozná síce aj horšie páry, no Sylvain-Eddy patria skôr medzi podpriemerné. Ich chémia veľmi nezaberá, vtipy sú otrepané a horšie je, že nedostanú ani veľa objavných situácií.

Taxi 5 sa snaží vyluhovať osvedčené momenty: tvrdých zločincov, ktorí majú rýchle fára a zbrane, inak sú skôr na smiech a ich vizáž zasahuje skôr do paródie. Vedľajšie postavy sú striedavo dobré-zlé: akože nedobytná sestra Eddyho sa snaží vzdorovať a byť erudovaná deva, no je skôr drzou postavou, o ktorú rýchlo stratíme záujem. Eddyho milenka vyzerá inteligentne, no je to skôr tupučká blondínka a neviete pochopiť, prečo by sa o bachratého ťuťmáka mohla zaujímať. Ale dobre.

Taxi 5 Taxi 5

Najhoršie dopadné marseillská jednotka, ktorá pri všetkej úcte, vyzerá skutočne ako chránená dielne archetypov: trpaslík, tučná žena, bizarná úchylná dvojica. Scenáristi maximálne tlačia na pílu, dočkáme sa bizarného erotického náboja a aj vracania, pričom v druhej polovici vám už prídu postavy ako zneužité. Vo svete fičí Peter Dinklage, tak si aj Francúzi vložili do svojej komédie podobného chlapíka, aby zažiaril v jednom momente. Ach!

Na akčnú komédiu je tu pomerne málo akcie, no treba ju pochváliť. Keď sa začnú kolesá otáčať naplno, je sa na čo pozerať a film vyskočí neraz nad hranicu priemeru. Pokiaľ sa iba kecá, je tu tuctová zápletka o kradošoch v dovolenkovom Provensálsku, kde sem-tam prekvapí istá postava (Rašíd je absolútny typ). Vrcholom nízkej originality je využitie soundtracku, kde nielenže hrá x-tý raz Black Eyed Peas (na to sme si zvykli), ale dať do autíčkového filmu ešte aj Get Low z Rýchlo a zbesilo 7?! To je už kopírovací vrchol, ktorý potvrdzuje, že títo autori išli na jednorazový efekt.

Akurát je škoda, že svoju sériu ničím neobohatili, neposunuli a nevyšperkovali. Skôr to vyzerá na rýchly finiš po prvom kole novej sezóny.

Taxi 5 (Francúzsko, 2018, 95 min.)
Réžia: Franck Gastambide. Scenár: Franck Gastambide, Stéphane Kazandjian. Hrajú: Franck Gastambide, Malik Bentalha, Bernard Farcy, Salvatore Esposito, Edouard Montoute, Sabrina Ouazani...