POLNOČNÁ LÁSKA

POLNOČNÁ LÁSKA

6.0

Po romanci Na vine sú hviezdy sa nám roztrhlo vrece s námetmi, v ktorých mladí ľudia trpia istou chorobou alebo nemôžu žiť svoj tíndenžerský vek naplno, no pokúša ich láska i snaha vypadnúť z ich stereotypu. Začína ich byť celkom dosť a každá ďalšia súperí s minulými, diváci prirodzene porovnávajú, rastú im nároky. Najnovší kúsok však prekvapí viacerými atribútmi (v dobrom i zlom) a keď sa pustíte do objavu jeho vzniku, vyplávajú zaujímavé skutočnosti...

Katie Price je krásna maturantka, ktorej život do vienka naložil pár podrazov. Mama jej umrela v útlom detstve a krátko na to jej objavili chorobu so skratkou XP – precitlivenosť na slnko, ktorá ju už doslova uväznila v dome. Žije skôr v noci, kuká videá na internete, skladá hudbu a počas dňa spí. Tento režim upírky (dôjde aj na také vtipy) ju asi dlho nebude baviť a keď sa jej podarí zdolať strednú školu (aspoň na diaľku), začne ju čoraz častejšie pokúšať stretávanie sa s inými ľuďmi. A odtiaľ už chýba iba kúsok, aby sa dala dokopy so sympatickým Charliem a vznikala krásna romanca, no s možnými obmedzeniami.

Polnočná láska na vás kričí z plagátu veľkým nápisom Schwarzenegger, ale netreba sa báť, hoci si mnohí asi tipli, že legendárny Arnold bude hrať tatka Katie. Naopak, pre túto rolu je určený Rob Riggle, známy skôr z komédií a snaží sa o ambivalentnú úlohu: odhodlaný otec chrániaci dcéru a občas vtipný chlapík, ktorý sa snaží zľahčiť situáciu alebo zaradiť do fádneho života nečakané vtipy. Na jeho postave je presne vidieť, ako sa film snaží pôsobiť: dráma a súčasne sa derie séria odľahčených scén.

A je to paradox, ktorý spočiatku hraničí skôr s jemnou tínendžerskou komédiou a je vybavený naivnými momentmi, obyčajnými dialógmi a ošúchanými situáciami. Súčasne pôsobí sviežo, optikou hrdinky sa snažíme všedné momenty vstrebávať ako neobyčajné: párty na dome, sledovanie hviezd i výlety. Scenár tlačí dialógy na pílu uveriteľným štýlom a ženie hrdinku do (ne)chcených trapasov, a vieme, že každé správanie je neprirodzené kvôli premiére jej citov. Chápem, že je to výrazne účelové správanie, ktorých ešte aj herci hrajú ako nováčikov: Bella Thorne i mladý Schwarzenegger sú akurát vhodní, v niektorých momentoch príjemní, inokedy sú ešte neohrabaní, ale napriek tomu tie iskierky chémie dobre vykresali.

Polnočná láska Polnočná láska

Polnočná láska je nakrútená ako moderná romanca, plná displejov svietiacich smartfónov, prešlo tu pár songov i orchestrálny soundtrack. Obohatením sú piesne hrdinky vložené do deja, autorská tvorba Katie má istý potenciál obohatený o spev samotnej Belly Thorne. Nie je to nič dychberúce, ale prirodzene to pôsobí, či sedí na železničnej stanici alebo pred menším davom. Isté ciele by hrdinovia mali mať, platí to aj pre Charlieho a jeho naháňačka za zdanlivo strateným štipendiom.

V druhej polovici sa začnú veselé chvíle vytrácať a nastúpi viac drámy, kedy nečakane pocítite, že film prekročí hranicu priemeru, chce ponúknuť čosi navyše a vyčnievať nad ostatnou produkciou. Parádne zistenie príde na tejto línií, kde sa lámu osudy: Deň čo deň silno vykročil, Láska stojí za všetko nasadila slabší finiš a stagnovala... No Polnočná láska začne zaberať k istému smeru, čo sa v žánri nevidí, akoby nechcela stoj čo stoj ísť k happy-endu, ale tvoriť hrdinom nové výzvy.

Polnočná láska Polnočná láska

Niektoré hranice sú prekročené (čo je vítaný fakt), isté scény nie sú vôbec ukázané (čo je rovnako pozitívum a nechápete, ako si na nich tvorcovia nechceli získať body) a hoci sme na romantickom poli, vkradne sa tu viac reality a otázky, čo bude ďalej. Lebo Polnočná láska pôsobí sčasti ako letná selanka, ktorá však nekončí nástupom do školy, ale život šťuchne hrdinov do iných smerov. Odtlačok krásnych chvíľ nesmie chýbať a hoci sa tu občas vynorí isté klišé (niekto ho čaká, iný ani nie), je to nečakane dobré vyústenie povedaného i zatajeného.

Až sa vám bude zdať tento film relatívne originálny na žánrové pomery, vytrhne vás z rozjímania istá vetička v záverečných titulkoch: že vznikol podľa japonského originálu s obmenami. A vtedy dá všetko zmysel, dostanete prirodzenú chuť nájsť si pôvodnú látku – ale úprimne, ani americká verzia nie je úplne márna, čo je najväčšie zistenie v tomto žánri. Letná jednohubka a čosi navyše, ľahký napdriemer.

Midnight Sun (USA, 2018, 91 min.)
Réžia: Scott Speer. Scenár: Kenji Bando (based on the motion picture screenplay "Taiyô no uta" by), Eric Kirsten. Hrajú: Bella Thorne, Patrick Schwarzenegger, Rob Riggle...

autor Michal Korec 11.5.2018